Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passos, Marinez Meneghello
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Nardi, Roberto, Arruda, Sergio de Mello
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Bolema: Boletim de Educação Matemática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305
Resumo: We present results of research aiming to identify and analyze the meanings of teacher education in papers published over 23 years of Bolema, from 1985 to 2007. Specifically, we analyzed what the authors of the articles understood as teacher education and how they approached it in their projects, research, and interventions. We found that teacher education is characterized: by means of the definition of teacher education, its objectives and functions; from what is expected of the teacher at the end of the education process; from the disciplinary and/or pedagogical contents proposed in courses; from the practical activities proposed; through suggestions of courses and their curricular structures; from reflections on its limitations and possibilities. Keywords: Journals. Bolema. Teacher Formation. Textual Analysis. Content Analysis.
id UNESP-14_8d3db7c87a858420202a6ed3f1d3fdfe
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3305
network_acronym_str UNESP-14
network_name_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository_id_str
spelling Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007A ‘Formação do Professor’ e seus Sentidos em 23 Anos do Bolema: 1985-2007Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo.We present results of research aiming to identify and analyze the meanings of teacher education in papers published over 23 years of Bolema, from 1985 to 2007. Specifically, we analyzed what the authors of the articles understood as teacher education and how they approached it in their projects, research, and interventions. We found that teacher education is characterized: by means of the definition of teacher education, its objectives and functions; from what is expected of the teacher at the end of the education process; from the disciplinary and/or pedagogical contents proposed in courses; from the practical activities proposed; through suggestions of courses and their curricular structures; from reflections on its limitations and possibilities. Keywords: Journals. Bolema. Teacher Formation. Textual Analysis. Content Analysis.Apresentamos aqui resultados de uma investigação que teve por objetivo a análise dos artigos relacionados ao campo formação de professores em 23 anos de publicação do Bolema – 1985/2007. A finalidade da pesquisa foi identificar e analisar quais foram os sentidos sobre formação do professor elaborados nessas duas décadas, ou seja, o que os autores dos artigos compreendem por formação do professor e de que forma eles a propõem em seus projetos ou investigações ou intervenções. As análises realizadas nesses artigos nos mostraram que a formação de professores é caracterizada por meio: da definição de formação, de seus objetivos e funções; do que se espera do professor ao final do processo formativo; dos conteúdos matemáticos e/ou pedagógicos propostos; da proposição de atividades práticas; da sugestão de cursos e suas estruturas curriculares; da reflexão sobre seus limites e possibilidades. Palavras-chave: Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo.UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas2009-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 34 (2009); 209-2361980-44150103-636Xreponame:Bolema: Boletim de Educação Matemáticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305/2784Passos, Marinez MeneghelloNardi, RobertoArruda, Sergio de Melloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-09-24T00:54:10Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3305Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/PUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/oaibolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com1980-44150103-636Xopendoar:2015-09-24T00:54:10Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007
A ‘Formação do Professor’ e seus Sentidos em 23 Anos do Bolema: 1985-2007
title Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007
spellingShingle Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007
Passos, Marinez Meneghello
Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo.
title_short Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007
title_full Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007
title_fullStr Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007
title_full_unstemmed Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007
title_sort Teacher Education and its Meanings over 23 Years of Bolema: 1985-2007
author Passos, Marinez Meneghello
author_facet Passos, Marinez Meneghello
Nardi, Roberto
Arruda, Sergio de Mello
author_role author
author2 Nardi, Roberto
Arruda, Sergio de Mello
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Passos, Marinez Meneghello
Nardi, Roberto
Arruda, Sergio de Mello
dc.subject.por.fl_str_mv Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo.
topic Revistas. Bolema. Formação de Professores. Análise Textual. Análise de Conteúdo.
description We present results of research aiming to identify and analyze the meanings of teacher education in papers published over 23 years of Bolema, from 1985 to 2007. Specifically, we analyzed what the authors of the articles understood as teacher education and how they approached it in their projects, research, and interventions. We found that teacher education is characterized: by means of the definition of teacher education, its objectives and functions; from what is expected of the teacher at the end of the education process; from the disciplinary and/or pedagogical contents proposed in courses; from the practical activities proposed; through suggestions of courses and their curricular structures; from reflections on its limitations and possibilities. Keywords: Journals. Bolema. Teacher Formation. Textual Analysis. Content Analysis.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3305/2784
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv UNESP - Campus de Rio Claro - Instituto de Geociências e Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática; v. 22 n. 34 (2009); 209-236
1980-4415
0103-636X
reponame:Bolema: Boletim de Educação Matemática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Bolema: Boletim de Educação Matemática
collection Bolema: Boletim de Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Bolema: Boletim de Educação Matemática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bolema.contato@gmail.com||romiarka@gmail.com
_version_ 1800215873593540608