Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632 |
Resumo: | The interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject. |
id |
IFMT_e07759b5fe88a08039f667f207edb99a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1632 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in BrazilInterdisciplinariedad en la formación de profesores de ciencias: el estado del arte de la producción científica en BrasilInterdisciplinaridade na formação de professores de Ciências: o estado da arte da produção científica no BrasilInterdisciplinaridadeFormação de professoresEducação em CiênciasInterdisciplinarityTeacher trainingScience EducationInterdisciplinariedadFormación de profesoresEnseñanza de las cienciasThe interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject.El objeto de la interdisciplinariedad ha sido problematizado y debatido por investigadores y educadores desde hace más de cinco décadas. La presente investigación tiene como objetivo establecer un panorama de la investigación sobre la interdisciplinariedad en la formación de profesores de Ciencias Naturales. Para ello, se realizó un estudio del estado del arte, mediante el mapeo de publicaciones sobre el tema, entre los años 2010 y 2020, en repositorios de tesis y disertaciones, actas del Encuentro Nacional de Investigación en Ciencias de la Educación (Enpec) y en revistas del área de enseñanza. Los resultados reforzaron la polisemia del término y la creencia en su capacidad para romper con la fragmentación del saber. En cuanto a los modos de implementación, esto sería posible a través de la interacción entre diferentes disciplinas y el trabajo colectivo. Sin embargo, el concepto de interdisciplinariedad todavía está rodeado de malentendidos y malentendidos, lo que destaca la necesidad de más estudios sobre el tema.O objeto interdisciplinaridade tem sido problematizado e debatido por pesquisadores e educadores há mais de cinco décadas. A presente investigação tem por objetivo estabelecer um panorama das pesquisas sobre a interdisciplinaridade na formação de professores de Ciências da Natureza. Para tanto, foi realizado um estudo do tipo estado da arte, por meio do mapeamento de publicações sobre o tema, entre os anos de 2010 e 2020, em repositórios de teses e dissertações, atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (Enpec) e em periódicos da área de ensino. Os resultados reforçaram a polissemia do termo e a crença na sua capacidade de romper com a fragmentação do saber. Quanto aos modos de implementação, esta seria possível por meio da interação entre diferentes disciplinas e do trabalho coletivo. Todavia, o conceito de interdisciplinaridade ainda é cercado de incompreensões e equívocos, ressaltando a necessidade de novos estudos sobre o tema.Revista Prática Docente2022-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/163210.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22068Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22068Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220682526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632/694Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Cleyton Ferreira deAlonso, Luri BragaVilela, Marcos Vinícius Ferreira2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1632Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil Interdisciplinariedad en la formación de profesores de ciencias: el estado del arte de la producción científica en Brasil Interdisciplinaridade na formação de professores de Ciências: o estado da arte da produção científica no Brasil |
title |
Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil |
spellingShingle |
Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil Souza, Cleyton Ferreira de Interdisciplinaridade Formação de professores Educação em Ciências Interdisciplinarity Teacher training Science Education Interdisciplinariedad Formación de profesores Enseñanza de las ciencias |
title_short |
Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil |
title_full |
Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil |
title_fullStr |
Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil |
title_full_unstemmed |
Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil |
title_sort |
Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil |
author |
Souza, Cleyton Ferreira de |
author_facet |
Souza, Cleyton Ferreira de Alonso, Luri Braga Vilela, Marcos Vinícius Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Alonso, Luri Braga Vilela, Marcos Vinícius Ferreira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Cleyton Ferreira de Alonso, Luri Braga Vilela, Marcos Vinícius Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interdisciplinaridade Formação de professores Educação em Ciências Interdisciplinarity Teacher training Science Education Interdisciplinariedad Formación de profesores Enseñanza de las ciencias |
topic |
Interdisciplinaridade Formação de professores Educação em Ciências Interdisciplinarity Teacher training Science Education Interdisciplinariedad Formación de profesores Enseñanza de las ciencias |
description |
The interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632/694 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22068 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22068 Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22068 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726380195840 |