Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sá, Quitéria da Silva de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Almeida, Ricardo Santos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910
Resumo: We seek with this experience report to problematize the didactic-pedagogical experiences developed not during the supervised internship in two public schools (one municipal and one state) in Pariconha/AL between 2018 and 2019. To this end, we look for understanding the importance of the didactic-pedagogical planning establishing in it the valorization for the learning that will make viable in the teaching-learning relation the socialization of didactic-geographic knowledge embodied in the normative documents of the Brazilian education as the Law of Guidelines and Bases of the National Education, and also the From the discussions of Freire (1996), Kaercher (2002), Lima and Pimenta (2005/2006), Callai (2011), Oliveira (2015), Rodrigues (2015) we will reflect the relationship of construction and reaffirmation of teacher identity based on operational strategies beyond knowledge of the school space and the classroom, but also of soci some content, concepts and themes reaffirming the importance of geographic education. Keywords: Supervised Internship, Teaching learning, Teacher Training.
id UNEAL_3afb0f9a2e81c9807e14c98faf8c74f8
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/910
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docenteWe seek with this experience report to problematize the didactic-pedagogical experiences developed not during the supervised internship in two public schools (one municipal and one state) in Pariconha/AL between 2018 and 2019. To this end, we look for understanding the importance of the didactic-pedagogical planning establishing in it the valorization for the learning that will make viable in the teaching-learning relation the socialization of didactic-geographic knowledge embodied in the normative documents of the Brazilian education as the Law of Guidelines and Bases of the National Education, and also the From the discussions of Freire (1996), Kaercher (2002), Lima and Pimenta (2005/2006), Callai (2011), Oliveira (2015), Rodrigues (2015) we will reflect the relationship of construction and reaffirmation of teacher identity based on operational strategies beyond knowledge of the school space and the classroom, but also of soci some content, concepts and themes reaffirming the importance of geographic education. Keywords: Supervised Internship, Teaching learning, Teacher Training.Buscamos com este relato de experiência problematizarmos as experiências didático-pedagógicas desenvolvidas não longo do estágio supervisionado em duas escolas públicas (uma municipal e uma estadual) no município Pariconha/AL entre os anos de 2018 a 2019. Para tal, debruçamo-nos pela compreensão da importância do planejamento didático-pedagógico estabelecendo-se nele a valorização pela aprendizagem que viabilizarão na relação ensino-aprendizagem a socialização de conhecimentos didático-geográfico consubstanciados nos documentos normativos da educação brasileira como a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, e também a partir das discussões de Freire (1996), Kaercher (2002), Lima e Pimenta (2005/2006), Callai (2011), Oliveira (2015), Rodrigues (2015) refletiremos a relação de construção e reafirmação da identidade docente tendo por base estratégias operacionais para além do conhecimento do espaço escolar e da sala de aula, mas também de socializar alguns conteúdos, conceitos e temas reafirmando a importância da educação geográfica.   Palavras chaves: Estagio Supervisionado, Ensino aprendizagem, Formação Docente.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/91010.17648/diversitas-journal-v4i3.910Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 941-9632525-521510.17648/diversitas-journal-v4i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910/876Copyright (c) 2019 Quitéria da Silva de Sá, Ricardo Santos de Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSá, Quitéria da Silva deAlmeida, Ricardo Santos de2021-08-19T19:32:11Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/910Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:00.612507Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente
title Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente
spellingShingle Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente
Sá, Quitéria da Silva de
title_short Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente
title_full Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente
title_fullStr Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente
title_full_unstemmed Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente
title_sort Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente
author Sá, Quitéria da Silva de
author_facet Sá, Quitéria da Silva de
Almeida, Ricardo Santos de
author_role author
author2 Almeida, Ricardo Santos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sá, Quitéria da Silva de
Almeida, Ricardo Santos de
description We seek with this experience report to problematize the didactic-pedagogical experiences developed not during the supervised internship in two public schools (one municipal and one state) in Pariconha/AL between 2018 and 2019. To this end, we look for understanding the importance of the didactic-pedagogical planning establishing in it the valorization for the learning that will make viable in the teaching-learning relation the socialization of didactic-geographic knowledge embodied in the normative documents of the Brazilian education as the Law of Guidelines and Bases of the National Education, and also the From the discussions of Freire (1996), Kaercher (2002), Lima and Pimenta (2005/2006), Callai (2011), Oliveira (2015), Rodrigues (2015) we will reflect the relationship of construction and reaffirmation of teacher identity based on operational strategies beyond knowledge of the school space and the classroom, but also of soci some content, concepts and themes reaffirming the importance of geographic education. Keywords: Supervised Internship, Teaching learning, Teacher Training.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910
10.17648/diversitas-journal-v4i3.910
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910
identifier_str_mv 10.17648/diversitas-journal-v4i3.910
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910/876
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Quitéria da Silva de Sá, Ricardo Santos de Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Quitéria da Silva de Sá, Ricardo Santos de Almeida
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 941-963
2525-5215
10.17648/diversitas-journal-v4i3
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051276194742272