Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Sandra Regina Mantovani
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carvalho, Alonso Bezerra de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913
Resumo: In this article we present and discuss the value of the ethical dimension present as an articulator in the organization of pedagogical work. Considering that Ethics is disfigured by the events and understandings of today's society, in which teachers hide behind masks as proletarians of an unnecessary and useless knowledge for the capital, to analyze the ethical dimension and its importance for the educational process and practice, presenting it as an appreciation of the human being and all its manifestations. Understanding the School as a space of interactions, the curriculum becomes a cultural artifact for the teacher to reach his goal with a humanizing education that aims at the emancipation of the human being.
id UNESP-15_7367c22c7c8f344968fe837762969bc8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12913
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical processIndustria cultural, currículo y formación del profesorado: la dimensión ética como articuladora en el proceso pedagógicoIndústria cultural, currículo e formação de professores: a dimensão ética como articuladora no processo pedagógicoEducationEthicCurriculumPedagogical practiceTeacher training.EducaciónÉticaCurrículoPráctica PedagógicaFormación del Profesorado.EducaçãoÉticaCurrículoPrática pedagógicaFormação de professores.In this article we present and discuss the value of the ethical dimension present as an articulator in the organization of pedagogical work. Considering that Ethics is disfigured by the events and understandings of today's society, in which teachers hide behind masks as proletarians of an unnecessary and useless knowledge for the capital, to analyze the ethical dimension and its importance for the educational process and practice, presenting it as an appreciation of the human being and all its manifestations. Understanding the School as a space of interactions, the curriculum becomes a cultural artifact for the teacher to reach his goal with a humanizing education that aims at the emancipation of the human being.En este artículo presentamos y discutimos el valor de la dimensión ética presente como articuladora en la organización del trabajo pedagógico. Considerando que la Ética está desfigurada por los hechos y entendimientos de la sociedad actual, en que profesores se esconden por detrás de máscaras como proletarios de un conocimiento desnecesario e inútil al capital, analizar la dimensión ética y su importancia para el proceso y para la práctica educacional se presenta como valoración del ser humano y de todas sus manifestaciones. Comprendiendo la Escuela como un espacio de interacciones, el currículo se vuelve un artefacto cultural para que el profesor logre su objetivo con una educación humanizadora y que tiene en cuenta la emancipación del humano.Neste artigo apresentamos e discutimos o valor da dimensão ética presente como articuladora na organização do trabalho pedagógico. Considerando que a Ética está desfigurada pelos acontecimentos e entendimentos da sociedade atual, em que professores se escondem por detrás de máscaras como proletários de um conhecimento desnecessário e inútil ao capital, analisar a dimensão ética e sua importância para o processo e para a prática educativa se apresenta como valorização do ser humano e de todas as suas manifestações. Entendendo a Escola como um espaço de interações, o currículo se torna um artefato cultural para que o professor alcance seu objetivo com uma educação humanizadora e que visa à emancipação do ser humano.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1291310.21723/riaee.v14iesp.4.12913Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1899-1912Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1899-19121982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/8686https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/8750https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/9204https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/9717Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Sandra Regina MantovaniCarvalho, Alonso Bezerra de2020-10-01T22:04:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12913Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:04:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process
Industria cultural, currículo y formación del profesorado: la dimensión ética como articuladora en el proceso pedagógico
Indústria cultural, currículo e formação de professores: a dimensão ética como articuladora no processo pedagógico
title Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process
spellingShingle Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process
Leite, Sandra Regina Mantovani
Education
Ethic
Curriculum
Pedagogical practice
Teacher training.
Educación
Ética
Currículo
Práctica Pedagógica
Formación del Profesorado.
Educação
Ética
Currículo
Prática pedagógica
Formação de professores.
title_short Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process
title_full Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process
title_fullStr Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process
title_full_unstemmed Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process
title_sort Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process
author Leite, Sandra Regina Mantovani
author_facet Leite, Sandra Regina Mantovani
Carvalho, Alonso Bezerra de
author_role author
author2 Carvalho, Alonso Bezerra de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Sandra Regina Mantovani
Carvalho, Alonso Bezerra de
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Ethic
Curriculum
Pedagogical practice
Teacher training.
Educación
Ética
Currículo
Práctica Pedagógica
Formación del Profesorado.
Educação
Ética
Currículo
Prática pedagógica
Formação de professores.
topic Education
Ethic
Curriculum
Pedagogical practice
Teacher training.
Educación
Ética
Currículo
Práctica Pedagógica
Formación del Profesorado.
Educação
Ética
Currículo
Prática pedagógica
Formação de professores.
description In this article we present and discuss the value of the ethical dimension present as an articulator in the organization of pedagogical work. Considering that Ethics is disfigured by the events and understandings of today's society, in which teachers hide behind masks as proletarians of an unnecessary and useless knowledge for the capital, to analyze the ethical dimension and its importance for the educational process and practice, presenting it as an appreciation of the human being and all its manifestations. Understanding the School as a space of interactions, the curriculum becomes a cultural artifact for the teacher to reach his goal with a humanizing education that aims at the emancipation of the human being.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913
10.21723/riaee.v14iesp.4.12913
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.4.12913
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/8686
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/8750
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/9204
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/9717
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1899-1912
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1899-1912
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857762140160