What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615 |
Resumo: | This article aims at research on the study of gender in early childhood education and teacher training in this subject. The research data were obtained from a bibliographical approach. Making use of the Scielo Database, using the main themes: Gender and Early Childhood Education and the complementation of filters selecting Brazilian articles, Portuguese language, Human Sciences and a temporal cut from 2000 to 2017. It is concluded that there are gaps in the teacher training process, relating to the preparation to deal with sexuality. The lack of research in the area is even more important when linked to Early Childhood Education. The mapping of studies has contributory elements for the composition of information and for the possible fulfillment of the gaps concerning a given area of knowledge. |
id |
UNESP-15_d47e0445574318aea5d64f8eacae328b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12615 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher educationQué hemos estudiado sobre género en la enseñanza infantil: los huecos en la formación docenteO que estamos estudando sobre gênero na educação infantil: as lacunas na formação docenteChild educationTeacher trainingGender.Enseñanza InfantilFormación docenteGénero.Educação infantilFormação docenteGênero.This article aims at research on the study of gender in early childhood education and teacher training in this subject. The research data were obtained from a bibliographical approach. Making use of the Scielo Database, using the main themes: Gender and Early Childhood Education and the complementation of filters selecting Brazilian articles, Portuguese language, Human Sciences and a temporal cut from 2000 to 2017. It is concluded that there are gaps in the teacher training process, relating to the preparation to deal with sexuality. The lack of research in the area is even more important when linked to Early Childhood Education. The mapping of studies has contributory elements for the composition of information and for the possible fulfillment of the gaps concerning a given area of knowledge.El trabajo tiene el objeto de investigar sobre el estudio de género en la enseñanza infantil y la formación docente en este tema. Los datos de la investigación han sido recolectados desde un abordaje bibliográfico. Haciendo uso de la Base de Datos Scielo, utilizando los temas principales: Género y Enseñanza Infantil y la complementación de filtros seleccionando artículos brasileños, de lengua portuguesa, del área de Ciencias Humanas y un recorte temporal abarcando el período de 2000 a 2017. Se concluye que hay huecos en el proceso de formación docente, relacionándose al preparo para lidiar con la sexualidad. La escasez de investigaciones en el área canaliza aún más cuando vinculada a la Enseñanza Infantil. El mapeo de estudios posee elementos contribuyentes par la composición de informaciones y para el posible cubrimiento de los huecos concernientes a un dicho área del conocimiento.O presente artigo tem como objetivo ainvestigação sobre o estudo do gênero na educação infantil e a formação docente nesta temática. Os dados da pesquisa foram obtidos a partir de uma abordagem bibliográfica. Fazendo uso da Base de Dados Scielo, utilizando os temas principais: Gênero e Educação Infantil e a complementação de filtros selecionando artigos brasileiros, da língua portuguesa, da área de Ciências Humanas e um recorte temporal compreendendo o período de 2000 a 2017. Conclui-se que existem lacunas no processo de formação docente, relacionando-se ao preparo para lidar com a sexualidade. A escassez de pesquisas na área afunila ainda mais quando vinculada à Educação Infantil. O mapeamento de estudos possui elementos contribuintes para a composição de informações e para o possível preenchimento das lacunas concernentes a uma dada área de conhecimento.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1261510.21723/riaee.v14iesp.2.12615Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1556-1568Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1556-15681982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/8348https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/8786https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/9462Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCrociari, ArianePerez, Marcia Cristina Argenti2020-08-14T14:32:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12615Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:32Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education Qué hemos estudiado sobre género en la enseñanza infantil: los huecos en la formación docente O que estamos estudando sobre gênero na educação infantil: as lacunas na formação docente |
title |
What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education |
spellingShingle |
What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education Crociari, Ariane Child education Teacher training Gender. Enseñanza Infantil Formación docente Género. Educação infantil Formação docente Gênero. |
title_short |
What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education |
title_full |
What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education |
title_fullStr |
What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education |
title_full_unstemmed |
What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education |
title_sort |
What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education |
author |
Crociari, Ariane |
author_facet |
Crociari, Ariane Perez, Marcia Cristina Argenti |
author_role |
author |
author2 |
Perez, Marcia Cristina Argenti |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Crociari, Ariane Perez, Marcia Cristina Argenti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child education Teacher training Gender. Enseñanza Infantil Formación docente Género. Educação infantil Formação docente Gênero. |
topic |
Child education Teacher training Gender. Enseñanza Infantil Formación docente Género. Educação infantil Formação docente Gênero. |
description |
This article aims at research on the study of gender in early childhood education and teacher training in this subject. The research data were obtained from a bibliographical approach. Making use of the Scielo Database, using the main themes: Gender and Early Childhood Education and the complementation of filters selecting Brazilian articles, Portuguese language, Human Sciences and a temporal cut from 2000 to 2017. It is concluded that there are gaps in the teacher training process, relating to the preparation to deal with sexuality. The lack of research in the area is even more important when linked to Early Childhood Education. The mapping of studies has contributory elements for the composition of information and for the possible fulfillment of the gaps concerning a given area of knowledge. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615 10.21723/riaee.v14iesp.2.12615 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14iesp.2.12615 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/8348 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/8786 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/9462 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1556-1568 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1556-1568 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14iesp.2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1800215857316495360 |