The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Manzoli, Luci Pastor
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Batista, Bruna Rafaela de, Santos, Caio Vinicius dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965
Resumo: The Specialized Educational Service - AEE is geared towards meeting the needs of students with disabilities at times opposite to regular school classes. The present study aimed to describe the pedagogical practice of a special education teacher to develop the logical-mathematical thinking of students with intellectual disabilities in a specialized support room - AEE of a state school in a city in the interior of São Paulo. It is a qualitative, descriptive and exploratory study, characterized by a case study. For data collection, the following instruments were used: open interview and participant observation. The results showed that the teacher's pedagogical practice is focused on the teacher/student relationship, on social interaction and on stimulating learning, aiming at building knowledge to overcome difficulties.
id UNESP-15_28548cce4b31d8c4ac691ddd6bfea9d8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12965
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled studentsLa práctica pedagogica em atención educativa especializada para estudiantes com discapacidad intelectualA prática pedagógica no atendimento educacional especializado para o aluno com deficiência intelectualPedagogical practiceInteltectual disabilitiySpecialized educactional service.Práctica pedagógicaDiscapacidad intelectualServicio educativo especializado.Prática pedagógicaDeficiência intelectualAtendimento educacional especializado.The Specialized Educational Service - AEE is geared towards meeting the needs of students with disabilities at times opposite to regular school classes. The present study aimed to describe the pedagogical practice of a special education teacher to develop the logical-mathematical thinking of students with intellectual disabilities in a specialized support room - AEE of a state school in a city in the interior of São Paulo. It is a qualitative, descriptive and exploratory study, characterized by a case study. For data collection, the following instruments were used: open interview and participant observation. The results showed that the teacher's pedagogical practice is focused on the teacher/student relationship, on social interaction and on stimulating learning, aiming at building knowledge to overcome difficulties.El Servicio Educativo Especializado - AEE está orientado a satisfacer las necesidades de los estudiantes con discapacidades en momentos opuestos a las clases escolares regulares. El presente estudio tuvo como objetivo describir la práctica pedagógica de un maestro de educación especial para desarrollar el pensamiento lógico-matemático de los estudiantes con discapacidad intelectual en una sala de apoyo especializada: AEE de una escuela estatal en una ciudad del interior de São Paulo. Es un estudio cualitativo, descriptivo y exploratorio, caracterizado por un estudio de caso. Para la recopilación de datos, se utilizaron los siguientes instrumentos: entrevista abierta y observación participante. Los resultados mostraron que la práctica pedagógica del profesor se centra en la relación profesor/alumno, en la interacción social y en el aprendizaje estimulante, con el objetivo de construir conocimiento para superar las dificultades.O Atendimento Educacional Especializado – AEE está voltado para atender as necessidades dos alunos com deficiência em horários opostos aos das aulas do ensino regular. O presente estudo teve por objetivo descrever a prática pedagógica de uma professora de educação especial para desenvolver o pensamento lógico-matemático dos alunos com deficiência intelectual em uma sala de apoio especializado – AEE de uma escola estadual de uma cidade do interior paulista. Trata-se de um estudo qualitativo, de cunho descritivo e exploratório, caracterizando-se por um estudo de caso. Para coleta de dados utilizou-se os seguintes instrumentos: entrevista aberta e observação participante. Os resultados apontaram que a prática pedagógica da professora está voltada para a relação professor/aluno, na interação social e na estimulação do aprendizado, visando a construção do conhecimento para a superação das dificuldades.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1296510.21723/riaee.v15i3.12965Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1250-1264Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1250-12641982-55872446-860610.21723/riaee.v15i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965/9165https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965/10158Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessManzoli, Luci PastorBatista, Bruna Rafaela deSantos, Caio Vinicius dos2021-01-22T03:11:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12965Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-22T03:11:38Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students
La práctica pedagogica em atención educativa especializada para estudiantes com discapacidad intelectual
A prática pedagógica no atendimento educacional especializado para o aluno com deficiência intelectual
title The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students
spellingShingle The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students
Manzoli, Luci Pastor
Pedagogical practice
Inteltectual disabilitiy
Specialized educactional service.
Práctica pedagógica
Discapacidad intelectual
Servicio educativo especializado.
Prática pedagógica
Deficiência intelectual
Atendimento educacional especializado.
title_short The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students
title_full The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students
title_fullStr The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students
title_full_unstemmed The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students
title_sort The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students
author Manzoli, Luci Pastor
author_facet Manzoli, Luci Pastor
Batista, Bruna Rafaela de
Santos, Caio Vinicius dos
author_role author
author2 Batista, Bruna Rafaela de
Santos, Caio Vinicius dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Manzoli, Luci Pastor
Batista, Bruna Rafaela de
Santos, Caio Vinicius dos
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogical practice
Inteltectual disabilitiy
Specialized educactional service.
Práctica pedagógica
Discapacidad intelectual
Servicio educativo especializado.
Prática pedagógica
Deficiência intelectual
Atendimento educacional especializado.
topic Pedagogical practice
Inteltectual disabilitiy
Specialized educactional service.
Práctica pedagógica
Discapacidad intelectual
Servicio educativo especializado.
Prática pedagógica
Deficiência intelectual
Atendimento educacional especializado.
description The Specialized Educational Service - AEE is geared towards meeting the needs of students with disabilities at times opposite to regular school classes. The present study aimed to describe the pedagogical practice of a special education teacher to develop the logical-mathematical thinking of students with intellectual disabilities in a specialized support room - AEE of a state school in a city in the interior of São Paulo. It is a qualitative, descriptive and exploratory study, characterized by a case study. For data collection, the following instruments were used: open interview and participant observation. The results showed that the teacher's pedagogical practice is focused on the teacher/student relationship, on social interaction and on stimulating learning, aiming at building knowledge to overcome difficulties.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965
10.21723/riaee.v15i3.12965
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i3.12965
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965/9165
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965/10158
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1250-1264
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1250-1264
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857796743168