Game or play: After all, that we are talking about?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motriz (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1998 |
Resumo: | This present article assumes that pressuposed there is an difference etymological, functional and symbolic terms about the game and play, whose view is not well defined in the field of Physical Education. This manifestation produces as a result obscurity that discern us from the process of historical development at which they are the games, lumber, thus building a framework for systematic and planned interventions. Because of these factors and consistent with the principles of Historical-Cultural Psychology, highlight the urgent need to consider the games as being synonymous of the games protagonized rather than any kind of games, which, in general, can be divided historically in the triad games proragonized, pre-sports games and sports games. Key words: Game. Play. Physical Education. |
id |
UNESP-17_1393a8d9637a09c0e4e15484f81eab8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1998 |
network_acronym_str |
UNESP-17 |
network_name_str |
Motriz (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Game or play: After all, that we are talking about?Juego o broma: Después de todo, que estamos hablando?Jogo ou brincadeira: Afinal, de que estamos falando?Jogo. Brincadeira. Educação Física.Educação FísicaThis present article assumes that pressuposed there is an difference etymological, functional and symbolic terms about the game and play, whose view is not well defined in the field of Physical Education. This manifestation produces as a result obscurity that discern us from the process of historical development at which they are the games, lumber, thus building a framework for systematic and planned interventions. Because of these factors and consistent with the principles of Historical-Cultural Psychology, highlight the urgent need to consider the games as being synonymous of the games protagonized rather than any kind of games, which, in general, can be divided historically in the triad games proragonized, pre-sports games and sports games. Key words: Game. Play. Physical Education.En este artículo se supone que hay una diferencia etimológica, funcional y simbólica sobre el juego y el broma, cuya opinión no está bien precisada en el ámbito de la Educación Física. Isto produce como resultado el obscurecimiento que nos impide darse cuenta de el proceso de desarrollo histórico en el que planteam juegos, aluviendo, por lo tanto, la construcción de un marco para un control sistemático y las intervenciones previstas. Debido a estos factores y en consonancia con los principios de Psicología Histórico-Cultural, ponen de relieve la urgente necesidad de considerar los juegos como sinónimo de los juegos en que hay protagonistas y no cualquier tipo de juegos, que, en general, pueden dividirse históricamente en la tríada de juegos que hay protagonistas, pre-deportivas y juegos deportivos. Palabras clave: Juego. Broma. Educación Física.O presente artigo parte do pressuposto de que existe uma diferença etimológica, funcional e simbólica sobre os termos jogo e brincadeira, cuja visualização ainda não está bem definida no campo da Educação Física. Esta manifestação produz como conseqüência uma obnubilação que nos impede de percebermos o processo de evolução histórica pelo qual se constituem os jogos, atravancando, assim, a construção de um arcabouço de intervenções sistemáticas e planejadas. Em virtude destes elementos e em coerência aos princípios da Psicologia Histórico-Cultural, destacamos a premência em considerarmos as brincadeiras como sendo sinônimas dos jogos protagonizados e não de quaisquer tipos de jogos, os quais, de forma geral, podem ser divididos historicamente na tríade jogos protagonizados, jogos pré-esportivos e jogos esportivos. Palavras chave: Jogo. Brincadeira. Educação Física.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/199810.5016/1998Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 925-934Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 925-9341980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1998/2684Piccolo, Gustavo Martinsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-04-18T19:04:57Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1998Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-04-18T19:04:57Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Game or play: After all, that we are talking about? Juego o broma: Después de todo, que estamos hablando? Jogo ou brincadeira: Afinal, de que estamos falando? |
title |
Game or play: After all, that we are talking about? |
spellingShingle |
Game or play: After all, that we are talking about? Piccolo, Gustavo Martins Jogo. Brincadeira. Educação Física. Educação Física |
title_short |
Game or play: After all, that we are talking about? |
title_full |
Game or play: After all, that we are talking about? |
title_fullStr |
Game or play: After all, that we are talking about? |
title_full_unstemmed |
Game or play: After all, that we are talking about? |
title_sort |
Game or play: After all, that we are talking about? |
author |
Piccolo, Gustavo Martins |
author_facet |
Piccolo, Gustavo Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Piccolo, Gustavo Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogo. Brincadeira. Educação Física. Educação Física |
topic |
Jogo. Brincadeira. Educação Física. Educação Física |
description |
This present article assumes that pressuposed there is an difference etymological, functional and symbolic terms about the game and play, whose view is not well defined in the field of Physical Education. This manifestation produces as a result obscurity that discern us from the process of historical development at which they are the games, lumber, thus building a framework for systematic and planned interventions. Because of these factors and consistent with the principles of Historical-Cultural Psychology, highlight the urgent need to consider the games as being synonymous of the games protagonized rather than any kind of games, which, in general, can be divided historically in the triad games proragonized, pre-sports games and sports games. Key words: Game. Play. Physical Education. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1998 10.5016/1998 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1998 |
identifier_str_mv |
10.5016/1998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1998/2684 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 4 (2009); 925-934 Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 4 (2009); 925-934 1980-6574 reponame:Motriz (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Motriz (Online) |
collection |
Motriz (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215769394446336 |