The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalago Barreto, Lucia Cristina
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Shimazaki, Elsa Midori
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067
Resumo: The present study analyzes the contributions of the National Pact for Alphabetization in the Right Age (PNAIC) to the training of alphabetizing teachers for the Inclusive Education. The goal of the research was to uplift, together with the ‘teacher-students’, the main changes in their pedagogical practices, after their participation in this program of teacher formation implemented by the Ministry of Education (MEC), concerning the alphabetization of the target audience in special education. We utilized, as methodology, the field research for the raising of data and the Historical and Cultural Perspective in the analysis of the data. We have concluded that the PNAIC was the first course in the training of alphabetizing teachers to broach the Inclusive Education, enabling significant contributions to the pedagogical practice of its participants.
id UNESP-15_23832b57ac33e92f0f8e93447f8258a0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11067
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right AgeLa formación del profesorado alfabetizador para la educación inclusiva: un destaque al Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad CiertaA formação de professores alfabetizadores para a educação inclusiva: um destaque ao Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade CertaTeacher FormationInclusive EducationPNAICAlphabetizationFormación del ProfesoradoEducación InclusivaPNAICAlfabetizaciónFormação de ProfessoresEducação InclusivaPNAICAlfabetização.The present study analyzes the contributions of the National Pact for Alphabetization in the Right Age (PNAIC) to the training of alphabetizing teachers for the Inclusive Education. The goal of the research was to uplift, together with the ‘teacher-students’, the main changes in their pedagogical practices, after their participation in this program of teacher formation implemented by the Ministry of Education (MEC), concerning the alphabetization of the target audience in special education. We utilized, as methodology, the field research for the raising of data and the Historical and Cultural Perspective in the analysis of the data. We have concluded that the PNAIC was the first course in the training of alphabetizing teachers to broach the Inclusive Education, enabling significant contributions to the pedagogical practice of its participants.Este estudio analiza las contribuciones del Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Cierta a la formación del profesorado alfabetizador para la Educación Inclusiva. El objetivo de la investigación fue el de levantar junto a los profesores cursistas, los principales cambios en sus prácticas pedagógicas, tras la participación en este programa de formación del profesorado implementado por el Ministerio de Educación (MEC), en lo que se refiere a la alfabetización de los alumnos público objetivo de la educación especial. Utilizamos como metodología la investigación de campo para el levantamiento de los datos y la Perspectiva Histórico Cultural, en su análisis. Concluimos que el PNAIC fue el primer curso de formación del profesorado alfabetizador a abordar la Educación Inclusiva posibilitando significativas contribuciones a la práctica pedagógica de sus participantes.Este estudo analisa as contribuições do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa à formação de professores alfabetizadores para a Educação Inclusiva. O objetivo da pesquisa foi o de levantar junto aos professores cursistas as principais modificações nas suas práticas pedagógicas após a participação neste programa de formação de professores implementado pelo Ministério da Educação (MEC), no que tange à alfabetização dos alunos público-alvo da educação especial. Utilizamos como metodologia a pesquisa de campo para o levantamento dos dados e a Perspectiva Histórico Cultural, na sua análise. Concluímos que o PNAIC foi o primeiro curso de formação de professores alfabetizadores a abordar a Educação Inclusiva, possibilitando significativas contribuições à pratica pedagógica de seus participantes.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1106710.21723/riaee.v14i1.11067Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 157-168Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 157-1681982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7885https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7886https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7977Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalago Barreto, Lucia CristinaShimazaki, Elsa Midori2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11067Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age
La formación del profesorado alfabetizador para la educación inclusiva: un destaque al Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Cierta
A formação de professores alfabetizadores para a educação inclusiva: um destaque ao Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa
title The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age
spellingShingle The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age
Dalago Barreto, Lucia Cristina
Teacher Formation
Inclusive Education
PNAIC
Alphabetization
Formación del Profesorado
Educación Inclusiva
PNAIC
Alfabetización
Formação de Professores
Educação Inclusiva
PNAIC
Alfabetização.
title_short The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age
title_full The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age
title_fullStr The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age
title_full_unstemmed The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age
title_sort The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age
author Dalago Barreto, Lucia Cristina
author_facet Dalago Barreto, Lucia Cristina
Shimazaki, Elsa Midori
author_role author
author2 Shimazaki, Elsa Midori
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalago Barreto, Lucia Cristina
Shimazaki, Elsa Midori
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher Formation
Inclusive Education
PNAIC
Alphabetization
Formación del Profesorado
Educación Inclusiva
PNAIC
Alfabetización
Formação de Professores
Educação Inclusiva
PNAIC
Alfabetização.
topic Teacher Formation
Inclusive Education
PNAIC
Alphabetization
Formación del Profesorado
Educación Inclusiva
PNAIC
Alfabetización
Formação de Professores
Educação Inclusiva
PNAIC
Alfabetização.
description The present study analyzes the contributions of the National Pact for Alphabetization in the Right Age (PNAIC) to the training of alphabetizing teachers for the Inclusive Education. The goal of the research was to uplift, together with the ‘teacher-students’, the main changes in their pedagogical practices, after their participation in this program of teacher formation implemented by the Ministry of Education (MEC), concerning the alphabetization of the target audience in special education. We utilized, as methodology, the field research for the raising of data and the Historical and Cultural Perspective in the analysis of the data. We have concluded that the PNAIC was the first course in the training of alphabetizing teachers to broach the Inclusive Education, enabling significant contributions to the pedagogical practice of its participants.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067
10.21723/riaee.v14i1.11067
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i1.11067
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7885
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7886
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7977
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 157-168
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 157-168
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215856143138816