Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum Disorder

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Donati, Grace Cristina Ferreira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11655
Resumo: The area of special education has transverse nature; thus, it extrapolates the student as the only target. Its actions should include the teacher as recipient of specific training, which must be continuing, flexible and fully developed in the daily practice of the classroom. The present case report aims to describe collaborative consulting procedures performed by a professional expert in partnership with University managers, with the Faculty of Mathematics members, and focuses on a student with Autistic Spectrum Disorder. Adjustments were applied in the evaluation strategies, including linguistic adequacy and the acceptance of oral responses with the support of resolutions on paper or on the blackboard. The evaluation process was registered through notes, photographs, as well as audio and video recordings. In the end, bearing in mind the failure in previous opportunities, the teachers reported the use of the strategies to assess the student learning as decisive.
id UNESP-15_f2f6387dfb4d2048e531a5ed77063b6f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11655
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum DisorderConsultoría colaborativa en la enseñanza superior, teniendo por foco un estudiante con Trastorno del Espectro AutistaConsultoria colaborativa no ensino superior, tendo por foco um estudante com Transtorno do Espectro AutistaCollaborative consultingAutism spectrum disorderHigher educationTrastorno del espectro autistaConsultoría colaborativaCurso SuperiorTranstorno do espectro autistaConsultoria colaborativaEnsino superiorThe area of special education has transverse nature; thus, it extrapolates the student as the only target. Its actions should include the teacher as recipient of specific training, which must be continuing, flexible and fully developed in the daily practice of the classroom. The present case report aims to describe collaborative consulting procedures performed by a professional expert in partnership with University managers, with the Faculty of Mathematics members, and focuses on a student with Autistic Spectrum Disorder. Adjustments were applied in the evaluation strategies, including linguistic adequacy and the acceptance of oral responses with the support of resolutions on paper or on the blackboard. The evaluation process was registered through notes, photographs, as well as audio and video recordings. In the end, bearing in mind the failure in previous opportunities, the teachers reported the use of the strategies to assess the student learning as decisive.El área de la Educación Especial tiene naturaleza transversal, extrapolando, por lo tanto, al estudiante como único objetivo. Sus acciones deben incluir al docente como destinatario de formación específica, que debe ser continuada, flexible y concretarse en la práctica diaria del aula. El presente relato de caso objetiva describir los procedimientos de una consultoría colaborativa realizada por un profesional especialista, en asociación de gestores universitarios, junto a docentes de un curso superior de Matemáticas, teniendo por foco un estudiante con Trastorno del Espectro Autista. Se aplicaron ajustes en las estrategias de evaluación, incluyendo: adecuación lingüística de las preguntas y aceptación de respuestas orales, con apoyo de solución en el papel o en la pizarra. El proceso de evaluación se registró mediante notas, fotografías y grabaciones de audio y vídeo. Al final, las docentes relataron como siendo determinante el uso de las estrategias para evaluar el aprendizaje del estudiante, considerando el fracaso en oportunidades anteriores.A área da Educação Especial tem natureza transversal, extrapolando, portanto, o estudante como único alvo. Suas ações devem incluir o docente como destinatário de formação específica, que deve ser continuada, flexível e se concretizar na prática diária da sala de aula. O presente relato de caso objetiva descrever os procedimentos de uma consultoria colaborativa realizada por um profissional especialista, em parceria com gestores universitários, com docentes de um curso superior de Matemática, tendo por foco um estudante com Transtorno do Espectro Autista. Foram aplicados ajustes nas estratégias de avaliação, incluindo: adequação linguística das questões e aceite de respostas orais, com apoio de solução no papel ou na lousa. O processo avaliativo foi registrado por meio de anotações, fotografias e gravações de áudio e vídeo. Ao final, as docentes relataram que foi determinante o uso das estratégias para avaliar a aprendizagem do estudante, considerando o insucesso em oportunidades anteriores.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1165510.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11655Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1459-1470Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1459-14701982-55872446-860610.21723/riaee.v13.nesp2.set2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11655/7600Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDonati, Grace Cristina FerreiraCapellini, Vera Lúcia Messias Fialho2020-12-30T22:27:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11655Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-12-30T22:27:20Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum Disorder
Consultoría colaborativa en la enseñanza superior, teniendo por foco un estudiante con Trastorno del Espectro Autista
Consultoria colaborativa no ensino superior, tendo por foco um estudante com Transtorno do Espectro Autista
title Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum Disorder
spellingShingle Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum Disorder
Donati, Grace Cristina Ferreira
Collaborative consulting
Autism spectrum disorder
Higher education
Trastorno del espectro autista
Consultoría colaborativa
Curso Superior
Transtorno do espectro autista
Consultoria colaborativa
Ensino superior
title_short Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum Disorder
title_full Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum Disorder
title_fullStr Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum Disorder
title_full_unstemmed Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum Disorder
title_sort Collaborative consulting in higher education, focusing on a student with Autistic Spectrum Disorder
author Donati, Grace Cristina Ferreira
author_facet Donati, Grace Cristina Ferreira
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho
author_role author
author2 Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Donati, Grace Cristina Ferreira
Capellini, Vera Lúcia Messias Fialho
dc.subject.por.fl_str_mv Collaborative consulting
Autism spectrum disorder
Higher education
Trastorno del espectro autista
Consultoría colaborativa
Curso Superior
Transtorno do espectro autista
Consultoria colaborativa
Ensino superior
topic Collaborative consulting
Autism spectrum disorder
Higher education
Trastorno del espectro autista
Consultoría colaborativa
Curso Superior
Transtorno do espectro autista
Consultoria colaborativa
Ensino superior
description The area of special education has transverse nature; thus, it extrapolates the student as the only target. Its actions should include the teacher as recipient of specific training, which must be continuing, flexible and fully developed in the daily practice of the classroom. The present case report aims to describe collaborative consulting procedures performed by a professional expert in partnership with University managers, with the Faculty of Mathematics members, and focuses on a student with Autistic Spectrum Disorder. Adjustments were applied in the evaluation strategies, including linguistic adequacy and the acceptance of oral responses with the support of resolutions on paper or on the blackboard. The evaluation process was registered through notes, photographs, as well as audio and video recordings. In the end, bearing in mind the failure in previous opportunities, the teachers reported the use of the strategies to assess the student learning as decisive.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11655
10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11655
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11655
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11655
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11655/7600
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1459-1470
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n. esp. 2, set. (2018); 1459-1470
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1820236781602209792