Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Bolema: Boletim de Educação Matemática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262 |
Resumo: | In the context of collaborative research focusing on the practices of fifth grade teachers, the present study presents an analysis of some curricular documents and textbooks on one specific subject: fractions. Considering the specificity of school knowledge, we aim to identify the objectives and the approaches to teaching this subject as indicated in curricular documents. Using the notions of didactic transposition and didactic mediation, we have identified some curricular instances that influence the transposition processes, seeking to exemplify their complexity. Keywords: Collaborative Research. Fractions. Didactic Transposition. |
id |
UNESP-14_2229541f1cdb6e122fbcbf94db023fd5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1262 |
network_acronym_str |
UNESP-14 |
network_name_str |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Transposition and Didactic Mediation at Fractions TeachingTransposição e Mediação Didática no Ensino de FraçõesIn the context of collaborative research focusing on the practices of fifth grade teachers, the present study presents an analysis of some curricular documents and textbooks on one specific subject: fractions. Considering the specificity of school knowledge, we aim to identify the objectives and the approaches to teaching this subject as indicated in curricular documents. Using the notions of didactic transposition and didactic mediation, we have identified some curricular instances that influence the transposition processes, seeking to exemplify their complexity. Keywords: Collaborative Research. Fractions. Didactic Transposition.No contexto de uma pesquisa colaborativa com foco principal na análise de práticas docentes de professores de matemática na quinta série escolar, apresentamos no presente uma análise de documentos curriculares e de textos didáticos atuais, centrada em um objeto de ensino, as frações. A partir da consideração da especificidade do conhecimento escolar, visamos identificar os objetivos didáticos e as abordagens indicadas nos textos curriculares em relação a este objeto de ensino. Através das noções de transposição e de mediação didática, identificamos as instâncias curriculares presentes nos processos de transposição, procurando desta maneira exemplificar a complexidade de tais processos. Palavras-chave: Pesquisa Colaborativa. Ensino de Frações. Transposição Didática.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2008-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 20 n. 27 (2007); 71-911980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262/1086Sant’Anna, DiogoBittencourt, JaneOlsson, Sandrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-29T15:11:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1262Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-29T15:11:54Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching Transposição e Mediação Didática no Ensino de Frações |
title |
Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching |
spellingShingle |
Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching Sant’Anna, Diogo |
title_short |
Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching |
title_full |
Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching |
title_fullStr |
Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching |
title_full_unstemmed |
Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching |
title_sort |
Transposition and Didactic Mediation at Fractions Teaching |
author |
Sant’Anna, Diogo |
author_facet |
Sant’Anna, Diogo Bittencourt, Jane Olsson, Sandra |
author_role |
author |
author2 |
Bittencourt, Jane Olsson, Sandra |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sant’Anna, Diogo Bittencourt, Jane Olsson, Sandra |
description |
In the context of collaborative research focusing on the practices of fifth grade teachers, the present study presents an analysis of some curricular documents and textbooks on one specific subject: fractions. Considering the specificity of school knowledge, we aim to identify the objectives and the approaches to teaching this subject as indicated in curricular documents. Using the notions of didactic transposition and didactic mediation, we have identified some curricular instances that influence the transposition processes, seeking to exemplify their complexity. Keywords: Collaborative Research. Fractions. Didactic Transposition. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/1262/1086 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 20 n. 27 (2007); 71-91 1980-4415 0103-636X reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
collection |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com |
_version_ |
1800215873088126976 |