The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755 |
Resumo: | The paper makes a connection between information and fake news in the context of social and network media, and emphasizes the impact of fake news shared on social media to society. It aims to present the relationship between fake news and information literacy, suggesting guidelines for identifying and reducing fake news in the context of media and social networks. The focus is to demonstrate information literacy as a tool to face the challenges of fake news. The methodology involves a bibliographical research which has a qualitative nature. The results showed that fake news can influence information and knowledge in a negative way. The conclusions showed that information literacy is an element that guides the access, evaluation and use of effective information. Information literacy is fundamental in this context, so individuals can deal with fake news. |
id |
UNB-7_7be1190c2ed2ff7162d496372715b1c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36755 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflectionsEl protagonismo de la Alfabetización Informacional en la perspectiva de las fake news: datos de investigación, propuestas y reflexionesO protagonismo da Competência em Informação no contexto das fake news: dados de pesquisa, propostas e reflexõesFake newsRedes sociaisCompetência em informaçãoMidias sociaisDesinformaçãoNoticias falsasMedios de comunicaciónRedes socialesCompetencia en informaciónDesinformaciónFake newsInformation literacySocial mediaSocial networksMisinformationThe paper makes a connection between information and fake news in the context of social and network media, and emphasizes the impact of fake news shared on social media to society. It aims to present the relationship between fake news and information literacy, suggesting guidelines for identifying and reducing fake news in the context of media and social networks. The focus is to demonstrate information literacy as a tool to face the challenges of fake news. The methodology involves a bibliographical research which has a qualitative nature. The results showed that fake news can influence information and knowledge in a negative way. The conclusions showed that information literacy is an element that guides the access, evaluation and use of effective information. Information literacy is fundamental in this context, so individuals can deal with fake news.Aborda la relación entre la competencia en información y fake news en el universo de las redes sociales, a través de fuentes relacionadas con la competencia en información, fake news y desinformación en la era de la información. El objetivo era presentar las relaciones existentes entre noticias falsas y competencia informativa, sugiriendo pautas para identificar y reducir las noticias falsas en el contexto de los medios y redes sociales. Buscó enfatizar el impacto que las noticias falsas generan en la sociedad, destacando la competencia en la información como la principal herramienta para combatir las noticias falsas y ayudar en la capacitación humana. Fue un estudio bibliográfico. Es papel de los científicos y profesionales de la información trabajar para combatir las fake news en el entorno de los medios y redes sociales, ya que los efectos de este tipo de noticias pueden ser peligrosos y ofrecer riesgos para la consistencia de la sociedad. Se plantea que la competencia en información es el proceso rector para la preparación y formación humana sobre el acceso y uso efectivo de la información en sus contextos multivariados y que este proceso es fundamentalmente importante en la causa de la lucha contra las fake news.Aborda a relação entre a competência em informação e as fake news no universo das mídias redes sociais, por meio das fontes relativas à competência em informação, fake news e desinformação na era da informação. Objetivou apresentar as relações existentes entre as fake news e a competência em informação, sugerindo diretrizes para identificação e redução das fake news no contexto das mídias e redes sociais. Para tanto, buscou enfatizar o impacto que as notícias falsas correntes nas mídias e redes sociais geram à sociedade, destacando-se a competência em informação como a principal ferramenta de combate à s fake news e de capacitação informacional humana. Tratou-se de uma pesquisa bibliográfica. Os resultados demonstraram que é papel dos cientistas e profissionais da informação trabalhar em prol do combate à s fake news no ambiente das mídias e redes sociais, visto que as os efeitos desse tipo de notícia podem ser perigosos e oferecerem riscos à consistência da sociedade. Como considerações finais, afirma-se que a competência em informação é o processo norteador para preparo e capacitação humana acerca do acesso e do uso eficaz da informação nos seus multivariados contextos e que esse processo é essencialmente importante na causa de combate à s fake news.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3675510.26512/rici.v15.n2.2022.36755Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 15 n. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-3741983-521310.26512/rici.v15.n2.2022reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755/34377Copyright (c) 2022 Rafaela Carolina da Silva, Beatriz Rosa Pinheiro dos Santos, Selma Letícia Capinzaiki Ottonicar, Ieda Pelógia Martins Damianhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rafaela CarolinaSantos, Beatriz Rosa PinheiroOttonicar, Selma Letícia CapinzaikiDamian, Ieda Pelógia Martins2023-04-28T19:21:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36755Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2023-04-28T19:21:13Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections El protagonismo de la Alfabetización Informacional en la perspectiva de las fake news: datos de investigación, propuestas y reflexiones O protagonismo da Competência em Informação no contexto das fake news: dados de pesquisa, propostas e reflexões |
title |
The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections |
spellingShingle |
The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections Silva, Rafaela Carolina Fake news Redes sociais Competência em informação Midias sociais Desinformação Noticias falsas Medios de comunicación Redes sociales Competencia en información Desinformación Fake news Information literacy Social media Social networks Misinformation |
title_short |
The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections |
title_full |
The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections |
title_fullStr |
The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections |
title_full_unstemmed |
The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections |
title_sort |
The protagonism of Information Literacy from the perspective of fake news: research data, proposals and reflections |
author |
Silva, Rafaela Carolina |
author_facet |
Silva, Rafaela Carolina Santos, Beatriz Rosa Pinheiro Ottonicar, Selma Letícia Capinzaiki Damian, Ieda Pelógia Martins |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Beatriz Rosa Pinheiro Ottonicar, Selma Letícia Capinzaiki Damian, Ieda Pelógia Martins |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Rafaela Carolina Santos, Beatriz Rosa Pinheiro Ottonicar, Selma Letícia Capinzaiki Damian, Ieda Pelógia Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fake news Redes sociais Competência em informação Midias sociais Desinformação Noticias falsas Medios de comunicación Redes sociales Competencia en información Desinformación Fake news Information literacy Social media Social networks Misinformation |
topic |
Fake news Redes sociais Competência em informação Midias sociais Desinformação Noticias falsas Medios de comunicación Redes sociales Competencia en información Desinformación Fake news Information literacy Social media Social networks Misinformation |
description |
The paper makes a connection between information and fake news in the context of social and network media, and emphasizes the impact of fake news shared on social media to society. It aims to present the relationship between fake news and information literacy, suggesting guidelines for identifying and reducing fake news in the context of media and social networks. The focus is to demonstrate information literacy as a tool to face the challenges of fake news. The methodology involves a bibliographical research which has a qualitative nature. The results showed that fake news can influence information and knowledge in a negative way. The conclusions showed that information literacy is an element that guides the access, evaluation and use of effective information. Information literacy is fundamental in this context, so individuals can deal with fake news. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755 10.26512/rici.v15.n2.2022.36755 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v15.n2.2022.36755 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/36755/34377 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 15 n. 2 (2022): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 351-374 1983-5213 10.26512/rici.v15.n2.2022 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1800211000127913984 |