Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernardo Silva, Matheus
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Cavazotti, Maria Auxiliadora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298
Resumo: This article, of theoretical character, aims to submit bibliographic elements to the pedagogical practice in the context of school physical education, with theoretical historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. Thus, emphasis: understanding the contribution of school education and, thus, of the physical education in the process of physical development of the individual; and the presentation of didactic-methodological elements for the pedagogical practice of the physical education to contribute to the integral formation of the individual, through the assimilation of knowledge historically systematized this knowledge area. It is concluded that the aforementioned theoretical mediation it becomes possible to contribute and clarify elements for pedagogical practice in the field of school physical education having as main scope the formation omnilateral of the individual.
id UNESP-15_8d23b4489687f089d4dec9a53741a263
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8298
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notesContribuciones de la educación física escolar para el desarrollo psíquico del ser humano: primeras notasContribuições da educação física escolar para o desenvolvimento psíquico do ser humano: primeiros apontamentosDevelopment of the Human Psyche. School Education. School Physical Education. Pedagogical Practice.Desarrollo de la psique humana. Educación de la escuela. Educación física de la escuela. Práctica pedagógica.Desenvolvimento do Psiquismo Humano. Educação Escolar. Educação Física Escolar. Prática Pedagógica.This article, of theoretical character, aims to submit bibliographic elements to the pedagogical practice in the context of school physical education, with theoretical historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. Thus, emphasis: understanding the contribution of school education and, thus, of the physical education in the process of physical development of the individual; and the presentation of didactic-methodological elements for the pedagogical practice of the physical education to contribute to the integral formation of the individual, through the assimilation of knowledge historically systematized this knowledge area. It is concluded that the aforementioned theoretical mediation it becomes possible to contribute and clarify elements for pedagogical practice in the field of school physical education having as main scope the formation omnilateral of the individual.Este artículo, de carácter teórico, pretende presentar los elementos bibliográficos para la práctica pedagógica en el contexto de la educación física escolar, con teórica psicología histórico-cultural y pedagogía histórico crítica. Por lo tanto, énfasis: entender la contribución de la educación escolar y, por tanto, de la educación física en el proceso de desarrollo físico del individuo; y sistematizado de la presentación de elementos didácticos-metodológicos para la práctica pedagógica de la educación física para contribuir a la formación integral del individuo, a través de la asimilación de los conocimientos históricamente esta área de conocimiento. Se concluye que la mediación teórica mencionada es posible contribuir a aclarar los elementos para la práctica pedagógica en el campo de la educación física tiene como propósito principal la formación omnilateral individual.O presente artigo, de caráter teórico-bibliográfico, objetiva apresentar elementos para a prática pedagógica no âmbito da Educação Física escolar, tendo como referencial teórico a psicologia histórico-cultural e a pedagogia histórico-crítica. Destarte, deu-se ênfase: em compreender a contribuição da educação escolar e, assim, da Educação Física no processo de desenvolvimento psíquico do indivíduo; e na apresentação de elementos didático-metodológicos para a prática pedagógica da Educação Física em proveito de contribuir com a formação integral do indivíduo, por meio da assimilação do conhecimento historicamente sistematizado dessa área do conhecimento. Conclui-se que pela mediação dos aportes teóricos supracitados torna-se possível contribuir e explicitar elementos para a prática pedagógica no campo da Educação Física escolar tendo como principal escopo a formação omnilateral do indivíduo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/829810.21723/riaee.v12.n2.8298Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 689-707Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 689-7071982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298/6560Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBernardo Silva, MatheusCavazotti, Maria Auxiliadora2018-07-27T22:38:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8298Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes
Contribuciones de la educación física escolar para el desarrollo psíquico del ser humano: primeras notas
Contribuições da educação física escolar para o desenvolvimento psíquico do ser humano: primeiros apontamentos
title Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes
spellingShingle Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes
Bernardo Silva, Matheus
Development of the Human Psyche. School Education. School Physical Education. Pedagogical Practice.
Desarrollo de la psique humana. Educación de la escuela. Educación física de la escuela. Práctica pedagógica.
Desenvolvimento do Psiquismo Humano. Educação Escolar. Educação Física Escolar. Prática Pedagógica.
title_short Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes
title_full Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes
title_fullStr Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes
title_full_unstemmed Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes
title_sort Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes
author Bernardo Silva, Matheus
author_facet Bernardo Silva, Matheus
Cavazotti, Maria Auxiliadora
author_role author
author2 Cavazotti, Maria Auxiliadora
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bernardo Silva, Matheus
Cavazotti, Maria Auxiliadora
dc.subject.por.fl_str_mv Development of the Human Psyche. School Education. School Physical Education. Pedagogical Practice.
Desarrollo de la psique humana. Educación de la escuela. Educación física de la escuela. Práctica pedagógica.
Desenvolvimento do Psiquismo Humano. Educação Escolar. Educação Física Escolar. Prática Pedagógica.
topic Development of the Human Psyche. School Education. School Physical Education. Pedagogical Practice.
Desarrollo de la psique humana. Educación de la escuela. Educación física de la escuela. Práctica pedagógica.
Desenvolvimento do Psiquismo Humano. Educação Escolar. Educação Física Escolar. Prática Pedagógica.
description This article, of theoretical character, aims to submit bibliographic elements to the pedagogical practice in the context of school physical education, with theoretical historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. Thus, emphasis: understanding the contribution of school education and, thus, of the physical education in the process of physical development of the individual; and the presentation of didactic-methodological elements for the pedagogical practice of the physical education to contribute to the integral formation of the individual, through the assimilation of knowledge historically systematized this knowledge area. It is concluded that the aforementioned theoretical mediation it becomes possible to contribute and clarify elements for pedagogical practice in the field of school physical education having as main scope the formation omnilateral of the individual.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298
10.21723/riaee.v12.n2.8298
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n2.8298
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298/6560
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 689-707
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 689-707
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n2.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854397259776