Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764 |
Resumo: | The article presents research results and aims to discuss the proposal, as well as the process of the materialization of policies for professional and technological education, from 2003 to 2017, highlighting the concepts in dispute in the area, in the field of contradictions. The research relies on documentary sources and official reporting data made available during this period. It shows that the institution of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education, encompassing the Federal Institutes of Education, Science and Technology, allows the expansion of vacancies, the number of enrolled students and those enrolled in Federal Network Institutions. It also presents the increasing allocation of public resources, a movement that is interrupted after 2015, with a marked decrease in the years 2016 and 2017. |
id |
UNESP-15_8919193f50451dcf265b67c5185c8f2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12764 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017)Políticas para la educación profesional y tecnológica en Brasil (2003-2017Políticas para a educação profissional e tecnológica no Brasil (2003-2017)Educational policyProfessional and technological educationFederal Network of VocationalScientific and Technological EducationPublic resources.Política educativaEducación profesional y tecnológicaRed Federal de Educación ProfesionalCientífica y TecnológicaRecursos públicos.Política educacionalEducação profissional e tecnológicaRede Federal de Educação ProfissionalCientífica e TecnológicaRecursos públicos.The article presents research results and aims to discuss the proposal, as well as the process of the materialization of policies for professional and technological education, from 2003 to 2017, highlighting the concepts in dispute in the area, in the field of contradictions. The research relies on documentary sources and official reporting data made available during this period. It shows that the institution of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education, encompassing the Federal Institutes of Education, Science and Technology, allows the expansion of vacancies, the number of enrolled students and those enrolled in Federal Network Institutions. It also presents the increasing allocation of public resources, a movement that is interrupted after 2015, with a marked decrease in the years 2016 and 2017.El artículo presenta resultados de investigación y tiene como objetivo discutir la proposición, así como el proceso de la materialización de políticas para la educación profesional y tecnológica, en el período de 2003 a 2017, resaltando las concepciones en disputa en el área, en el campo de las contradicciones. La investigación se apoya en fuentes documentales y en datos de informes oficiales, disponibles en ese período. Muestra que la institución de la Red Federal de Educación Profesional, Científica y Tecnológica, abarcando los Institutos Federales de Educación, Ciencia y Tecnología, posibilita la ampliación de vacantes, del número de inscritos para ingreso y de matriculados en las Instituciones de la Red Federal. Se presenta, además, la asignación creciente de recursos públicos, movimiento que se interrumpe a partir de 2015, con disminución acentuada en los años 2016 y 2017.O artigo apresenta resultados de pesquisa e tem como objetivo discutir a proposição, assim como o processo da materialização de políticas para a educação profissional e tecnológica, no período de 2003 a 2017, ressaltando as concepções em disputa na área, no campo das contradições. A investigação se apoia em fontes documentais e em dados de relatórios oficiais disponibilizados nesse período. Mostra que a instituição da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, abarcando os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, possibilita a ampliação de vagas, do número de inscritos para ingresso e de matriculados nas Instituições da Rede Federal. Apresenta, ainda, a alocação crescente de recursos públicos, movimento que se interrompe a partir de 2015, com diminuição acentuada nos anos de 2016 e 2017.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1276410.21723/riaee.v14iesp.3.12764Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1797-1812Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1797-18121982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764/8570https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764/8868https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764/9441Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessConde, Fábio MamoréOliveira, Regina Tereza Cestari de2020-08-14T14:05:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12764Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:05:36Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017) Políticas para la educación profesional y tecnológica en Brasil (2003-2017 Políticas para a educação profissional e tecnológica no Brasil (2003-2017) |
title |
Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017) |
spellingShingle |
Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017) Conde, Fábio Mamoré Educational policy Professional and technological education Federal Network of Vocational Scientific and Technological Education Public resources. Política educativa Educación profesional y tecnológica Red Federal de Educación Profesional Científica y Tecnológica Recursos públicos. Política educacional Educação profissional e tecnológica Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica Recursos públicos. |
title_short |
Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017) |
title_full |
Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017) |
title_fullStr |
Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017) |
title_full_unstemmed |
Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017) |
title_sort |
Policies for professional and technological education in Brazil (2003-2017) |
author |
Conde, Fábio Mamoré |
author_facet |
Conde, Fábio Mamoré Oliveira, Regina Tereza Cestari de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Regina Tereza Cestari de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conde, Fábio Mamoré Oliveira, Regina Tereza Cestari de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational policy Professional and technological education Federal Network of Vocational Scientific and Technological Education Public resources. Política educativa Educación profesional y tecnológica Red Federal de Educación Profesional Científica y Tecnológica Recursos públicos. Política educacional Educação profissional e tecnológica Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica Recursos públicos. |
topic |
Educational policy Professional and technological education Federal Network of Vocational Scientific and Technological Education Public resources. Política educativa Educación profesional y tecnológica Red Federal de Educación Profesional Científica y Tecnológica Recursos públicos. Política educacional Educação profissional e tecnológica Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica Recursos públicos. |
description |
The article presents research results and aims to discuss the proposal, as well as the process of the materialization of policies for professional and technological education, from 2003 to 2017, highlighting the concepts in dispute in the area, in the field of contradictions. The research relies on documentary sources and official reporting data made available during this period. It shows that the institution of the Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education, encompassing the Federal Institutes of Education, Science and Technology, allows the expansion of vacancies, the number of enrolled students and those enrolled in Federal Network Institutions. It also presents the increasing allocation of public resources, a movement that is interrupted after 2015, with a marked decrease in the years 2016 and 2017. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764 10.21723/riaee.v14iesp.3.12764 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.3.12764 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764/8570 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764/8868 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12764/9441 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1797-1812 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 3, out. - Dossiê: Políticas e gestão educacional na América Latina; 1797-1812 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857717051392 |