Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298 |
Resumo: | This article, of theoretical character, aims to submit bibliographic elements to the pedagogical practice in the context of school physical education, with theoretical historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. Thus, emphasis: understanding the contribution of school education and, thus, of the physical education in the process of physical development of the individual; and the presentation of didactic-methodological elements for the pedagogical practice of the physical education to contribute to the integral formation of the individual, through the assimilation of knowledge historically systematized this knowledge area. It is concluded that the aforementioned theoretical mediation it becomes possible to contribute and clarify elements for pedagogical practice in the field of school physical education having as main scope the formation omnilateral of the individual. |
id |
UNESP-15_8d23b4489687f089d4dec9a53741a263 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8298 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notesContribuciones de la educación física escolar para el desarrollo psíquico del ser humano: primeras notasContribuições da educação física escolar para o desenvolvimento psíquico do ser humano: primeiros apontamentosDevelopment of the Human Psyche. School Education. School Physical Education. Pedagogical Practice.Desarrollo de la psique humana. Educación de la escuela. Educación física de la escuela. Práctica pedagógica.Desenvolvimento do Psiquismo Humano. Educação Escolar. Educação Física Escolar. Prática Pedagógica.This article, of theoretical character, aims to submit bibliographic elements to the pedagogical practice in the context of school physical education, with theoretical historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. Thus, emphasis: understanding the contribution of school education and, thus, of the physical education in the process of physical development of the individual; and the presentation of didactic-methodological elements for the pedagogical practice of the physical education to contribute to the integral formation of the individual, through the assimilation of knowledge historically systematized this knowledge area. It is concluded that the aforementioned theoretical mediation it becomes possible to contribute and clarify elements for pedagogical practice in the field of school physical education having as main scope the formation omnilateral of the individual.Este artículo, de carácter teórico, pretende presentar los elementos bibliográficos para la práctica pedagógica en el contexto de la educación física escolar, con teórica psicología histórico-cultural y pedagogía histórico crítica. Por lo tanto, énfasis: entender la contribución de la educación escolar y, por tanto, de la educación física en el proceso de desarrollo físico del individuo; y sistematizado de la presentación de elementos didácticos-metodológicos para la práctica pedagógica de la educación física para contribuir a la formación integral del individuo, a través de la asimilación de los conocimientos históricamente esta área de conocimiento. Se concluye que la mediación teórica mencionada es posible contribuir a aclarar los elementos para la práctica pedagógica en el campo de la educación física tiene como propósito principal la formación omnilateral individual.O presente artigo, de caráter teórico-bibliográfico, objetiva apresentar elementos para a prática pedagógica no âmbito da Educação Física escolar, tendo como referencial teórico a psicologia histórico-cultural e a pedagogia histórico-crítica. Destarte, deu-se ênfase: em compreender a contribuição da educação escolar e, assim, da Educação Física no processo de desenvolvimento psíquico do indivíduo; e na apresentação de elementos didático-metodológicos para a prática pedagógica da Educação Física em proveito de contribuir com a formação integral do indivíduo, por meio da assimilação do conhecimento historicamente sistematizado dessa área do conhecimento. Conclui-se que pela mediação dos aportes teóricos supracitados torna-se possível contribuir e explicitar elementos para a prática pedagógica no campo da Educação Física escolar tendo como principal escopo a formação omnilateral do indivíduo.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/829810.21723/riaee.v12.n2.8298Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 689-707Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 689-7071982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n2.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298/6560Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBernardo Silva, MatheusCavazotti, Maria Auxiliadora2018-07-27T22:38:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8298Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:53Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes Contribuciones de la educación física escolar para el desarrollo psíquico del ser humano: primeras notas Contribuições da educação física escolar para o desenvolvimento psíquico do ser humano: primeiros apontamentos |
title |
Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes |
spellingShingle |
Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes Bernardo Silva, Matheus Development of the Human Psyche. School Education. School Physical Education. Pedagogical Practice. Desarrollo de la psique humana. Educación de la escuela. Educación física de la escuela. Práctica pedagógica. Desenvolvimento do Psiquismo Humano. Educação Escolar. Educação Física Escolar. Prática Pedagógica. |
title_short |
Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes |
title_full |
Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes |
title_fullStr |
Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes |
title_full_unstemmed |
Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes |
title_sort |
Contributions of school physical education to the psychic development of the human being: first notes |
author |
Bernardo Silva, Matheus |
author_facet |
Bernardo Silva, Matheus Cavazotti, Maria Auxiliadora |
author_role |
author |
author2 |
Cavazotti, Maria Auxiliadora |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bernardo Silva, Matheus Cavazotti, Maria Auxiliadora |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Development of the Human Psyche. School Education. School Physical Education. Pedagogical Practice. Desarrollo de la psique humana. Educación de la escuela. Educación física de la escuela. Práctica pedagógica. Desenvolvimento do Psiquismo Humano. Educação Escolar. Educação Física Escolar. Prática Pedagógica. |
topic |
Development of the Human Psyche. School Education. School Physical Education. Pedagogical Practice. Desarrollo de la psique humana. Educación de la escuela. Educación física de la escuela. Práctica pedagógica. Desenvolvimento do Psiquismo Humano. Educação Escolar. Educação Física Escolar. Prática Pedagógica. |
description |
This article, of theoretical character, aims to submit bibliographic elements to the pedagogical practice in the context of school physical education, with theoretical historical-cultural psychology and historical-critical pedagogy. Thus, emphasis: understanding the contribution of school education and, thus, of the physical education in the process of physical development of the individual; and the presentation of didactic-methodological elements for the pedagogical practice of the physical education to contribute to the integral formation of the individual, through the assimilation of knowledge historically systematized this knowledge area. It is concluded that the aforementioned theoretical mediation it becomes possible to contribute and clarify elements for pedagogical practice in the field of school physical education having as main scope the formation omnilateral of the individual. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-03-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298 10.21723/riaee.v12.n2.8298 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n2.8298 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8298/6560 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 689-707 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 12, n. 02, abr-jun (2017); 689-707 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n2.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854397259776 |