Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Bolema: Boletim de Educação Matemática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305 |
Resumo: | We present results of research aiming to identify and analyze the meanings of teacher education in papers published over 23 years of Bolema, from 1985 to 2007. Specifically, we analyzed what the authors of the articles understood as teacher education and how they approached it in their projects, research, and interventions. We found that teacher education is characterized: by means of the definition of teacher education, its objectives and functions; from what is expected of the teacher at the end of the education process; from the disciplinary and/or pedagogical contents proposed in courses; from the practical activities proposed; through suggestions of courses and their curricular structures; from reflections on its limitations and possibilities. Keywords: Journals. Bolema. Teacher Formation. Textual Analysis. Content Analysis. |
id |
UNESP-14_8d3db7c87a858420202a6ed3f1d3fdfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3305 |
network_acronym_str |
UNESP-14 |
network_name_str |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007A ‘Formação do Professor’ e seus Sentidos em 23 Anos do Bolema: 1985-2007Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo.We present results of research aiming to identify and analyze the meanings of teacher education in papers published over 23 years of Bolema, from 1985 to 2007. Specifically, we analyzed what the authors of the articles understood as teacher education and how they approached it in their projects, research, and interventions. We found that teacher education is characterized: by means of the definition of teacher education, its objectives and functions; from what is expected of the teacher at the end of the education process; from the disciplinary and/or pedagogical contents proposed in courses; from the practical activities proposed; through suggestions of courses and their curricular structures; from reflections on its limitations and possibilities. Keywords: Journals. Bolema. Teacher Formation. Textual Analysis. Content Analysis.Apresentamos aqui resultados de uma investigação que teve por objetivo a análise dos artigos relacionados ao campo formação de professores em 23 anos de publicação do Bolema – 1985/2007. A finalidade da pesquisa foi identificar e analisar quais foram os sentidos sobre formação do professor elaborados nessas duas décadas, ou seja, o que os autores dos artigos compreendem por formação do professor e de que forma eles a propõem em seus projetos ou investigações ou intervenções. As análises realizadas nesses artigos nos mostraram que a formação de professores é caracterizada por meio: da definição de formação, de seus objetivos e funções; do que se espera do professor ao final do processo formativo; dos conteúdos matemáticos e/ou pedagógicos propostos; da proposição de atividades práticas; da sugestão de cursos e suas estruturas curriculares; da reflexão sobre seus limites e possibilidades. Palavras-chave: Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2009-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 34 (2009); 209-2361980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305/2784Passos, Marinez MeneghelloNardi, RobertoArruda, Sergio de Melloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T00:54:10Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3305Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T00:54:10Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007 A ‘Formação do Professor’ e seus Sentidos em 23 Anos do Bolema: 1985-2007 |
title |
Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007 |
spellingShingle |
Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007 Passos, Marinez Meneghello Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo. |
title_short |
Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007 |
title_full |
Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007 |
title_fullStr |
Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007 |
title_full_unstemmed |
Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007 |
title_sort |
Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007 |
author |
Passos, Marinez Meneghello |
author_facet |
Passos, Marinez Meneghello Nardi, Roberto Arruda, Sergio de Mello |
author_role |
author |
author2 |
Nardi, Roberto Arruda, Sergio de Mello |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Passos, Marinez Meneghello Nardi, Roberto Arruda, Sergio de Mello |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo. |
topic |
Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo. |
description |
We present results of research aiming to identify and analyze the meanings of teacher education in papers published over 23 years of Bolema, from 1985 to 2007. Specifically, we analyzed what the authors of the articles understood as teacher education and how they approached it in their projects, research, and interventions. We found that teacher education is characterized: by means of the definition of teacher education, its objectives and functions; from what is expected of the teacher at the end of the education process; from the disciplinary and/or pedagogical contents proposed in courses; from the practical activities proposed; through suggestions of courses and their curricular structures; from reflections on its limitations and possibilities. Keywords: Journals. Bolema. Teacher Formation. Textual Analysis. Content Analysis. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305/2784 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 34 (2009); 209-236 1980-4415 0103-636X reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
collection |
Bolema: Boletim de Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com |
_version_ |
1800215873593540608 |