Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno Pantoja, Caio Eduardo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Clodoaldo Marques da, Brito, Ângela do Céu Ubaiara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Diversitas Journal
Texto Completo: https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188
Resumo: The present report aims to present the experiences acquired from the Pedagogical Residency program, which, in turn, aims to stimulate and improve pedagogical practices in undergraduate courses, providing academic access to Basic Education. In this sense, this work presents the experiences acquired with the use of games as a tool to teach children who had losses in the process of acquiring the alphabetic system, reading and writing, as a result of the social isolation of COVID-19, which caused the withdrawal in person. from school. After a diagnostic activity, there was a need to seek an effective methodological tool that could significantly contribute to the advancement of these children's literacy. The report brings authors such as: Ferreiro and Teberosk (1985), Soares (2009), Kishimoto (1993), Piaget (1975) and Vygotsky (1991), to discuss the topic. The games were used in a 3rd year class of Elementary School - Anos Iniciais, achieving literacy success of almost 100% of the class.
id UNEAL_f52bdaa139725d05da007864fd361c9a
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2188
network_acronym_str UNEAL
network_name_str Diversitas Journal
repository_id_str
spelling Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia AmapaenseLUDICIDADEPÂNDEMIALEITURAESCRITABRINCARThe present report aims to present the experiences acquired from the Pedagogical Residency program, which, in turn, aims to stimulate and improve pedagogical practices in undergraduate courses, providing academic access to Basic Education. In this sense, this work presents the experiences acquired with the use of games as a tool to teach children who had losses in the process of acquiring the alphabetic system, reading and writing, as a result of the social isolation of COVID-19, which caused the withdrawal in person. from school. After a diagnostic activity, there was a need to seek an effective methodological tool that could significantly contribute to the advancement of these children's literacy. The report brings authors such as: Ferreiro and Teberosk (1985), Soares (2009), Kishimoto (1993), Piaget (1975) and Vygotsky (1991), to discuss the topic. The games were used in a 3rd year class of Elementary School - Anos Iniciais, achieving literacy success of almost 100% of the class.O presente relato tem como objetivo apresentar as experiências adquiridas a partir do programa Residência Pedagógica que, por sua vez, visa estimular e aperfeiçoar as práticas pedagógicas nos cursos de licenciatura, proporcionando o acesso do acadêmico à Educação Básica. Nesse sentido, este trabalho apresenta as experiências adquiridas com o uso de jogos como ferramenta para alfabetizar crianças que tiveram prejuízos no processo de aquisição do sistema alfabético, leitura e escrita, por decorrência do isolamento social de COVID-19, o que ocasionou o afastamento presencial da escola. Após uma atividade diagnóstica, observou-se a necessidade de buscar uma ferramenta metodológica eficaz que pudesse contribuir, de forma significativa, no avanço da alfabetização dessas crianças. O relato traz autores como: Ferreiro e Teberosk (1985), Soares (2009), Kishimoto (1993), Piaget (1975) e Vygotsky (1991), para discutir sobre o tema. Os jogos foram usados em uma turma de 3º ano do Ensino Fundamental – Anos Iniciais, obtendo sucesso de alfabetização de quase 100% da turma.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/218810.48017/dj.v7i2.2188Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores2525-521510.48017/dj.v7i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188/1669Copyright (c) 2022 CAIO EDUARDO DAMASCENO PANTOJA, Clodoaldo Marques da Costa, Ângela do Céu Ubaiara Britohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno Pantoja, Caio EduardoCosta, Clodoaldo Marques daBrito, Ângela do Céu Ubaiara2022-04-02T19:05:35Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2188Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:32.728882Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false
dc.title.none.fl_str_mv Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense
title Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense
spellingShingle Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense
Damasceno Pantoja, Caio Eduardo
LUDICIDADE
PÂNDEMIA
LEITURA
ESCRITA
BRINCAR
title_short Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense
title_full Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense
title_fullStr Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense
title_full_unstemmed Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense
title_sort Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense
author Damasceno Pantoja, Caio Eduardo
author_facet Damasceno Pantoja, Caio Eduardo
Costa, Clodoaldo Marques da
Brito, Ângela do Céu Ubaiara
author_role author
author2 Costa, Clodoaldo Marques da
Brito, Ângela do Céu Ubaiara
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno Pantoja, Caio Eduardo
Costa, Clodoaldo Marques da
Brito, Ângela do Céu Ubaiara
dc.subject.por.fl_str_mv LUDICIDADE
PÂNDEMIA
LEITURA
ESCRITA
BRINCAR
topic LUDICIDADE
PÂNDEMIA
LEITURA
ESCRITA
BRINCAR
description The present report aims to present the experiences acquired from the Pedagogical Residency program, which, in turn, aims to stimulate and improve pedagogical practices in undergraduate courses, providing academic access to Basic Education. In this sense, this work presents the experiences acquired with the use of games as a tool to teach children who had losses in the process of acquiring the alphabetic system, reading and writing, as a result of the social isolation of COVID-19, which caused the withdrawal in person. from school. After a diagnostic activity, there was a need to seek an effective methodological tool that could significantly contribute to the advancement of these children's literacy. The report brings authors such as: Ferreiro and Teberosk (1985), Soares (2009), Kishimoto (1993), Piaget (1975) and Vygotsky (1991), to discuss the topic. The games were used in a 3rd year class of Elementary School - Anos Iniciais, achieving literacy success of almost 100% of the class.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188
10.48017/dj.v7i2.2188
url https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188
identifier_str_mv 10.48017/dj.v7i2.2188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188/1669
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal
dc.source.none.fl_str_mv Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores
2525-5215
10.48017/dj.v7i2
reponame:Diversitas Journal
instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron:UNEAL
instname_str Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
instacron_str UNEAL
institution UNEAL
reponame_str Diversitas Journal
collection Diversitas Journal
repository.name.fl_str_mv Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiversitasjournal@gmail.com
_version_ 1797051279625682944