Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sant’Anna, Diogo
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Bittencourt, Jane, Olsson, Sandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262
Resumo: In the context of collaborative research focusing on the practices of fifth grade teachers, the present study presents an analysis of some curricular documents and textbooks on one specific subject: fractions. Considering the specificity of school knowledge, we aim to identify the objectives and the approaches to teaching this subject as indicated in curricular documents. Using the notions of didactic transposition and didactic mediation, we have identified some curricular instances that influence the transposition processes, seeking to exemplify their complexity. Keywords: Collaborative Research. Fractions. Didactic Transposition.
id UNESP-14_2229541f1cdb6e122fbcbf94db023fd5
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1262
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling Transposition and Didactic Mediation at Fractions TeachingTransposição e Mediação Didática no Ensino de FraçõesIn the context of collaborative research focusing on the practices of fifth grade teachers, the present study presents an analysis of some curricular documents and textbooks on one specific subject: fractions. Considering the specificity of school knowledge, we aim to identify the objectives and the approaches to teaching this subject as indicated in curricular documents. Using the notions of didactic transposition and didactic mediation, we have identified some curricular instances that influence the transposition processes, seeking to exemplify their complexity. Keywords: Collaborative Research. Fractions. Didactic Transposition.No contexto de uma pesquisa colaborativa com foco principal na análise de práticas docentes de professores de matemática na quinta série escolar, apresentamos no presente uma análise de documentos curriculares e de textos didáticos atuais, centrada em um objeto de ensino, as frações. A partir da consideração da especificidade do conhecimento escolar, visamos identificar os objetivos didáticos e as abordagens indicadas nos textos curriculares em relação a este objeto de ensino. Através das noções de transposição e de mediação didática, identificamos as instâncias curriculares presentes nos processos de transposição, procurando desta maneira exemplificar a complexidade de tais processos. Palavras-chave: Pesquisa Colaborativa. Ensino de Frações. Transposição Didática.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2008-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 20 n. 27 (2007); 71-911980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262/1086Sant’Anna, DiogoBittencourt, JaneOlsson, Sandrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-29T15:11:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1262Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-29T15:11:54Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching
Transposição e Mediação Didática no Ensino de Frações
title Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching
spellingShingle Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching
Sant’Anna, Diogo
title_short Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching
title_full Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching
title_fullStr Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching
title_full_unstemmed Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching
title_sort Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching
author Sant’Anna, Diogo
author_facet Sant’Anna, Diogo
Bittencourt, Jane
Olsson, Sandra
author_role author
author2 Bittencourt, Jane
Olsson, Sandra
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sant’Anna, Diogo
Bittencourt, Jane
Olsson, Sandra
description In the context of collaborative research focusing on the practices of fifth grade teachers, the present study presents an analysis of some curricular documents and textbooks on one specific subject: fractions. Considering the specificity of school knowledge, we aim to identify the objectives and the approaches to teaching this subject as indicated in curricular documents. Using the notions of didactic transposition and didactic mediation, we have identified some curricular instances that influence the transposition processes, seeking to exemplify their complexity. Keywords: Collaborative Research. Fractions. Didactic Transposition.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262/1086
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 20 n. 27 (2007); 71-91
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873088126976