Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656 |
Resumo: | The objective of this study is to understand what dissertations and academic theses in Brazil reveal about the theme Aesthetic-Environmental Education. We used content analysis to investigate twenty-five dissertations and theses defended between 1997 and 2011 on the subject, resulting in three thematic groups, namely: (1) The ethical and aesthetic dimension in the training of environmental educators; (2) Conservation Environmental Education and Environmental Preservationist and (3) Contribution of Environmental Education and Aesthetic Education in the process of transformation to new social life of the emancipated subject. Equally important, are his revelations providing elements to the conceptualization of Aesthetic-Environmental Education. |
id |
UNESP-15_728591fe4e82119c829765df19963323 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9656 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from BrazilEstética y educación ambiental: qué revelar el disertaciones y tesis defendidas en BrasilEducação estético-ambiental: o que revelam as dissertações e teses defendidas no BrasilAesthetic-Environmental educationAesthetic educationEnvironmental educationBibliographic research.Estética y educación ambientalLa educación estéticaEducación ambientalLa investigación bibliográficaEducação Estético-AmbientalEducação EstéticaEducação AmbientalPesquisa Bibliográfica.The objective of this study is to understand what dissertations and academic theses in Brazil reveal about the theme Aesthetic-Environmental Education. We used content analysis to investigate twenty-five dissertations and theses defended between 1997 and 2011 on the subject, resulting in three thematic groups, namely: (1) The ethical and aesthetic dimension in the training of environmental educators; (2) Conservation Environmental Education and Environmental Preservationist and (3) Contribution of Environmental Education and Aesthetic Education in the process of transformation to new social life of the emancipated subject. Equally important, are his revelations providing elements to the conceptualization of Aesthetic-Environmental Education.El objetivo de este estudio es entender lo que las disertaciones y tesis académicas en Brasil revelan sobre el tema Estética y Educación Ambiental. Utilizamos análisis de contenido para investigar veinticinco disertaciones y tesis entre 1997 y 2011 sobre el tema, lo que resulta en tres grupos temáticos, a saber: (1) la dimensión ética y estética en la formación de educadores ambientales; (2) conservacionista Educación ambiental y conservacionista del medio ambiente y (3) Contribución de la educación ambiental y la educación estética en el proceso de transformación a una nueva vida social del sujeto emancipado. Igualmente, importantes son sus revelaciones proporcionan elementos para el concepto de la educación estético-ambiental.O objetivo deste estudo é compreender o que as dissertações e teses acadêmicas no Brasil revelam a respeito do tema Educação Estético-Ambiental. Recorremos à análise de conteúdo a fim de investigar vinte e cinco dissertações e teses defendidas entre 1997 e 2011 acerca da temática, resultando em três grupos temáticos, a saber: (1) A dimensão ética e estética na formação de educadores ambientais; (2) Educação Ambiental conservacionista e preservacionista do meio ambiente e (3) Contribuição da Educação Ambiental e da Educação Estética no processo de transformação para novo convívio social do sujeito emancipado. Igualmente importante, são suas revelações fornecendo elementos à conceituação de Educação Estético-Ambiental. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/965610.21723/riaee.v13.n2.2018.9656Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 785-806Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 785-8061982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n2.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656/7374Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDolci, Luciana NettoMolon, Susana Inês2018-07-27T22:37:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9656Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:37:13Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil Estética y educación ambiental: qué revelar el disertaciones y tesis defendidas en Brasil Educação estético-ambiental: o que revelam as dissertações e teses defendidas no Brasil |
title |
Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil |
spellingShingle |
Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil Dolci, Luciana Netto Aesthetic-Environmental education Aesthetic education Environmental education Bibliographic research. Estética y educación ambiental La educación estética Educación ambiental La investigación bibliográfica Educação Estético-Ambiental Educação Estética Educação Ambiental Pesquisa Bibliográfica. |
title_short |
Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil |
title_full |
Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil |
title_fullStr |
Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil |
title_full_unstemmed |
Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil |
title_sort |
Aesthetic-environmental education: what dissertations and theses defended from Brazil |
author |
Dolci, Luciana Netto |
author_facet |
Dolci, Luciana Netto Molon, Susana Inês |
author_role |
author |
author2 |
Molon, Susana Inês |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dolci, Luciana Netto Molon, Susana Inês |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aesthetic-Environmental education Aesthetic education Environmental education Bibliographic research. Estética y educación ambiental La educación estética Educación ambiental La investigación bibliográfica Educação Estético-Ambiental Educação Estética Educação Ambiental Pesquisa Bibliográfica. |
topic |
Aesthetic-Environmental education Aesthetic education Environmental education Bibliographic research. Estética y educación ambiental La educación estética Educación ambiental La investigación bibliográfica Educação Estético-Ambiental Educação Estética Educação Ambiental Pesquisa Bibliográfica. |
description |
The objective of this study is to understand what dissertations and academic theses in Brazil reveal about the theme Aesthetic-Environmental Education. We used content analysis to investigate twenty-five dissertations and theses defended between 1997 and 2011 on the subject, resulting in three thematic groups, namely: (1) The ethical and aesthetic dimension in the training of environmental educators; (2) Conservation Environmental Education and Environmental Preservationist and (3) Contribution of Environmental Education and Aesthetic Education in the process of transformation to new social life of the emancipated subject. Equally important, are his revelations providing elements to the conceptualization of Aesthetic-Environmental Education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-03-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656 10.21723/riaee.v13.n2.2018.9656 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v13.n2.2018.9656 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9656/7374 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 785-806 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.2, abr./jun. (2018); 785-806 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v13.n2.2018 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215855554887680 |