The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564 |
Resumo: | The collaboration of the Education Studies and Research Group in Paulo Freire (UFRN, 2022) in the in-service training of teachers at the Severino Paulino de Souza Municipal School, Barra da Espingarda Community, located in the rural area of Caicó-RN. Explain the intercultural pedagogical practice through in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices, according to epistemological curiosity: How to promote in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices? The methodological contribution was participant research (Brandão, 2007), with the methodological instrument of critical analytical/reflective narrative. Theoretical basis: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) on the categories: teacher training, interdisciplinarity and intertranscultural curriculum The intertranscultural curriculum pedagogical workshop enabled us to verify that in-service training is very important, because it favors teachers to reflect on their knowledge/doing in the school context, thus recognizing that in practice they accomplish what they do not know in theory. Therefore, we believe that this action was essential to bring the University closer to the Basic School, contributing so that the inseparability between theory and practice can occur both for the students/monitors of the action and for the teachers in the classroom. |
id |
UNEAL_c7ae3781cf4b73506a37181a9b25bf72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2564 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human RightsA formação dos docentes do Sítio Barra da Espingarda em Caicó-RN em prol dos Direitos HumanosFormação de professoresInterdisciplinaridadeCurrículo IntertransculturalFormación del profesorado. Interdisciplinariedad. Derechos humanos.Teacher formationInterdisciplinarityIntertranscultural Curriculum The collaboration of the Education Studies and Research Group in Paulo Freire (UFRN, 2022) in the in-service training of teachers at the Severino Paulino de Souza Municipal School, Barra da Espingarda Community, located in the rural area of Caicó-RN. Explain the intercultural pedagogical practice through in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices, according to epistemological curiosity: How to promote in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices? The methodological contribution was participant research (Brandão, 2007), with the methodological instrument of critical analytical/reflective narrative. Theoretical basis: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) on the categories: teacher training, interdisciplinarity and intertranscultural curriculum The intertranscultural curriculum pedagogical workshop enabled us to verify that in-service training is very important, because it favors teachers to reflect on their knowledge/doing in the school context, thus recognizing that in practice they accomplish what they do not know in theory. Therefore, we believe that this action was essential to bring the University closer to the Basic School, contributing so that the inseparability between theory and practice can occur both for the students/monitors of the action and for the teachers in the classroom. Colaboração do Grupo de Estudos e Pesquisas da Educação em Paulo Freire (UFRN, 2022) na formação em serviço de professores da Escola Municipal Severino Paulino de Souza, Comunidade Barra da Espingarda, localizada na zona rural de Caicó - RN. Explicitar o fazer pedagógico intercultural por meio da formação em serviço de professores a favor de práticas pedagógicas mais humanizadoras, conforme a curiosidade epistemológica: como promover a formação em serviço de professores a favor de práticas pedagógicas mais humanizadoras? O aporte metodológico foi a pesquisa participante (Brandão, 2007), com o instrumento metodológico da narrativa analítica/reflexiva crítica. Embasamento teórico: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) sobre as categorias: formação de professores, interdisciplinaridade e currículo intertranscultural A oficina pedagógica currículo intertranscultural nos possibilitou constatar que a formação em serviço é muito importante, porque favorece aos professores refletirem sobre seu saber/fazer no contexto escolar, reconhecendo assim que na prática eles realizam o que desconhecem na teoria. Portanto, consideramos que esta ação foi elementar para aproximar a Universidade da Escola Básica, contribuindo para que a indissociabilidade entre a teoria e a prática possa ocorrer tanto para os discentes/monitores da ação quanto para os professores em sala de aula.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2023-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/256410.48017/dj.v8i2.2564Diversitas Journal; Vol. 8 No. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979Diversitas Journal; v. 8 n. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-9792525-521510.48017/dj.v8i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporenghttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564/2063https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564/2064Copyright (c) 2023 Laize do Nascimento Fernandes , Joseane Maria dos Santos, Guilherme Augusto da Cruz Costa, Katiane Pereira da Silva, Maria Aparecida Vieira de Melohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdo Nascimento Fernandes , Laizedos Santos, Joseane Mariada Cruz Costa, Guilherme AugustoPereira da Silva, KatianeVieira de Melo, Maria Aparecida2023-10-19T20:12:53Zoai:ojs.diversitasjournal.com.br:article/2564Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-10-19T20:12:53Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights A formação dos docentes do Sítio Barra da Espingarda em Caicó-RN em prol dos Direitos Humanos |
title |
The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights |
spellingShingle |
The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights do Nascimento Fernandes , Laize Formação de professores Interdisciplinaridade Currículo Intertranscultural Formación del profesorado. Interdisciplinariedad. Derechos humanos. Teacher formation Interdisciplinarity Intertranscultural Curriculum |
title_short |
The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights |
title_full |
The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights |
title_fullStr |
The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights |
title_full_unstemmed |
The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights |
title_sort |
The training of teachers at Sítio Barra da Espingarda in Caicó-RN in favor of Human Rights |
author |
do Nascimento Fernandes , Laize |
author_facet |
do Nascimento Fernandes , Laize dos Santos, Joseane Maria da Cruz Costa, Guilherme Augusto Pereira da Silva, Katiane Vieira de Melo, Maria Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Joseane Maria da Cruz Costa, Guilherme Augusto Pereira da Silva, Katiane Vieira de Melo, Maria Aparecida |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
do Nascimento Fernandes , Laize dos Santos, Joseane Maria da Cruz Costa, Guilherme Augusto Pereira da Silva, Katiane Vieira de Melo, Maria Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Interdisciplinaridade Currículo Intertranscultural Formación del profesorado. Interdisciplinariedad. Derechos humanos. Teacher formation Interdisciplinarity Intertranscultural Curriculum |
topic |
Formação de professores Interdisciplinaridade Currículo Intertranscultural Formación del profesorado. Interdisciplinariedad. Derechos humanos. Teacher formation Interdisciplinarity Intertranscultural Curriculum |
description |
The collaboration of the Education Studies and Research Group in Paulo Freire (UFRN, 2022) in the in-service training of teachers at the Severino Paulino de Souza Municipal School, Barra da Espingarda Community, located in the rural area of Caicó-RN. Explain the intercultural pedagogical practice through in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices, according to epistemological curiosity: How to promote in-service training for teachers in favor of more humanizing pedagogical practices? The methodological contribution was participant research (Brandão, 2007), with the methodological instrument of critical analytical/reflective narrative. Theoretical basis: Freire (1982); Fiorin (2008); Melo (2020) on the categories: teacher training, interdisciplinarity and intertranscultural curriculum The intertranscultural curriculum pedagogical workshop enabled us to verify that in-service training is very important, because it favors teachers to reflect on their knowledge/doing in the school context, thus recognizing that in practice they accomplish what they do not know in theory. Therefore, we believe that this action was essential to bring the University closer to the Basic School, contributing so that the inseparability between theory and practice can occur both for the students/monitors of the action and for the teachers in the classroom. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564 10.48017/dj.v8i2.2564 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v8i2.2564 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564/2063 https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2564/2064 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; Vol. 8 No. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979 Diversitas Journal; Vol. 8 Núm. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979 Diversitas Journal; v. 8 n. 2 (2023): Através das lentes: a importância da biodiversidade para o equilíbrio ambiental; 965-979 2525-5215 10.48017/dj.v8i2 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051273441181696 |