Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197 |
Resumo: | The objective of this bibliographic study is to discuss the impacts of pre-school compulsion on teachers' actions and the challenges to the accomplishment of an inclusive quality pedagogical work that promotes the integral development of all children, regardless of their physical condition or intellectual. This is because, although legislation and public policies recognize children as subjects of rights, including the right to education from birth, there is also a setback in legal measures, since Constitutional Amendment No. 59/09 determines enrollment compulsory from the age of four; which may lead to the fragmentation of pedagogical work between kindergarten and pre-school, as well as the anticipation of schooling and early literacy. |
id |
UNESP-15_424291bf64301497140f1691a1f3eeda |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12197 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislationLa inclusión en la pre-escuela obligatoria: un análisis de la legislaciónA inclusão na pré-escola obrigatória: uma análise da legislaçãoInclusionRightsMandatoryLegislation.InclusiónDerechosObligatorioLegislación.InclusãoDireitosObrigatoriedadeLegislação.The objective of this bibliographic study is to discuss the impacts of pre-school compulsion on teachers' actions and the challenges to the accomplishment of an inclusive quality pedagogical work that promotes the integral development of all children, regardless of their physical condition or intellectual. This is because, although legislation and public policies recognize children as subjects of rights, including the right to education from birth, there is also a setback in legal measures, since Constitutional Amendment No. 59/09 determines enrollment compulsory from the age of four; which may lead to the fragmentation of pedagogical work between kindergarten and pre-school, as well as the anticipation of schooling and early literacy.El objetivo de este estudio de carácter bibliográfico es discutir los impactos de la obligatoriedad de la preescolar en la acción de los profesores y los desafíos para la concreción de un trabajo pedagógico inclusivo de calidad que promueve el desarrollo integral de todos los niños independientemente de su condición física o intelectual. Esto porque, aunque la legislación y las políticas públicas reconocen al niño como sujeto de derechos, incluso el derecho a la educación desde el nacimiento, se verifica también un retroceso en las medidas legales, teniendo en cuenta que la Enmienda Constitucional nº 59/09 determina la matrícula obligatoria a partir de los cuatro años de edad; lo que puede llevar a la fragmentación del trabajo pedagógico entre la guardería y preescolar, así como la anticipación de la escolarización y alfabetización precoz.O objetivo desse estudo de caráter bibliográfico é discutir os impactos da obrigatoriedade da pré-escola na ação dos professores e os desafios para a concretização de um trabalho pedagógico inclusivo de qualidade, que promova o desenvolvimento integral de todas as crianças, independente de sua condição física ou intelectual. Isso porque, embora a legislação e as políticas públicas reconheçam a criança como sujeito de direitos, inclusive o direito à educação desde o nascimento, verifica-se também um retrocesso nas medidas legais, haja vista que a Emenda Constitucional nº. 59/09 determina a matrícula obrigatória a partir dos quatro anos de idade; o que pode levar à fragmentação do trabalho pedagógico entre a creche e pré-escola, bem como a antecipação da escolarização e alfabetização precoce.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1219710.21723/riaee.v14iesp.1.12197Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 656-670Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 656-6701982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8048https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8229https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8922Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaschoal, Jaqueline Delgado2020-09-19T13:18:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12197Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-19T13:18:09Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation La inclusión en la pre-escuela obligatoria: un análisis de la legislación A inclusão na pré-escola obrigatória: uma análise da legislação |
title |
Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation |
spellingShingle |
Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation Paschoal, Jaqueline Delgado Inclusion Rights Mandatory Legislation. Inclusión Derechos Obligatorio Legislación. Inclusão Direitos Obrigatoriedade Legislação. |
title_short |
Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation |
title_full |
Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation |
title_fullStr |
Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation |
title_full_unstemmed |
Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation |
title_sort |
Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation |
author |
Paschoal, Jaqueline Delgado |
author_facet |
Paschoal, Jaqueline Delgado |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paschoal, Jaqueline Delgado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusion Rights Mandatory Legislation. Inclusión Derechos Obligatorio Legislación. Inclusão Direitos Obrigatoriedade Legislação. |
topic |
Inclusion Rights Mandatory Legislation. Inclusión Derechos Obligatorio Legislación. Inclusão Direitos Obrigatoriedade Legislação. |
description |
The objective of this bibliographic study is to discuss the impacts of pre-school compulsion on teachers' actions and the challenges to the accomplishment of an inclusive quality pedagogical work that promotes the integral development of all children, regardless of their physical condition or intellectual. This is because, although legislation and public policies recognize children as subjects of rights, including the right to education from birth, there is also a setback in legal measures, since Constitutional Amendment No. 59/09 determines enrollment compulsory from the age of four; which may lead to the fragmentation of pedagogical work between kindergarten and pre-school, as well as the anticipation of schooling and early literacy. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197 10.21723/riaee.v14iesp.1.12197 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.1.12197 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8048 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8229 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8922 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 656-670 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 656-670 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857140334592 |