Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913 |
Resumo: | In this article we present and discuss the value of the ethical dimension present as an articulator in the organization of pedagogical work. Considering that Ethics is disfigured by the events and understandings of today's society, in which teachers hide behind masks as proletarians of an unnecessary and useless knowledge for the capital, to analyze the ethical dimension and its importance for the educational process and practice, presenting it as an appreciation of the human being and all its manifestations. Understanding the School as a space of interactions, the curriculum becomes a cultural artifact for the teacher to reach his goal with a humanizing education that aims at the emancipation of the human being. |
id |
UNESP-15_7367c22c7c8f344968fe837762969bc8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12913 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical processIndustria cultural, currículo y formación del profesorado: la dimensión ética como articuladora en el proceso pedagógicoIndústria cultural, currículo e formação de professores: a dimensão ética como articuladora no processo pedagógicoEducationEthicCurriculumPedagogical practiceTeacher training.EducaciónÉticaCurrículoPráctica PedagógicaFormación del Profesorado.EducaçãoÉticaCurrículoPrática pedagógicaFormação de professores.In this article we present and discuss the value of the ethical dimension present as an articulator in the organization of pedagogical work. Considering that Ethics is disfigured by the events and understandings of today's society, in which teachers hide behind masks as proletarians of an unnecessary and useless knowledge for the capital, to analyze the ethical dimension and its importance for the educational process and practice, presenting it as an appreciation of the human being and all its manifestations. Understanding the School as a space of interactions, the curriculum becomes a cultural artifact for the teacher to reach his goal with a humanizing education that aims at the emancipation of the human being.En este artículo presentamos y discutimos el valor de la dimensión ética presente como articuladora en la organización del trabajo pedagógico. Considerando que la Ética está desfigurada por los hechos y entendimientos de la sociedad actual, en que profesores se esconden por detrás de máscaras como proletarios de un conocimiento desnecesario e inútil al capital, analizar la dimensión ética y su importancia para el proceso y para la práctica educacional se presenta como valoración del ser humano y de todas sus manifestaciones. Comprendiendo la Escuela como un espacio de interacciones, el currículo se vuelve un artefacto cultural para que el profesor logre su objetivo con una educación humanizadora y que tiene en cuenta la emancipación del humano.Neste artigo apresentamos e discutimos o valor da dimensão ética presente como articuladora na organização do trabalho pedagógico. Considerando que a Ética está desfigurada pelos acontecimentos e entendimentos da sociedade atual, em que professores se escondem por detrás de máscaras como proletários de um conhecimento desnecessário e inútil ao capital, analisar a dimensão ética e sua importância para o processo e para a prática educativa se apresenta como valorização do ser humano e de todas as suas manifestações. Entendendo a Escola como um espaço de interações, o currículo se torna um artefato cultural para que o professor alcance seu objetivo com uma educação humanizadora e que visa à emancipação do ser humano.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1291310.21723/riaee.v14iesp.4.12913Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1899-1912Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1899-19121982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/8686https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/8750https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/9204https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/9717Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Sandra Regina MantovaniCarvalho, Alonso Bezerra de2020-10-01T22:04:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12913Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:04:18Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process Industria cultural, currículo y formación del profesorado: la dimensión ética como articuladora en el proceso pedagógico Indústria cultural, currículo e formação de professores: a dimensão ética como articuladora no processo pedagógico |
title |
Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process |
spellingShingle |
Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process Leite, Sandra Regina Mantovani Education Ethic Curriculum Pedagogical practice Teacher training. Educación Ética Currículo Práctica Pedagógica Formación del Profesorado. Educação Ética Currículo Prática pedagógica Formação de professores. |
title_short |
Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process |
title_full |
Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process |
title_fullStr |
Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process |
title_full_unstemmed |
Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process |
title_sort |
Cultural industry, curriculum and teacher training: the ethical dimension as articulator in the pedagogical process |
author |
Leite, Sandra Regina Mantovani |
author_facet |
Leite, Sandra Regina Mantovani Carvalho, Alonso Bezerra de |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Alonso Bezerra de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Sandra Regina Mantovani Carvalho, Alonso Bezerra de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Ethic Curriculum Pedagogical practice Teacher training. Educación Ética Currículo Práctica Pedagógica Formación del Profesorado. Educação Ética Currículo Prática pedagógica Formação de professores. |
topic |
Education Ethic Curriculum Pedagogical practice Teacher training. Educación Ética Currículo Práctica Pedagógica Formación del Profesorado. Educação Ética Currículo Prática pedagógica Formação de professores. |
description |
In this article we present and discuss the value of the ethical dimension present as an articulator in the organization of pedagogical work. Considering that Ethics is disfigured by the events and understandings of today's society, in which teachers hide behind masks as proletarians of an unnecessary and useless knowledge for the capital, to analyze the ethical dimension and its importance for the educational process and practice, presenting it as an appreciation of the human being and all its manifestations. Understanding the School as a space of interactions, the curriculum becomes a cultural artifact for the teacher to reach his goal with a humanizing education that aims at the emancipation of the human being. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913 10.21723/riaee.v14iesp.4.12913 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.4.12913 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/8686 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/8750 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/9204 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12913/9717 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1899-1912 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 1899-1912 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857762140160 |