The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965 |
Resumo: | The Specialized Educational Service - AEE is geared towards meeting the needs of students with disabilities at times opposite to regular school classes. The present study aimed to describe the pedagogical practice of a special education teacher to develop the logical-mathematical thinking of students with intellectual disabilities in a specialized support room - AEE of a state school in a city in the interior of São Paulo. It is a qualitative, descriptive and exploratory study, characterized by a case study. For data collection, the following instruments were used: open interview and participant observation. The results showed that the teacher's pedagogical practice is focused on the teacher/student relationship, on social interaction and on stimulating learning, aiming at building knowledge to overcome difficulties. |
id |
UNESP-15_28548cce4b31d8c4ac691ddd6bfea9d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12965 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled studentsLa práctica pedagogica em atención educativa especializada para estudiantes com discapacidad intelectualA prática pedagógica no atendimento educacional especializado para o aluno com deficiência intelectualPedagogical practiceInteltectual disabilitiySpecialized educactional service.Práctica pedagógicaDiscapacidad intelectualServicio educativo especializado.Prática pedagógicaDeficiência intelectualAtendimento educacional especializado.The Specialized Educational Service - AEE is geared towards meeting the needs of students with disabilities at times opposite to regular school classes. The present study aimed to describe the pedagogical practice of a special education teacher to develop the logical-mathematical thinking of students with intellectual disabilities in a specialized support room - AEE of a state school in a city in the interior of São Paulo. It is a qualitative, descriptive and exploratory study, characterized by a case study. For data collection, the following instruments were used: open interview and participant observation. The results showed that the teacher's pedagogical practice is focused on the teacher/student relationship, on social interaction and on stimulating learning, aiming at building knowledge to overcome difficulties.El Servicio Educativo Especializado - AEE está orientado a satisfacer las necesidades de los estudiantes con discapacidades en momentos opuestos a las clases escolares regulares. El presente estudio tuvo como objetivo describir la práctica pedagógica de un maestro de educación especial para desarrollar el pensamiento lógico-matemático de los estudiantes con discapacidad intelectual en una sala de apoyo especializada: AEE de una escuela estatal en una ciudad del interior de São Paulo. Es un estudio cualitativo, descriptivo y exploratorio, caracterizado por un estudio de caso. Para la recopilación de datos, se utilizaron los siguientes instrumentos: entrevista abierta y observación participante. Los resultados mostraron que la práctica pedagógica del profesor se centra en la relación profesor/alumno, en la interacción social y en el aprendizaje estimulante, con el objetivo de construir conocimiento para superar las dificultades.O Atendimento Educacional Especializado – AEE está voltado para atender as necessidades dos alunos com deficiência em horários opostos aos das aulas do ensino regular. O presente estudo teve por objetivo descrever a prática pedagógica de uma professora de educação especial para desenvolver o pensamento lógico-matemático dos alunos com deficiência intelectual em uma sala de apoio especializado – AEE de uma escola estadual de uma cidade do interior paulista. Trata-se de um estudo qualitativo, de cunho descritivo e exploratório, caracterizando-se por um estudo de caso. Para coleta de dados utilizou-se os seguintes instrumentos: entrevista aberta e observação participante. Os resultados apontaram que a prática pedagógica da professora está voltada para a relação professor/aluno, na interação social e na estimulação do aprendizado, visando a construção do conhecimento para a superação das dificuldades.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa qualitativaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1296510.21723/riaee.v15i3.12965Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1250-1264Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1250-12641982-55872446-860610.21723/riaee.v15i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965/9165https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965/10158Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessManzoli, Luci PastorBatista, Bruna Rafaela deSantos, Caio Vinicius dos2021-01-22T03:11:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12965Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-22T03:11:38Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students La práctica pedagogica em atención educativa especializada para estudiantes com discapacidad intelectual A prática pedagógica no atendimento educacional especializado para o aluno com deficiência intelectual |
title |
The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students |
spellingShingle |
The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students Manzoli, Luci Pastor Pedagogical practice Inteltectual disabilitiy Specialized educactional service. Práctica pedagógica Discapacidad intelectual Servicio educativo especializado. Prática pedagógica Deficiência intelectual Atendimento educacional especializado. |
title_short |
The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students |
title_full |
The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students |
title_fullStr |
The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students |
title_full_unstemmed |
The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students |
title_sort |
The pedagogical practice in specialized educacional care for intelectual disabled students |
author |
Manzoli, Luci Pastor |
author_facet |
Manzoli, Luci Pastor Batista, Bruna Rafaela de Santos, Caio Vinicius dos |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Bruna Rafaela de Santos, Caio Vinicius dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Manzoli, Luci Pastor Batista, Bruna Rafaela de Santos, Caio Vinicius dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical practice Inteltectual disabilitiy Specialized educactional service. Práctica pedagógica Discapacidad intelectual Servicio educativo especializado. Prática pedagógica Deficiência intelectual Atendimento educacional especializado. |
topic |
Pedagogical practice Inteltectual disabilitiy Specialized educactional service. Práctica pedagógica Discapacidad intelectual Servicio educativo especializado. Prática pedagógica Deficiência intelectual Atendimento educacional especializado. |
description |
The Specialized Educational Service - AEE is geared towards meeting the needs of students with disabilities at times opposite to regular school classes. The present study aimed to describe the pedagogical practice of a special education teacher to develop the logical-mathematical thinking of students with intellectual disabilities in a specialized support room - AEE of a state school in a city in the interior of São Paulo. It is a qualitative, descriptive and exploratory study, characterized by a case study. For data collection, the following instruments were used: open interview and participant observation. The results showed that the teacher's pedagogical practice is focused on the teacher/student relationship, on social interaction and on stimulating learning, aiming at building knowledge to overcome difficulties. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965 10.21723/riaee.v15i3.12965 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15i3.12965 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965/9165 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12965/10158 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1250-1264 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1250-1264 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15i3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857796743168 |