Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giroto, Claudia Regina Mosca
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Araujo, Luciana Aparecida de, Vitta, Fabiana Cristina Frigieri de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12208
Resumo: Due to the excessive increase of referrals and diagnoses that result in "diseases of not learn", this study aimed to understand how five teachers who teach kindergarten classes, in a municipal  Early Childhood Education school, discourse the "diseases doen learning" and the possible implications in their teaching practice. The data generation was based on the dialogue undertaken in a virtual discussion forum, which data indicated axes of analysis focused on the conceptions about "diseases of not learn " and the teaching practice of such "diseases". The statements generated revealed the thinking and action of these teachers submitted to the medical logic, in the detriment valuation of inherent differences to the heterogeneity in Early Childhood Education.
id UNESP-15_e1c4a397211b0cd7245edbf5cbc2fda4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12208
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?Discursivización sobre las “enfermedades del no aprender” en el contexto educacional inclusivo: ¿qué dicen los profesores de educación infantil?Discursivização sobre “doenças do não aprender” no contexto educacional inclusivo: o que dizem os professores de educação infantil?InclusionEarly childhood educationDiseases doen learningTeacher training.InclusiónEducación InfantilEnfermedades del no aprenderFormación docente.InclusãoEducação InfantilDoenças do não aprenderFormação docente.Due to the excessive increase of referrals and diagnoses that result in "diseases of not learn", this study aimed to understand how five teachers who teach kindergarten classes, in a municipal  Early Childhood Education school, discourse the "diseases doen learning" and the possible implications in their teaching practice. The data generation was based on the dialogue undertaken in a virtual discussion forum, which data indicated axes of analysis focused on the conceptions about "diseases of not learn " and the teaching practice of such "diseases". The statements generated revealed the thinking and action of these teachers submitted to the medical logic, in the detriment valuation of inherent differences to the heterogeneity in Early Childhood Education.Frente al excesivo aumento de encaminamientos y diagnósticos que resultan en "enfermedades del no aprender", ese estudio objetivó comprender como cinco profesoras que enseñan para las clases del Infantil II, en una escuela municipal de Educación Infantil, pronuncian alocuciones sobre las "enfermedades del no aprender" y las posibles implicaciones en su práctica docente La generación de datos se dio a partir de la dialogía emprendida en un foro virtual de discusión, cuyos datos indiciaron ejes de análisis volcados a las concepciones sobre "enfermedades del no aprender" ya la práctica docente frente a tales "enfermedades". Los enunciados generados revelaron el pensar y el actuar de esos profesores sometidos a la lógica medicalizante, en detrimento de la valorización de las diferencias inherentes a la heterogeneidad en la Educación Infantil.Frente ao excessivo aumento de encaminhamentos e diagnósticos que resultam em “doenças do não aprender”, esse estudo objetivou compreender como cinco professoras que lecionam para turmas do Infantil II, numa escola municipal de Educação Infantil, discursivizam as “doenças do não aprender” e as possíveis implicações em sua prática docente. A geração de dados se deu a partir da dialogia empreendida num fórum virtual de discussão, cujos dados indiciaram eixos de análise voltados às concepções sobre “doenças do não aprender” e à prática docente frente a tais “doenças”. Os enunciados gerados revelaram o pensar e o agir desses professores submetidos à lógica medicalizante, em detrimento da valorização das diferenças inerentes à heterogeneidade na Educação Infantil.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1220810.21723/riaee.v14iesp.1.12208Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 807-825Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 807-8251982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12208/8058https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12208/8326https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12208/8933Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGiroto, Claudia Regina MoscaAraujo, Luciana Aparecida deVitta, Fabiana Cristina Frigieri de2020-12-30T22:08:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12208Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:08:30Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?
Discursivización sobre las “enfermedades del no aprender” en el contexto educacional inclusivo: ¿qué dicen los profesores de educación infantil?
Discursivização sobre “doenças do não aprender” no contexto educacional inclusivo: o que dizem os professores de educação infantil?
title Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?
spellingShingle Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?
Giroto, Claudia Regina Mosca
Inclusion
Early childhood education
Diseases doen learning
Teacher training.
Inclusión
Educación Infantil
Enfermedades del no aprender
Formación docente.
Inclusão
Educação Infantil
Doenças do não aprender
Formação docente.
title_short Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?
title_full Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?
title_fullStr Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?
title_full_unstemmed Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?
title_sort Discussion on “diseases of not learnin” the inclusive educational context: what do early childhood education teachers say?
author Giroto, Claudia Regina Mosca
author_facet Giroto, Claudia Regina Mosca
Araujo, Luciana Aparecida de
Vitta, Fabiana Cristina Frigieri de
author_role author
author2 Araujo, Luciana Aparecida de
Vitta, Fabiana Cristina Frigieri de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Giroto, Claudia Regina Mosca
Araujo, Luciana Aparecida de
Vitta, Fabiana Cristina Frigieri de
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusion
Early childhood education
Diseases doen learning
Teacher training.
Inclusión
Educación Infantil
Enfermedades del no aprender
Formación docente.
Inclusão
Educação Infantil
Doenças do não aprender
Formação docente.
topic Inclusion
Early childhood education
Diseases doen learning
Teacher training.
Inclusión
Educación Infantil
Enfermedades del no aprender
Formación docente.
Inclusão
Educação Infantil
Doenças do não aprender
Formação docente.
description Due to the excessive increase of referrals and diagnoses that result in "diseases of not learn", this study aimed to understand how five teachers who teach kindergarten classes, in a municipal  Early Childhood Education school, discourse the "diseases doen learning" and the possible implications in their teaching practice. The data generation was based on the dialogue undertaken in a virtual discussion forum, which data indicated axes of analysis focused on the conceptions about "diseases of not learn " and the teaching practice of such "diseases". The statements generated revealed the thinking and action of these teachers submitted to the medical logic, in the detriment valuation of inherent differences to the heterogeneity in Early Childhood Education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12208
10.21723/riaee.v14iesp.1.12208
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12208
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.1.12208
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12208/8058
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12208/8326
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12208/8933
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 807-825
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v .14, n. esp. 1, abr. - Dossiê Inclusão e Educação Infantil; 807-825
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857165500416