Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paschoal, Jaqueline Delgado
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197
Resumo: The objective of this bibliographic study is to discuss the impacts of pre-school compulsion on teachers' actions and the challenges to the accomplishment of an inclusive quality pedagogical work that promotes the integral development of all children, regardless of their physical condition or intellectual. This is because, although legislation and public policies recognize children as subjects of rights, including the right to education from birth, there is also a setback in legal measures, since Constitutional Amendment No. 59/09 determines enrollment compulsory from the age of four; which may lead to the fragmentation of pedagogical work between kindergarten and pre-school, as well as the anticipation of schooling and early literacy.
id UNESP-15_424291bf64301497140f1691a1f3eeda
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12197
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislationLa inclusión en la pre-escuela obligatoria: un análisis de la legislaciónA inclusão na pré-escola obrigatória: uma análise da legislaçãoInclusionRightsMandatoryLegislation.InclusiónDerechosObligatorioLegislación.InclusãoDireitosObrigatoriedadeLegislação.The objective of this bibliographic study is to discuss the impacts of pre-school compulsion on teachers' actions and the challenges to the accomplishment of an inclusive quality pedagogical work that promotes the integral development of all children, regardless of their physical condition or intellectual. This is because, although legislation and public policies recognize children as subjects of rights, including the right to education from birth, there is also a setback in legal measures, since Constitutional Amendment No. 59/09 determines enrollment compulsory from the age of four; which may lead to the fragmentation of pedagogical work between kindergarten and pre-school, as well as the anticipation of schooling and early literacy.El objetivo de este estudio de carácter bibliográfico es discutir los impactos de la obligatoriedad de la preescolar en la acción de los profesores y los desafíos para la concreción de un trabajo pedagógico inclusivo de calidad que promueve el desarrollo integral de todos los niños independientemente de su condición física o intelectual. Esto porque, aunque la legislación y las políticas públicas reconocen al niño como sujeto de derechos, incluso el derecho a la educación desde el nacimiento, se verifica también un retroceso en las medidas legales, teniendo en cuenta que la Enmienda Constitucional nº 59/09 determina la matrícula obligatoria a partir de los cuatro años de edad; lo que puede llevar a la fragmentación del trabajo pedagógico entre la guardería y preescolar, así como la anticipación de la escolarización y alfabetización precoz.O objetivo desse estudo de caráter bibliográfico é discutir os impactos da obrigatoriedade da pré-escola na ação dos professores e os desafios para a concretização de um trabalho pedagógico inclusivo de qualidade, que promova o desenvolvimento integral de todas as crianças, independente de sua condição física ou intelectual. Isso porque, embora a legislação e as políticas públicas reconheçam a criança como sujeito de direitos, inclusive o direito à educação desde o nascimento, verifica-se também um retrocesso nas medidas legais, haja vista que a Emenda Constitucional nº. 59/09 determina a matrícula obrigatória a partir dos quatro anos de idade; o que pode levar à fragmentação do trabalho pedagógico entre a creche e pré-escola, bem como a antecipação da escolarização e alfabetização precoce.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1219710.21723/riaee.v14iesp.1.12197Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 656-670Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 656-6701982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8048https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8229https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8922Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaschoal, Jaqueline Delgado2020-09-19T13:18:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12197Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-09-19T13:18:09Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation
La inclusión en la pre-escuela obligatoria: un análisis de la legislación
A inclusão na pré-escola obrigatória: uma análise da legislação
title Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation
spellingShingle Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation
Paschoal, Jaqueline Delgado
Inclusion
Rights
Mandatory
Legislation.
Inclusión
Derechos
Obligatorio
Legislación.
Inclusão
Direitos
Obrigatoriedade
Legislação.
title_short Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation
title_full Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation
title_fullStr Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation
title_full_unstemmed Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation
title_sort Inclusion in the mandatory pre-school: an analysis of legislation
author Paschoal, Jaqueline Delgado
author_facet Paschoal, Jaqueline Delgado
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paschoal, Jaqueline Delgado
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion
Rights
Mandatory
Legislation.
Inclusión
Derechos
Obligatorio
Legislación.
Inclusão
Direitos
Obrigatoriedade
Legislação.
topic Inclusion
Rights
Mandatory
Legislation.
Inclusión
Derechos
Obligatorio
Legislación.
Inclusão
Direitos
Obrigatoriedade
Legislação.
description The objective of this bibliographic study is to discuss the impacts of pre-school compulsion on teachers' actions and the challenges to the accomplishment of an inclusive quality pedagogical work that promotes the integral development of all children, regardless of their physical condition or intellectual. This is because, although legislation and public policies recognize children as subjects of rights, including the right to education from birth, there is also a setback in legal measures, since Constitutional Amendment No. 59/09 determines enrollment compulsory from the age of four; which may lead to the fragmentation of pedagogical work between kindergarten and pre-school, as well as the anticipation of schooling and early literacy.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197
10.21723/riaee.v14iesp.1.12197
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.1.12197
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8048
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8229
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12197/8922
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 656-670
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 656-670
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857140334592