What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Crociari, Ariane
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Perez, Marcia Cristina Argenti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615
Resumo: This article aims at research on the study of gender in early childhood education and teacher training in this subject. The research data were obtained from a bibliographical approach. Making use of the Scielo Database, using the main themes: Gender and Early Childhood Education and the complementation of filters selecting Brazilian articles, Portuguese language, Human Sciences and a temporal cut from 2000 to 2017. It is concluded that there are gaps in the teacher training process, relating to the preparation to deal with sexuality. The lack of research in the area is even more important when linked to Early Childhood Education. The mapping of studies has contributory elements for the composition of information and for the possible fulfillment of the gaps concerning a given area of knowledge.
id UNESP-15_d47e0445574318aea5d64f8eacae328b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12615
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher educationQué hemos estudiado sobre género en la enseñanza infantil: los huecos en la formación docenteO que estamos estudando sobre gênero na educação infantil: as lacunas na formação docenteChild educationTeacher trainingGender.Enseñanza InfantilFormación docenteGénero.Educação infantilFormação docenteGênero.This article aims at research on the study of gender in early childhood education and teacher training in this subject. The research data were obtained from a bibliographical approach. Making use of the Scielo Database, using the main themes: Gender and Early Childhood Education and the complementation of filters selecting Brazilian articles, Portuguese language, Human Sciences and a temporal cut from 2000 to 2017. It is concluded that there are gaps in the teacher training process, relating to the preparation to deal with sexuality. The lack of research in the area is even more important when linked to Early Childhood Education. The mapping of studies has contributory elements for the composition of information and for the possible fulfillment of the gaps concerning a given area of knowledge.El trabajo tiene el objeto de investigar sobre el estudio de género en la enseñanza infantil y la formación docente en este tema. Los datos de la investigación han sido recolectados desde un abordaje bibliográfico. Haciendo uso de la Base de Datos Scielo, utilizando los temas principales: Género y Enseñanza Infantil y la complementación de filtros seleccionando artículos brasileños, de lengua portuguesa, del área de Ciencias Humanas y un recorte temporal abarcando el período de 2000 a 2017. Se concluye que hay huecos en el proceso de formación docente, relacionándose al preparo para lidiar con la sexualidad. La escasez de investigaciones en el área canaliza aún más cuando vinculada a la Enseñanza Infantil. El mapeo de estudios posee elementos contribuyentes par la composición de informaciones y para el posible cubrimiento de los huecos concernientes a un dicho área del conocimiento.O presente artigo tem como objetivo ainvestigação sobre o estudo do gênero na educação infantil e a formação docente nesta temática. Os dados da pesquisa foram obtidos a partir de uma abordagem bibliográfica. Fazendo uso da Base de Dados Scielo, utilizando os temas principais: Gênero e Educação Infantil e a complementação de filtros selecionando artigos brasileiros, da língua portuguesa, da área de Ciências Humanas e um recorte temporal compreendendo o período de 2000 a 2017. Conclui-se que existem lacunas no processo de formação docente, relacionando-se ao preparo para lidar com a sexualidade. A escassez de pesquisas na área afunila ainda mais quando vinculada à Educação Infantil. O mapeamento de estudos possui elementos contribuintes para a composição de informações e para o possível preenchimento das lacunas concernentes a uma dada área de conhecimento.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1261510.21723/riaee.v14iesp.2.12615Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1556-1568Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1556-15681982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/8348https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/8786https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/9462Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCrociari, ArianePerez, Marcia Cristina Argenti2020-08-14T14:32:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12615Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-08-14T14:32Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education
Qué hemos estudiado sobre género en la enseñanza infantil: los huecos en la formación docente
O que estamos estudando sobre gênero na educação infantil: as lacunas na formação docente
title What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education
spellingShingle What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education
Crociari, Ariane
Child education
Teacher training
Gender.
Enseñanza Infantil
Formación docente
Género.
Educação infantil
Formação docente
Gênero.
title_short What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education
title_full What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education
title_fullStr What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education
title_full_unstemmed What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education
title_sort What we are studying about gender in early childhood education: the gaps in teacher education
author Crociari, Ariane
author_facet Crociari, Ariane
Perez, Marcia Cristina Argenti
author_role author
author2 Perez, Marcia Cristina Argenti
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Crociari, Ariane
Perez, Marcia Cristina Argenti
dc.subject.por.fl_str_mv Child education
Teacher training
Gender.
Enseñanza Infantil
Formación docente
Género.
Educação infantil
Formação docente
Gênero.
topic Child education
Teacher training
Gender.
Enseñanza Infantil
Formación docente
Género.
Educação infantil
Formação docente
Gênero.
description This article aims at research on the study of gender in early childhood education and teacher training in this subject. The research data were obtained from a bibliographical approach. Making use of the Scielo Database, using the main themes: Gender and Early Childhood Education and the complementation of filters selecting Brazilian articles, Portuguese language, Human Sciences and a temporal cut from 2000 to 2017. It is concluded that there are gaps in the teacher training process, relating to the preparation to deal with sexuality. The lack of research in the area is even more important when linked to Early Childhood Education. The mapping of studies has contributory elements for the composition of information and for the possible fulfillment of the gaps concerning a given area of knowledge.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615
10.21723/riaee.v14iesp.2.12615
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.2.12615
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/8348
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/8786
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12615/9462
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1556-1568
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 2, jul. - Dossiê Sexualidade, gênero e educação sexual em debate; 1556-1568
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171046583533568