Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Cleyton Ferreira de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alonso, Luri Braga, Vilela, Marcos Vinícius Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632
Resumo: The interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject.
id IFMT_e07759b5fe88a08039f667f207edb99a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1632
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in BrazilInterdisciplinariedad en la formación de profesores de ciencias: el estado del arte de la producción científica en BrasilInterdisciplinaridade na formação de professores de Ciências: o estado da arte da produção científica no BrasilInterdisciplinaridadeFormação de professoresEducação em CiênciasInterdisciplinarityTeacher trainingScience EducationInterdisciplinariedadFormación de profesoresEnseñanza de las cienciasThe interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject.El objeto de la interdisciplinariedad ha sido problematizado y debatido por investigadores y educadores desde hace más de cinco décadas. La presente investigación tiene como objetivo establecer un panorama de la investigación sobre la interdisciplinariedad en la formación de profesores de Ciencias Naturales. Para ello, se realizó un estudio del estado del arte, mediante el mapeo de publicaciones sobre el tema, entre los años 2010 y 2020, en repositorios de tesis y disertaciones, actas del Encuentro Nacional de Investigación en Ciencias de la Educación (Enpec) y en revistas del área de enseñanza. Los resultados reforzaron la polisemia del término y la creencia en su capacidad para romper con la fragmentación del saber. En cuanto a los modos de implementación, esto sería posible a través de la interacción entre diferentes disciplinas y el trabajo colectivo. Sin embargo, el concepto de interdisciplinariedad todavía está rodeado de malentendidos y malentendidos, lo que destaca la necesidad de más estudios sobre el tema.O objeto interdisciplinaridade tem sido problematizado e debatido por pesquisadores e educadores há mais de cinco décadas. A presente investigação tem por objetivo estabelecer um panorama das pesquisas sobre a interdisciplinaridade na formação de professores de Ciências da Natureza. Para tanto, foi realizado um estudo do tipo estado da arte, por meio do mapeamento de publicações sobre o tema, entre os anos de 2010 e 2020, em repositórios de teses e dissertações, atas do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (Enpec) e em periódicos da área de ensino. Os resultados reforçaram a polissemia do termo e a crença na sua capacidade de romper com a fragmentação do saber. Quanto aos modos de implementação, esta seria possível por meio da interação entre diferentes disciplinas e do trabalho coletivo. Todavia, o conceito de interdisciplinaridade ainda é cercado de incompreensões e equívocos, ressaltando a necessidade de novos estudos sobre o tema.Revista Prática Docente2022-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/163210.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22068Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22068Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220682526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632/694Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Cleyton Ferreira deAlonso, Luri BragaVilela, Marcos Vinícius Ferreira2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1632Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil
Interdisciplinariedad en la formación de profesores de ciencias: el estado del arte de la producción científica en Brasil
Interdisciplinaridade na formação de professores de Ciências: o estado da arte da produção científica no Brasil
title Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil
spellingShingle Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil
Souza, Cleyton Ferreira de
Interdisciplinaridade
Formação de professores
Educação em Ciências
Interdisciplinarity
Teacher training
Science Education
Interdisciplinariedad
Formación de profesores
Enseñanza de las ciencias
title_short Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil
title_full Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil
title_fullStr Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil
title_full_unstemmed Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil
title_sort Interdisciplinarity in the training of science teachers: the state of the art of scientific production in Brazil
author Souza, Cleyton Ferreira de
author_facet Souza, Cleyton Ferreira de
Alonso, Luri Braga
Vilela, Marcos Vinícius Ferreira
author_role author
author2 Alonso, Luri Braga
Vilela, Marcos Vinícius Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Cleyton Ferreira de
Alonso, Luri Braga
Vilela, Marcos Vinícius Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinaridade
Formação de professores
Educação em Ciências
Interdisciplinarity
Teacher training
Science Education
Interdisciplinariedad
Formación de profesores
Enseñanza de las ciencias
topic Interdisciplinaridade
Formação de professores
Educação em Ciências
Interdisciplinarity
Teacher training
Science Education
Interdisciplinariedad
Formación de profesores
Enseñanza de las ciencias
description The interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1632/694
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22068
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22068
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22068
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726380195840