INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira de Souza, Cleyton
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alonso, Luri Braga, Ferreira Vilela, Marcos Vinícius
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/207
Resumo: The interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject.
id IFMT_a6919dd9057e11db23c9a29ad344a62f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/207
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZILINTERDISCIPLINARIEDAD EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES DE CIENCIAS: EL ESTADO DEL ARTE DE LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA EN BRASILINTERDISCIPLINARIDADE NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: O ESTADO DA ARTE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA NO BRASILInterdisciplinaridadeFormação de professoresEducação em CiênciasInterdisciplinarityTeacher trainingScience EducationInterdisciplinariedadFormación de profesoresEnseñanza de las cienciasThe interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject.El objeto de la interdisciplinariedad ha sido problematizado y debatido por investigadores y educadores desde hace más de cinco décadas. La presente investigación tiene como objetivo establecer un panorama de la investigación sobre la interdisciplinariedad en la formación de profesores de Ciencias Naturales. Para ello, se realizó un estudio del estado del arte, mediante el mapeo de publicaciones sobre el tema, entre los años 2010 y 2020, en repositorios de tesis y disertaciones, actas del Encuentro Nacional de Investigación en Ciencias de la Educación (Enpec) y en revistas del área de enseñanza. Los resultados reforzaron la polisemia del término y la creencia en su capacidad para romper con la fragmentación del saber. En cuanto a los modos de implementación, esto sería posible a través de la interacción entre diferentes disciplinas y el trabajo colectivo. Sin embargo, el concepto de interdisciplinariedad todavía está rodeado de malentendidos y malentendidos, lo que destaca la necesidad de más estudios sobre el tema.O objeto interdisciplinaridade tem sido problematizado e debatido por pesquisadores e educadores há mais de cinco décadas. A presente investigação tem por objetivo estabelecer um panorama das pesquisas sobre a interdisciplinaridade na formação de professores de Ciências da Natureza. Para tanto, foi realizado um estudo do tipo estado da arte, por meio do mapeamento de publicações sobre o tema, entre os anos de 2010 e 2020, em repositórios de teses e dissertações, atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (Enpec) e em periódicos da área de ensino. Os resultados reforçaram a polissemia do termo e a crença na sua capacidade de romper com a fragmentação do saber. Quanto aos modos de implementação, esta seria possível por meio da interação entre diferentes disciplinas e do trabalho coletivo. Todavia, o conceito de interdisciplinaridade ainda é cercado de incompreensões e equívocos, ressaltando a necessidade de novos estudos sobre o tema.Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/20710.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22068Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22068Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220682526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/207/197Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira de Souza, Cleyton Alonso, Luri BragaFerreira Vilela, Marcos Vinícius2023-05-26T00:38:24Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/207Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-26T00:38:24Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL
INTERDISCIPLINARIEDAD EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES DE CIENCIAS: EL ESTADO DEL ARTE DE LA PRODUCCIÓN CIENTÍFICA EN BRASIL
INTERDISCIPLINARIDADE NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS: O ESTADO DA ARTE DA PRODUÇÃO CIENTÍFICA NO BRASIL
title INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL
spellingShingle INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL
Ferreira de Souza, Cleyton
Interdisciplinaridade
Formação de professores
Educação em Ciências
Interdisciplinarity
Teacher training
Science Education
Interdisciplinariedad
Formación de profesores
Enseñanza de las ciencias
title_short INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL
title_full INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL
title_fullStr INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL
title_full_unstemmed INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL
title_sort INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL
author Ferreira de Souza, Cleyton
author_facet Ferreira de Souza, Cleyton
Alonso, Luri Braga
Ferreira Vilela, Marcos Vinícius
author_role author
author2 Alonso, Luri Braga
Ferreira Vilela, Marcos Vinícius
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira de Souza, Cleyton
Alonso, Luri Braga
Ferreira Vilela, Marcos Vinícius
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinaridade
Formação de professores
Educação em Ciências
Interdisciplinarity
Teacher training
Science Education
Interdisciplinariedad
Formación de profesores
Enseñanza de las ciencias
topic Interdisciplinaridade
Formação de professores
Educação em Ciências
Interdisciplinarity
Teacher training
Science Education
Interdisciplinariedad
Formación de profesores
Enseñanza de las ciencias
description The interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/207
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/207
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/207/197
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22068
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22068
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22068
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939791958016