Knowledge appropriation as transformation element of educational work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerim Fernandes, Geuciane Felipe
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pires Franco, Sandra Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752
Resumo: The article presents a research cut in progress, which aims to investigate the possible reading practices present in the reality of students and teachers of the 1st year of high school and the possible changes obtained after performing a study group with the Portuguese-teachers and their interventions in the classroom. This work specifically, was sought to analyze the development of the study group and the possibilities of a consistent theoretical training for a transformative praxis. This is a qualitative study and was based on theoretical reflections of dialectical-historical materialism and Historical-Critical Pedagogy as possibilities of a theoretical framework capable of guiding the thoughts and actions in the classroom. The results obtained demonstrate the importance of theory and practice unit for teacher training, to the extent that overcoming common sense, the teacher seeks appropriate ways to together with the students, achieve higher levels of human consciousness forward to scientific content. 
id UNESP-15_9f3e5ce5f3e21c3174058bbc2fe2ac9c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8752
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Knowledge appropriation as transformation element of educational workLa apropiación del conocimiento como elemento de transformación del trabajo educativoA apropriação do conhecimento como elemento de transformação do trabalho educativoFormation. Historical-Critical Pedagogy. Theory Practical Unit.Formación. Pedagogía histórico-crítica. Unidad teoría-práctica.Formação. Pedagogia histórico-crítica. Unidade teoria-prática.The article presents a research cut in progress, which aims to investigate the possible reading practices present in the reality of students and teachers of the 1st year of high school and the possible changes obtained after performing a study group with the Portuguese-teachers and their interventions in the classroom. This work specifically, was sought to analyze the development of the study group and the possibilities of a consistent theoretical training for a transformative praxis. This is a qualitative study and was based on theoretical reflections of dialectical-historical materialism and Historical-Critical Pedagogy as possibilities of a theoretical framework capable of guiding the thoughts and actions in the classroom. The results obtained demonstrate the importance of theory and practice unit for teacher training, to the extent that overcoming common sense, the teacher seeks appropriate ways to together with the students, achieve higher levels of human consciousness forward to scientific content. El artículo presenta una parte de la investigación que se está desarrollando, la cual tiene como objetivo investigar las posibles prácticas de lectura presentes en la realidad de alumnos y profesores del primer año de la Enseñanza Secundaria y los posibles cambios obtenidos tras la realización de un grupo de estudios con los profesores de Lengua Portuguesa y sus intervenciones en sala de clase. Aquí, se buscó analizar el desarrollo del grupo de estudio y las posibilidades de formación teórica consistente para la acción transformadora. Este estudio de carácter cualitativo se fundamenta en las reflexiones teóricas del Materialismo Histórico-Dialéctico y de la Pedagogía Histórico-Crítica como posibilidades de un referencial teórico capaz de orientar las reflexiones y acciones en sala de clase. Los resultados obtenidos demuestran la importancia de la unidad teórico-práctica para la formación docente, en la medida que, superando el sentido común, el profesor busca formas adecuadas para juntamente con los alumnos, alcanzar niveles más elevados de consciencia humana frente a los contenidos científicos.O artigo apresenta um recorte de pesquisa em andamento, a qual tem como objetivo investigar as possíveis práticas de leitura presentes na realidade de alunos e professores do 1º ano do Ensino Médio e as possíveis mudanças obtidas após a realização de um grupo de estudos com os professores de Língua Portuguesa e suas intervenções em sala de aula. Aqui, buscou-se analisar o desenvolvimento do grupo de estudo e as possibilidades de formação teórica consistente para práxis transformadora. Este estudo de caráter qualitativo fundamentou-se nas reflexões teóricas do Materialismo Histórico-Dialético e da Pedagogia Histórico-Crítica como possibilidades de um referencial teórico capaz de orientar as reflexões e ações em sala de aula. Os resultados obtidos demonstram a importância da unidade teoria-prática para a formação docente, na medida em que superando o senso comum, o professor busca formas adequadas para juntamente com os alunos, atingir níveis mais elevados de consciência humana frente aos conteúdos científicos. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/875210.21723/riaee.v11.n4.8752Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2191-2204Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2191-22041982-55872446-860610.21723/riaee.v11i4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752/6053Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuerim Fernandes, Geuciane FelipePires Franco, Sandra Aparecida2017-11-15T16:43:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8752Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2017-11-15T16:43:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge appropriation as transformation element of educational work
La apropiación del conocimiento como elemento de transformación del trabajo educativo
A apropriação do conhecimento como elemento de transformação do trabalho educativo
title Knowledge appropriation as transformation element of educational work
spellingShingle Knowledge appropriation as transformation element of educational work
Guerim Fernandes, Geuciane Felipe
Formation. Historical-Critical Pedagogy. Theory Practical Unit.
Formación. Pedagogía histórico-crítica. Unidad teoría-práctica.
Formação. Pedagogia histórico-crítica. Unidade teoria-prática.
title_short Knowledge appropriation as transformation element of educational work
title_full Knowledge appropriation as transformation element of educational work
title_fullStr Knowledge appropriation as transformation element of educational work
title_full_unstemmed Knowledge appropriation as transformation element of educational work
title_sort Knowledge appropriation as transformation element of educational work
author Guerim Fernandes, Geuciane Felipe
author_facet Guerim Fernandes, Geuciane Felipe
Pires Franco, Sandra Aparecida
author_role author
author2 Pires Franco, Sandra Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerim Fernandes, Geuciane Felipe
Pires Franco, Sandra Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Formation. Historical-Critical Pedagogy. Theory Practical Unit.
Formación. Pedagogía histórico-crítica. Unidad teoría-práctica.
Formação. Pedagogia histórico-crítica. Unidade teoria-prática.
topic Formation. Historical-Critical Pedagogy. Theory Practical Unit.
Formación. Pedagogía histórico-crítica. Unidad teoría-práctica.
Formação. Pedagogia histórico-crítica. Unidade teoria-prática.
description The article presents a research cut in progress, which aims to investigate the possible reading practices present in the reality of students and teachers of the 1st year of high school and the possible changes obtained after performing a study group with the Portuguese-teachers and their interventions in the classroom. This work specifically, was sought to analyze the development of the study group and the possibilities of a consistent theoretical training for a transformative praxis. This is a qualitative study and was based on theoretical reflections of dialectical-historical materialism and Historical-Critical Pedagogy as possibilities of a theoretical framework capable of guiding the thoughts and actions in the classroom. The results obtained demonstrate the importance of theory and practice unit for teacher training, to the extent that overcoming common sense, the teacher seeks appropriate ways to together with the students, achieve higher levels of human consciousness forward to scientific content. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752
10.21723/riaee.v11.n4.8752
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v11.n4.8752
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8752/6053
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2191-2204
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v. 11, n. 4, out-dez (2016); 2191-2204
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v11i4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215854913159168