Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conde, Fábio Mamoré
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Regina Tereza Cestari de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
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Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764
Resumo: The article presents research results and aims to discuss the proposal, as well as the process of the materialization of policies for professional and technological education, from 2003 to 2017, highlighting the concepts in dispute in the area, in the field of contradictions. The research relies on documentary sources and official reporting data made available during this period. It shows that the institution of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education, encompassing the Federal Institutes of Education, Science and Technology, allows the expansion of vacancies, the number of enrolled students and those enrolled in Federal Network Institutions. It also presents the increasing allocation of public resources, a movement that is interrupted after 2015, with a marked decrease in the years 2016 and 2017.
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spelling Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017)Políticas para la educación profesional y tecnológica en Brasil (2003-2017Políticas para a educação profissional e tecnológica no Brasil (2003-2017)Educational policyProfessional and technological educationFederal Network of VocationalScientific and Technological EducationPublic resources.Política educativaEducación profesional y tecnológicaRed Federal de Educación ProfesionalCientífica y TecnológicaRecursos públicos.Política educacionalEducação profissional e tecnológicaRede Federal de Educação ProfissionalCientífica e TecnológicaRecursos públicos.The article presents research results and aims to discuss the proposal, as well as the process of the materialization of policies for professional and technological education, from 2003 to 2017, highlighting the concepts in dispute in the area, in the field of contradictions. The research relies on documentary sources and official reporting data made available during this period. It shows that the institution of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education, encompassing the Federal Institutes of Education, Science and Technology, allows the expansion of vacancies, the number of enrolled students and those enrolled in Federal Network Institutions. It also presents the increasing allocation of public resources, a movement that is interrupted after 2015, with a marked decrease in the years 2016 and 2017.El artículo presenta resultados de investigación y tiene como objetivo discutir la proposición, así como el proceso de la materialización de políticas para la educación profesional y tecnológica, en el período de 2003 a 2017, resaltando las concepciones en disputa en el área, en el campo de las contradicciones. La investigación se apoya en fuentes documentales y en datos de informes oficiales, disponibles en ese período. Muestra que la institución de la Red Federal de Educación Profesional, Científica y Tecnológica, abarcando los Institutos Federales de Educación, Ciencia y Tecnología, posibilita la ampliación de vacantes, del número de inscritos para ingreso y de matriculados en las Instituciones de la Red Federal. Se presenta, además, la asignación creciente de recursos públicos, movimiento que se interrumpe a partir de 2015, con disminución acentuada en los años 2016 y 2017.O artigo apresenta resultados de pesquisa e tem como objetivo discutir a proposição, assim como o processo da materialização de políticas para a educação profissional e tecnológica, no período de 2003 a 2017, ressaltando as concepções em disputa na área, no campo das contradições. A investigação se apoia em fontes documentais e em dados de relatórios oficiais disponibilizados nesse período. Mostra que a instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, abarcando os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, possibilita a ampliação de vagas, do número de inscritos para ingresso e de matriculados nas Instituições da Rede Federal. Apresenta, ainda, a alocação crescente de recursos públicos, movimento que se interrompe a partir de 2015, com diminuição acentuada nos anos de 2016 e 2017.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1276410.21723/riaee.v14iesp.3.12764Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1797-1812Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1797-18121982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764/8570https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764/8868https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764/9441Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessConde, Fábio MamoréOliveira, Regina Tereza Cestari de2020-08-14T14:05:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12764Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:05:36Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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