Knowledge appropriation as transformation element of educational work
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752 |
Resumo: | The article presents a research cut in progress, which aims to investigate the possible reading practices present in the reality of students and teachers of the 1st year of high school and the possible changes obtained after performing a study group with the Portuguese-teachers and their interventions in the classroom. This work specifically, was sought to analyze the development of the study group and the possibilities of a consistent theoretical training for a transformative praxis. This is a qualitative study and was based on theoretical reflections of dialectical-historical materialism and Historical-Critical Pedagogy as possibilities of a theoretical framework capable of guiding the thoughts and actions in the classroom. The results obtained demonstrate the importance of theory and practice unit for teacher training, to the extent that overcoming common sense, the teacher seeks appropriate ways to together with the students, achieve higher levels of human consciousness forward to scientific content. |
id |
UNESP-15_9f3e5ce5f3e21c3174058bbc2fe2ac9c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8752 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Knowledge appropriation as transformation element of educational workLa apropiación del conocimiento como elemento de transformación del trabajo educativoA apropriação do conhecimento como elemento de transformação do trabalho educativoFormation. Historical-Critical Pedagogy. Theory Practical Unit.Formación. Pedagogía histórico-crítica. Unidad teoría-práctica.Formação. Pedagogia histórico-crítica. Unidade teoria-prática.The article presents a research cut in progress, which aims to investigate the possible reading practices present in the reality of students and teachers of the 1st year of high school and the possible changes obtained after performing a study group with the Portuguese-teachers and their interventions in the classroom. This work specifically, was sought to analyze the development of the study group and the possibilities of a consistent theoretical training for a transformative praxis. This is a qualitative study and was based on theoretical reflections of dialectical-historical materialism and Historical-Critical Pedagogy as possibilities of a theoretical framework capable of guiding the thoughts and actions in the classroom. The results obtained demonstrate the importance of theory and practice unit for teacher training, to the extent that overcoming common sense, the teacher seeks appropriate ways to together with the students, achieve higher levels of human consciousness forward to scientific content. El artículo presenta una parte de la investigación que se está desarrollando, la cual tiene como objetivo investigar las posibles prácticas de lectura presentes en la realidad de alumnos y profesores del primer año de la Enseñanza Secundaria y los posibles cambios obtenidos tras la realización de un grupo de estudios con los profesores de Lengua Portuguesa y sus intervenciones en sala de clase. Aquí, se buscó analizar el desarrollo del grupo de estudio y las posibilidades de formación teórica consistente para la acción transformadora. Este estudio de carácter cualitativo se fundamenta en las reflexiones teóricas del Materialismo Histórico-Dialéctico y de la Pedagogía Histórico-Crítica como posibilidades de un referencial teórico capaz de orientar las reflexiones y acciones en sala de clase. Los resultados obtenidos demuestran la importancia de la unidad teórico-práctica para la formación docente, en la medida que, superando el sentido común, el profesor busca formas adecuadas para juntamente con los alumnos, alcanzar niveles más elevados de consciencia humana frente a los contenidos científicos.O artigo apresenta um recorte de pesquisa em andamento, a qual tem como objetivo investigar as possíveis práticas de leitura presentes na realidade de alunos e professores do 1º ano do Ensino Médio e as possíveis mudanças obtidas após a realização de um grupo de estudos com os professores de Língua Portuguesa e suas intervenções em sala de aula. Aqui, buscou-se analisar o desenvolvimento do grupo de estudo e as possibilidades de formação teórica consistente para práxis transformadora. Este estudo de caráter qualitativo fundamentou-se nas reflexões teóricas do Materialismo Histórico-Dialético e da Pedagogia Histórico-Crítica como possibilidades de um referencial teórico capaz de orientar as reflexões e ações em sala de aula. Os resultados obtidos demonstram a importância da unidade teoria-prática para a formação docente, na medida em que superando o senso comum, o professor busca formas adequadas para juntamente com os alunos, atingir níveis mais elevados de consciência humana frente aos conteúdos científicos. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/875210.21723/riaee.v11.n4.8752Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2191-2204Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2191-22041982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752/6053Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuerim Fernandes, Geuciane FelipePires Franco, Sandra Aparecida2017-11-15T16:43:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8752Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-15T16:43:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge appropriation as transformation element of educational work La apropiación del conocimiento como elemento de transformación del trabajo educativo A apropriação do conhecimento como elemento de transformação do trabalho educativo |
title |
Knowledge appropriation as transformation element of educational work |
spellingShingle |
Knowledge appropriation as transformation element of educational work Guerim Fernandes, Geuciane Felipe Formation. Historical-Critical Pedagogy. Theory Practical Unit. Formación. Pedagogía histórico-crítica. Unidad teoría-práctica. Formação. Pedagogia histórico-crítica. Unidade teoria-prática. |
title_short |
Knowledge appropriation as transformation element of educational work |
title_full |
Knowledge appropriation as transformation element of educational work |
title_fullStr |
Knowledge appropriation as transformation element of educational work |
title_full_unstemmed |
Knowledge appropriation as transformation element of educational work |
title_sort |
Knowledge appropriation as transformation element of educational work |
author |
Guerim Fernandes, Geuciane Felipe |
author_facet |
Guerim Fernandes, Geuciane Felipe Pires Franco, Sandra Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Pires Franco, Sandra Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerim Fernandes, Geuciane Felipe Pires Franco, Sandra Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formation. Historical-Critical Pedagogy. Theory Practical Unit. Formación. Pedagogía histórico-crítica. Unidad teoría-práctica. Formação. Pedagogia histórico-crítica. Unidade teoria-prática. |
topic |
Formation. Historical-Critical Pedagogy. Theory Practical Unit. Formación. Pedagogía histórico-crítica. Unidad teoría-práctica. Formação. Pedagogia histórico-crítica. Unidade teoria-prática. |
description |
The article presents a research cut in progress, which aims to investigate the possible reading practices present in the reality of students and teachers of the 1st year of high school and the possible changes obtained after performing a study group with the Portuguese-teachers and their interventions in the classroom. This work specifically, was sought to analyze the development of the study group and the possibilities of a consistent theoretical training for a transformative praxis. This is a qualitative study and was based on theoretical reflections of dialectical-historical materialism and Historical-Critical Pedagogy as possibilities of a theoretical framework capable of guiding the thoughts and actions in the classroom. The results obtained demonstrate the importance of theory and practice unit for teacher training, to the extent that overcoming common sense, the teacher seeks appropriate ways to together with the students, achieve higher levels of human consciousness forward to scientific content. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752 10.21723/riaee.v11.n4.8752 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v11.n4.8752 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752/6053 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2191-2204 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2191-2204 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v11i4 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215854913159168 |