Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910 |
Resumo: | We seek with this experience report to problematize the didactic-pedagogical experiences developed not during the supervised internship in two public schools (one municipal and one state) in Pariconha/AL between 2018 and 2019. To this end, we look for understanding the importance of the didactic-pedagogical planning establishing in it the valorization for the learning that will make viable in the teaching-learning relation the socialization of didactic-geographic knowledge embodied in the normative documents of the Brazilian education as the Law of Guidelines and Bases of the National Education, and also the From the discussions of Freire (1996), Kaercher (2002), Lima and Pimenta (2005/2006), Callai (2011), Oliveira (2015), Rodrigues (2015) we will reflect the relationship of construction and reaffirmation of teacher identity based on operational strategies beyond knowledge of the school space and the classroom, but also of soci some content, concepts and themes reaffirming the importance of geographic education. Keywords: Supervised Internship, Teaching learning, Teacher Training. |
id |
UNEAL_3afb0f9a2e81c9807e14c98faf8c74f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/910 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docenteWe seek with this experience report to problematize the didactic-pedagogical experiences developed not during the supervised internship in two public schools (one municipal and one state) in Pariconha/AL between 2018 and 2019. To this end, we look for understanding the importance of the didactic-pedagogical planning establishing in it the valorization for the learning that will make viable in the teaching-learning relation the socialization of didactic-geographic knowledge embodied in the normative documents of the Brazilian education as the Law of Guidelines and Bases of the National Education, and also the From the discussions of Freire (1996), Kaercher (2002), Lima and Pimenta (2005/2006), Callai (2011), Oliveira (2015), Rodrigues (2015) we will reflect the relationship of construction and reaffirmation of teacher identity based on operational strategies beyond knowledge of the school space and the classroom, but also of soci some content, concepts and themes reaffirming the importance of geographic education. Keywords: Supervised Internship, Teaching learning, Teacher Training.Buscamos com este relato de experiência problematizarmos as experiências didático-pedagógicas desenvolvidas não longo do estágio supervisionado em duas escolas públicas (uma municipal e uma estadual) no município Pariconha/AL entre os anos de 2018 a 2019. Para tal, debruçamo-nos pela compreensão da importância do planejamento didático-pedagógico estabelecendo-se nele a valorização pela aprendizagem que viabilizarão na relação ensino-aprendizagem a socialização de conhecimentos didático-geográfico consubstanciados nos documentos normativos da educação brasileira como a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, e também a partir das discussões de Freire (1996), Kaercher (2002), Lima e Pimenta (2005/2006), Callai (2011), Oliveira (2015), Rodrigues (2015) refletiremos a relação de construção e reafirmação da identidade docente tendo por base estratégias operacionais para além do conhecimento do espaço escolar e da sala de aula, mas também de socializar alguns conteúdos, conceitos e temas reafirmando a importância da educação geográfica. Palavras chaves: Estagio Supervisionado, Ensino aprendizagem, Formação Docente.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2019-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/91010.17648/diversitas-journal-v4i3.910Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 941-9632525-521510.17648/diversitas-journal-v4i3reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910/876Copyright (c) 2019 Quitéria da Silva de Sá, Ricardo Santos de Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSá, Quitéria da Silva deAlmeida, Ricardo Santos de2021-08-19T19:32:11Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/910Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:00.612507Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente |
title |
Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente |
spellingShingle |
Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente Sá, Quitéria da Silva de |
title_short |
Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente |
title_full |
Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente |
title_fullStr |
Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente |
title_full_unstemmed |
Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente |
title_sort |
Estágio supervisionado em Geografia: reflexões a formação docente |
author |
Sá, Quitéria da Silva de |
author_facet |
Sá, Quitéria da Silva de Almeida, Ricardo Santos de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Ricardo Santos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sá, Quitéria da Silva de Almeida, Ricardo Santos de |
description |
We seek with this experience report to problematize the didactic-pedagogical experiences developed not during the supervised internship in two public schools (one municipal and one state) in Pariconha/AL between 2018 and 2019. To this end, we look for understanding the importance of the didactic-pedagogical planning establishing in it the valorization for the learning that will make viable in the teaching-learning relation the socialization of didactic-geographic knowledge embodied in the normative documents of the Brazilian education as the Law of Guidelines and Bases of the National Education, and also the From the discussions of Freire (1996), Kaercher (2002), Lima and Pimenta (2005/2006), Callai (2011), Oliveira (2015), Rodrigues (2015) we will reflect the relationship of construction and reaffirmation of teacher identity based on operational strategies beyond knowledge of the school space and the classroom, but also of soci some content, concepts and themes reaffirming the importance of geographic education. Keywords: Supervised Internship, Teaching learning, Teacher Training. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910 10.17648/diversitas-journal-v4i3.910 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910 |
identifier_str_mv |
10.17648/diversitas-journal-v4i3.910 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/910/876 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Quitéria da Silva de Sá, Ricardo Santos de Almeida https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Quitéria da Silva de Sá, Ricardo Santos de Almeida https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 4 n. 3 (2019): Desenvolvimento Local, territorial e a colaboração da ciência; 941-963 2525-5215 10.17648/diversitas-journal-v4i3 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051276194742272 |