Sport Pedagogy: text books applied to team sports.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galatti, Larissa Rafaela
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Paes, Roberto Rodrigues, Darido, Suraya Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p751
Resumo: The study deals with the pedagogical possibilities of text books as a resource for Physical Education (PE) classes based on sports, specifically team sports. It started from a bibliographical review on the cited terms and after that we advanced our studies in order to propose a didactic text book on Team Sports for PE classes considering two benchmarks: one technical-tactic and the other social-educational. In order to do so, we used methods from linguistics, and the development of a Didactic Sequence allowed the selection and distribution of the contents to be presented in the book in an orderly and judicious way. The focus in Team Sports is justified by its social-cultural insertion and by the need to transform recent studies into new pedagogical procedures for practicing them. The didactic text book, as well as the adequate preparation of the professionals who will use it, is pointed out as facilitator in the process of teaching, experiencing and learning team sports.
id UNESP-17_49ac705453ecfeef96b995dbedc95103
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3238
network_acronym_str UNESP-17
network_name_str Motriz (Online)
repository_id_str
spelling Sport Pedagogy: text books applied to team sports.Pedagogía del Deporte: el libro texto aplicado a los deportes de equipo.Pedagogia do Esporte: livro didático aplicado aos Jogos Esportivos Coletivos. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n3p751Pedagogia do EsporteEducação FísicaJogos Esportivos ColetivosLivro Didático.EnsinoThe study deals with the pedagogical possibilities of text books as a resource for Physical Education (PE) classes based on sports, specifically team sports. It started from a bibliographical review on the cited terms and after that we advanced our studies in order to propose a didactic text book on Team Sports for PE classes considering two benchmarks: one technical-tactic and the other social-educational. In order to do so, we used methods from linguistics, and the development of a Didactic Sequence allowed the selection and distribution of the contents to be presented in the book in an orderly and judicious way. The focus in Team Sports is justified by its social-cultural insertion and by the need to transform recent studies into new pedagogical procedures for practicing them. The didactic text book, as well as the adequate preparation of the professionals who will use it, is pointed out as facilitator in the process of teaching, experiencing and learning team sports.El estudio aborda la organización de un libro texto en Educación Física, teniendo por contenido el deporte y, en específico, los deportes de equipo (DE). El objetivo es presentar posibilidades para el desarrollo de este recurso didáctico a partir de la organización del contenido DE en una secuencia didáctica con dos referenciales: (1) un técnico-táctico, relacionado a las modalidades deportivas, sus características estratégicas, tácticas, técnicas, histórico y reglamento; y (2) otro socio-educativo, que perspectiva las posibilidades de educación a partir de la práctica a través de la consideración de principios como la inclusión, participación, cooperación, coeducación y autonomía. El trato con los DE se justifica por su inserción socio-cultural y necesidad de transformar estudios académicos más recientes en nuevos procedimientos pedagógicos para el proceso de enseñanza, vivencia y aprendizaje de estas modalidades, teniendo el libro texto, apoyado en una adecuada preparación profesional para su uso, como una estrategia en potencial para tal.O estudo trata das possibilidades pedagógicas do livro didático (LD) como recurso nas aulas de Educação Física, tendo por conteúdo o esporte e, em específico, os jogos esportivos coletivos (JECs). Foi desenvolvida uma revisão bibliográfica dos termos citados e, a partir desta, o estudo avança para a proposição de um livro didático em educação física na temática dos JECs, considerando dois referenciais: um técnico-tático e outro sócio-educativo. Para tal, recorremos a métodos provenientes da área da lingüística, com o desenvolvimento de uma Seqüência Didática que permitiu a seleção e distribuição dos conteúdos a serem apresentados no LD de forma ordenada e criteriosa. O foco nos JECs se justifica pela sua inserção sócio-cultural e pela necessidade de transformar estudos mais recentes em novos procedimentos pedagógicos para a prática dessas modalidades. O livro didático, bem como a preparação adequada dos profissionais que o utilizarão, é apontado como facilitador no processo de ensino, vivência e aprendizagem dos jogos esportivos coletivos.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2017-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p75110.5016/1980-6574.2010v16n3p751Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 3 (2010); 751-761Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 3 (2010); 751-7611980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p751/pdf_51Galatti, Larissa RafaelaPaes, Roberto RodriguesDarido, Suraya Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-11-08T18:08:25Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/3238Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2017-11-08T18:08:25Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sport Pedagogy: text books applied to team sports.
Pedagogía del Deporte: el libro texto aplicado a los deportes de equipo.
Pedagogia do Esporte: livro didático aplicado aos Jogos Esportivos Coletivos. doi: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2010v16n3p751
title Sport Pedagogy: text books applied to team sports.
spellingShingle Sport Pedagogy: text books applied to team sports.
Galatti, Larissa Rafaela
Pedagogia do Esporte
Educação Física
Jogos Esportivos Coletivos
Livro Didático.
Ensino
title_short Sport Pedagogy: text books applied to team sports.
title_full Sport Pedagogy: text books applied to team sports.
title_fullStr Sport Pedagogy: text books applied to team sports.
title_full_unstemmed Sport Pedagogy: text books applied to team sports.
title_sort Sport Pedagogy: text books applied to team sports.
author Galatti, Larissa Rafaela
author_facet Galatti, Larissa Rafaela
Paes, Roberto Rodrigues
Darido, Suraya Cristina
author_role author
author2 Paes, Roberto Rodrigues
Darido, Suraya Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galatti, Larissa Rafaela
Paes, Roberto Rodrigues
Darido, Suraya Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia do Esporte
Educação Física
Jogos Esportivos Coletivos
Livro Didático.
Ensino
topic Pedagogia do Esporte
Educação Física
Jogos Esportivos Coletivos
Livro Didático.
Ensino
description The study deals with the pedagogical possibilities of text books as a resource for Physical Education (PE) classes based on sports, specifically team sports. It started from a bibliographical review on the cited terms and after that we advanced our studies in order to propose a didactic text book on Team Sports for PE classes considering two benchmarks: one technical-tactic and the other social-educational. In order to do so, we used methods from linguistics, and the development of a Didactic Sequence allowed the selection and distribution of the contents to be presented in the book in an orderly and judicious way. The focus in Team Sports is justified by its social-cultural insertion and by the need to transform recent studies into new pedagogical procedures for practicing them. The didactic text book, as well as the adequate preparation of the professionals who will use it, is pointed out as facilitator in the process of teaching, experiencing and learning team sports.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p751
10.5016/1980-6574.2010v16n3p751
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p751
identifier_str_mv 10.5016/1980-6574.2010v16n3p751
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/1980-6574.2010v16n3p751/pdf_51
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
dc.source.none.fl_str_mv Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 16, N. 3 (2010); 751-761
Motriz Revista de Educação Física; V. 16, N. 3 (2010); 751-761
1980-6574
reponame:Motriz (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Motriz (Online)
collection Motriz (Online)
repository.name.fl_str_mv Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br
_version_ 1800215770384302080