Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Diversitas Journal |
Texto Completo: | https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188 |
Resumo: | The present report aims to present the experiences acquired from the Pedagogical Residency program, which, in turn, aims to stimulate and improve pedagogical practices in undergraduate courses, providing academic access to Basic Education. In this sense, this work presents the experiences acquired with the use of games as a tool to teach children who had losses in the process of acquiring the alphabetic system, reading and writing, as a result of the social isolation of COVID-19, which caused the withdrawal in person. from school. After a diagnostic activity, there was a need to seek an effective methodological tool that could significantly contribute to the advancement of these children's literacy. The report brings authors such as: Ferreiro and Teberosk (1985), Soares (2009), Kishimoto (1993), Piaget (1975) and Vygotsky (1991), to discuss the topic. The games were used in a 3rd year class of Elementary School - Anos Iniciais, achieving literacy success of almost 100% of the class. |
id |
UNEAL_f52bdaa139725d05da007864fd361c9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2188 |
network_acronym_str |
UNEAL |
network_name_str |
Diversitas Journal |
repository_id_str |
|
spelling |
Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia AmapaenseLUDICIDADEPÂNDEMIALEITURAESCRITABRINCARThe present report aims to present the experiences acquired from the Pedagogical Residency program, which, in turn, aims to stimulate and improve pedagogical practices in undergraduate courses, providing academic access to Basic Education. In this sense, this work presents the experiences acquired with the use of games as a tool to teach children who had losses in the process of acquiring the alphabetic system, reading and writing, as a result of the social isolation of COVID-19, which caused the withdrawal in person. from school. After a diagnostic activity, there was a need to seek an effective methodological tool that could significantly contribute to the advancement of these children's literacy. The report brings authors such as: Ferreiro and Teberosk (1985), Soares (2009), Kishimoto (1993), Piaget (1975) and Vygotsky (1991), to discuss the topic. The games were used in a 3rd year class of Elementary School - Anos Iniciais, achieving literacy success of almost 100% of the class.O presente relato tem como objetivo apresentar as experiências adquiridas a partir do programa Residência Pedagógica que, por sua vez, visa estimular e aperfeiçoar as práticas pedagógicas nos cursos de licenciatura, proporcionando o acesso do acadêmico à Educação Básica. Nesse sentido, este trabalho apresenta as experiências adquiridas com o uso de jogos como ferramenta para alfabetizar crianças que tiveram prejuízos no processo de aquisição do sistema alfabético, leitura e escrita, por decorrência do isolamento social de COVID-19, o que ocasionou o afastamento presencial da escola. Após uma atividade diagnóstica, observou-se a necessidade de buscar uma ferramenta metodológica eficaz que pudesse contribuir, de forma significativa, no avanço da alfabetização dessas crianças. O relato traz autores como: Ferreiro e Teberosk (1985), Soares (2009), Kishimoto (1993), Piaget (1975) e Vygotsky (1991), para discutir sobre o tema. Os jogos foram usados em uma turma de 3º ano do Ensino Fundamental – Anos Iniciais, obtendo sucesso de alfabetização de quase 100% da turma.Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal2022-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/218810.48017/dj.v7i2.2188Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores2525-521510.48017/dj.v7i2reponame:Diversitas Journalinstname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)instacron:UNEALporhttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188/1669Copyright (c) 2022 CAIO EDUARDO DAMASCENO PANTOJA, Clodoaldo Marques da Costa, Ângela do Céu Ubaiara Britohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno Pantoja, Caio EduardoCosta, Clodoaldo Marques daBrito, Ângela do Céu Ubaiara2022-04-02T19:05:35Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2188Revistahttps://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/muralinternacional/oairevistadiversitasjournal@gmail.com2525-52152525-5215opendoar:2023-01-13T09:47:32.728882Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense |
title |
Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense |
spellingShingle |
Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense Damasceno Pantoja, Caio Eduardo LUDICIDADE PÂNDEMIA LEITURA ESCRITA BRINCAR |
title_short |
Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense |
title_full |
Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense |
title_fullStr |
Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense |
title_full_unstemmed |
Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense |
title_sort |
Hora da diversão: jogos como ferramenta na alfabetização pós isolamento social pandêmico na Amazônia Amapaense |
author |
Damasceno Pantoja, Caio Eduardo |
author_facet |
Damasceno Pantoja, Caio Eduardo Costa, Clodoaldo Marques da Brito, Ângela do Céu Ubaiara |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Clodoaldo Marques da Brito, Ângela do Céu Ubaiara |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Damasceno Pantoja, Caio Eduardo Costa, Clodoaldo Marques da Brito, Ângela do Céu Ubaiara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
LUDICIDADE PÂNDEMIA LEITURA ESCRITA BRINCAR |
topic |
LUDICIDADE PÂNDEMIA LEITURA ESCRITA BRINCAR |
description |
The present report aims to present the experiences acquired from the Pedagogical Residency program, which, in turn, aims to stimulate and improve pedagogical practices in undergraduate courses, providing academic access to Basic Education. In this sense, this work presents the experiences acquired with the use of games as a tool to teach children who had losses in the process of acquiring the alphabetic system, reading and writing, as a result of the social isolation of COVID-19, which caused the withdrawal in person. from school. After a diagnostic activity, there was a need to seek an effective methodological tool that could significantly contribute to the advancement of these children's literacy. The report brings authors such as: Ferreiro and Teberosk (1985), Soares (2009), Kishimoto (1993), Piaget (1975) and Vygotsky (1991), to discuss the topic. The games were used in a 3rd year class of Elementary School - Anos Iniciais, achieving literacy success of almost 100% of the class. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188 10.48017/dj.v7i2.2188 |
url |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188 |
identifier_str_mv |
10.48017/dj.v7i2.2188 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://diversitasjournal.com.br/diversitas_journal/article/view/2188/1669 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Alagoas - Eduneal |
dc.source.none.fl_str_mv |
Diversitas Journal; v. 7 n. 2 (2022): Metodologias e práticas pedagógicas: a importância na formação de professores 2525-5215 10.48017/dj.v7i2 reponame:Diversitas Journal instname:Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) instacron:UNEAL |
instname_str |
Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
instacron_str |
UNEAL |
institution |
UNEAL |
reponame_str |
Diversitas Journal |
collection |
Diversitas Journal |
repository.name.fl_str_mv |
Diversitas Journal - Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiversitasjournal@gmail.com |
_version_ |
1797051279625682944 |