The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067 |
Resumo: | The present study analyzes the contributions of the National Pact for Alphabetization in the Right Age (PNAIC) to the training of alphabetizing teachers for the Inclusive Education. The goal of the research was to uplift, together with the ‘teacher-students’, the main changes in their pedagogical practices, after their participation in this program of teacher formation implemented by the Ministry of Education (MEC), concerning the alphabetization of the target audience in special education. We utilized, as methodology, the field research for the raising of data and the Historical and Cultural Perspective in the analysis of the data. We have concluded that the PNAIC was the first course in the training of alphabetizing teachers to broach the Inclusive Education, enabling significant contributions to the pedagogical practice of its participants. |
id |
UNESP-15_23832b57ac33e92f0f8e93447f8258a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11067 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right AgeLa formación del profesorado alfabetizador para la educación inclusiva: un destaque al Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad CiertaA formação de professores alfabetizadores para a educação inclusiva: um destaque ao Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade CertaTeacher FormationInclusive EducationPNAICAlphabetizationFormación del ProfesoradoEducación InclusivaPNAICAlfabetizaciónFormação de ProfessoresEducação InclusivaPNAICAlfabetização.The present study analyzes the contributions of the National Pact for Alphabetization in the Right Age (PNAIC) to the training of alphabetizing teachers for the Inclusive Education. The goal of the research was to uplift, together with the ‘teacher-students’, the main changes in their pedagogical practices, after their participation in this program of teacher formation implemented by the Ministry of Education (MEC), concerning the alphabetization of the target audience in special education. We utilized, as methodology, the field research for the raising of data and the Historical and Cultural Perspective in the analysis of the data. We have concluded that the PNAIC was the first course in the training of alphabetizing teachers to broach the Inclusive Education, enabling significant contributions to the pedagogical practice of its participants.Este estudio analiza las contribuciones del Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Cierta a la formación del profesorado alfabetizador para la Educación Inclusiva. El objetivo de la investigación fue el de levantar junto a los profesores cursistas, los principales cambios en sus prácticas pedagógicas, tras la participación en este programa de formación del profesorado implementado por el Ministerio de Educación (MEC), en lo que se refiere a la alfabetización de los alumnos público objetivo de la educación especial. Utilizamos como metodología la investigación de campo para el levantamiento de los datos y la Perspectiva Histórico Cultural, en su análisis. Concluimos que el PNAIC fue el primer curso de formación del profesorado alfabetizador a abordar la Educación Inclusiva posibilitando significativas contribuciones a la práctica pedagógica de sus participantes.Este estudo analisa as contribuições do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa à formação de professores alfabetizadores para a Educação Inclusiva. O objetivo da pesquisa foi o de levantar junto aos professores cursistas as principais modificações nas suas práticas pedagógicas após a participação neste programa de formação de professores implementado pelo Ministério da Educação (MEC), no que tange à alfabetização dos alunos público-alvo da educação especial. Utilizamos como metodologia a pesquisa de campo para o levantamento dos dados e a Perspectiva Histórico Cultural, na sua análise. Concluímos que o PNAIC foi o primeiro curso de formação de professores alfabetizadores a abordar a Educação Inclusiva, possibilitando significativas contribuições à pratica pedagógica de seus participantes.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1106710.21723/riaee.v14i1.11067Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 157-168Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 157-1681982-55872446-860610.21723/riaee.v14i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7885https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7886https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7977Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDalago Barreto, Lucia CristinaShimazaki, Elsa Midori2019-06-25T00:29:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11067Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-06-25T00:29:40Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age La formación del profesorado alfabetizador para la educación inclusiva: un destaque al Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Cierta A formação de professores alfabetizadores para a educação inclusiva: um destaque ao Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa |
title |
The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age |
spellingShingle |
The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age Dalago Barreto, Lucia Cristina Teacher Formation Inclusive Education PNAIC Alphabetization Formación del Profesorado Educación Inclusiva PNAIC Alfabetización Formação de Professores Educação Inclusiva PNAIC Alfabetização. |
title_short |
The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age |
title_full |
The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age |
title_fullStr |
The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age |
title_full_unstemmed |
The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age |
title_sort |
The training of alphabetizing teachers for the inclusive education: a highlight to the National Pact for Alphabetization in The Right Age |
author |
Dalago Barreto, Lucia Cristina |
author_facet |
Dalago Barreto, Lucia Cristina Shimazaki, Elsa Midori |
author_role |
author |
author2 |
Shimazaki, Elsa Midori |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dalago Barreto, Lucia Cristina Shimazaki, Elsa Midori |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher Formation Inclusive Education PNAIC Alphabetization Formación del Profesorado Educación Inclusiva PNAIC Alfabetización Formação de Professores Educação Inclusiva PNAIC Alfabetização. |
topic |
Teacher Formation Inclusive Education PNAIC Alphabetization Formación del Profesorado Educación Inclusiva PNAIC Alfabetización Formação de Professores Educação Inclusiva PNAIC Alfabetização. |
description |
The present study analyzes the contributions of the National Pact for Alphabetization in the Right Age (PNAIC) to the training of alphabetizing teachers for the Inclusive Education. The goal of the research was to uplift, together with the ‘teacher-students’, the main changes in their pedagogical practices, after their participation in this program of teacher formation implemented by the Ministry of Education (MEC), concerning the alphabetization of the target audience in special education. We utilized, as methodology, the field research for the raising of data and the Historical and Cultural Perspective in the analysis of the data. We have concluded that the PNAIC was the first course in the training of alphabetizing teachers to broach the Inclusive Education, enabling significant contributions to the pedagogical practice of its participants. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067 10.21723/riaee.v14i1.11067 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i1.11067 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7885 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7886 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11067/7977 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 157-168 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 1, jan./mar.; 157-168 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215856143138816 |