The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leonardo, Lucas
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Scaglia, Alcides José, Reverdito, Riller Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motriz (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177
Resumo: New trends about the sport teaching has concentrated his studies to understanding the collective sports organizational logic. This trend rejects the approach of technical education and enhances the understanding of collective sports as a complex system which education should be based on non-linear trends, taking in the game the educational tool for the collective sports teaching. Therefore, this study aims to present the game with their characteristics and logic, showing that the collective sports can be considered as a category of games. These functional similarities creates a great “collective sports family”, whose learning can be transferred at the logic of the game from the practice of other collective sports, games and practice of specific sport. Key Words: Sports Pedagogy. Game. Collective Games. Complexity.
id UNESP-17_5523c290eb9a2c1c3190d753200ec55c
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2177
network_acronym_str UNESP-17
network_name_str Motriz (Online)
repository_id_str
spelling The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of GamesLa enseñanza de los deportes colectivos: metodología basada en la familia de los juegosO ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogosPedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade.New trends about the sport teaching has concentrated his studies to understanding the collective sports organizational logic. This trend rejects the approach of technical education and enhances the understanding of collective sports as a complex system which education should be based on non-linear trends, taking in the game the educational tool for the collective sports teaching. Therefore, this study aims to present the game with their characteristics and logic, showing that the collective sports can be considered as a category of games. These functional similarities creates a great “collective sports family”, whose learning can be transferred at the logic of the game from the practice of other collective sports, games and practice of specific sport. Key Words: Sports Pedagogy. Game. Collective Games. Complexity.Nuevas tendencias en la enseñanza del deporte han concentrado sus estudios en la búsqueda de la comprensión de la lógica y los aspectos de organización de los desportes colectivos. Esta tendencia se rechaza el enfoque de la educación técnica por la comprensión de los deportes colectivos como un sistema complejo cuya educación debe basarse en las tendencias no lineales, haciendo del juego la principal herramienta educativa para la enseñanza de los deportos colectivos. Por lo tanto, este estudio tiene como objetivo presentar las características y la lógica comunes de los desportos colectivos, lo que demuestra que estos se puedem considerar como una categoría de juegos. Estas simulitudes funcionales hacen una gran "familia de desportos colectivos”, cuya aprendizaje puede ser transferido a la lógica del juego con la práctica de otros deportes colectivos, juegos y de la práctica de la propria modalidad. Palabras Clave: Pedagogía del Deporte. Juego. Juegos Colectivos. Complejidad.Novas tendências da pedagogia do esporte tem concentrado seus estudos na busca da compreensão dos aspetos lógicos e organizacionais dos esportes coletivos. Essa nova tendência nega a abordagem de ensino tecnicista e valoriza a compreensão dos esportes coletivos como um sistema complexo cujo ensino deve ser pautado em tendências não lineares, tendo no jogo a principal ferramenta pedagógica para o ensino dos esportes coletivos. Assim, este estudo busca apresentar as características e a lógica comuns dos esportes coletivos, evidenciando que estes podem ser considerados como a uma mesma categoria de jogos. Essas semelhanças funcionais formam uma grande “família de jogos esportivos coletivos”, cujas a aprendizagem pode ser transferida ao nível da lógica do jogo com a prática de outras modalidades esportivas coletivas, jogos em geral e da prática da própria modalidade esportiva. Palavras-Chave: Pedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Bibliográfica. Forma Propositivaapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/217710.5016/2177Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 2 (2009); 236-246Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 2 (2009); 236-2461980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177/2285Leonardo, LucasScaglia, Alcides JoséReverdito, Riller Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-12-16T16:07:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2177Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-12-16T16:07:54Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games
La enseñanza de los deportes colectivos: metodología basada en la familia de los juegos
O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos
title The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games
spellingShingle The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games
Leonardo, Lucas
Pedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade.
title_short The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games
title_full The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games
title_fullStr The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games
title_full_unstemmed The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games
title_sort The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games
author Leonardo, Lucas
author_facet Leonardo, Lucas
Scaglia, Alcides José
Reverdito, Riller Silva
author_role author
author2 Scaglia, Alcides José
Reverdito, Riller Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leonardo, Lucas
Scaglia, Alcides José
Reverdito, Riller Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade.
topic Pedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade.
description New trends about the sport teaching has concentrated his studies to understanding the collective sports organizational logic. This trend rejects the approach of technical education and enhances the understanding of collective sports as a complex system which education should be based on non-linear trends, taking in the game the educational tool for the collective sports teaching. Therefore, this study aims to present the game with their characteristics and logic, showing that the collective sports can be considered as a category of games. These functional similarities creates a great “collective sports family”, whose learning can be transferred at the logic of the game from the practice of other collective sports, games and practice of specific sport. Key Words: Sports Pedagogy. Game. Collective Games. Complexity.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
Pesquisa Bibliográfica. Forma Propositiva
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177
10.5016/2177
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177
identifier_str_mv 10.5016/2177
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177/2285
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro
dc.source.none.fl_str_mv Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 2 (2009); 236-246
Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 2 (2009); 236-246
1980-6574
reponame:Motriz (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Motriz (Online)
collection Motriz (Online)
repository.name.fl_str_mv Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br
_version_ 1800215769818071040