The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motriz (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177 |
Resumo: | New trends about the sport teaching has concentrated his studies to understanding the collective sports organizational logic. This trend rejects the approach of technical education and enhances the understanding of collective sports as a complex system which education should be based on non-linear trends, taking in the game the educational tool for the collective sports teaching. Therefore, this study aims to present the game with their characteristics and logic, showing that the collective sports can be considered as a category of games. These functional similarities creates a great “collective sports family”, whose learning can be transferred at the logic of the game from the practice of other collective sports, games and practice of specific sport. Key Words: Sports Pedagogy. Game. Collective Games. Complexity. |
id |
UNESP-17_5523c290eb9a2c1c3190d753200ec55c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2177 |
network_acronym_str |
UNESP-17 |
network_name_str |
Motriz (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of GamesLa enseñanza de los deportes colectivos: metodología basada en la familia de los juegosO ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogosPedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade.New trends about the sport teaching has concentrated his studies to understanding the collective sports organizational logic. This trend rejects the approach of technical education and enhances the understanding of collective sports as a complex system which education should be based on non-linear trends, taking in the game the educational tool for the collective sports teaching. Therefore, this study aims to present the game with their characteristics and logic, showing that the collective sports can be considered as a category of games. These functional similarities creates a great “collective sports family”, whose learning can be transferred at the logic of the game from the practice of other collective sports, games and practice of specific sport. Key Words: Sports Pedagogy. Game. Collective Games. Complexity.Nuevas tendencias en la enseñanza del deporte han concentrado sus estudios en la búsqueda de la comprensión de la lógica y los aspectos de organización de los desportes colectivos. Esta tendencia se rechaza el enfoque de la educación técnica por la comprensión de los deportes colectivos como un sistema complejo cuya educación debe basarse en las tendencias no lineales, haciendo del juego la principal herramienta educativa para la enseñanza de los deportos colectivos. Por lo tanto, este estudio tiene como objetivo presentar las características y la lógica comunes de los desportos colectivos, lo que demuestra que estos se puedem considerar como una categoría de juegos. Estas simulitudes funcionales hacen una gran "familia de desportos colectivos”, cuya aprendizaje puede ser transferido a la lógica del juego con la práctica de otros deportes colectivos, juegos y de la práctica de la propria modalidad. Palabras Clave: Pedagogía del Deporte. Juego. Juegos Colectivos. Complejidad.Novas tendências da pedagogia do esporte tem concentrado seus estudos na busca da compreensão dos aspetos lógicos e organizacionais dos esportes coletivos. Essa nova tendência nega a abordagem de ensino tecnicista e valoriza a compreensão dos esportes coletivos como um sistema complexo cujo ensino deve ser pautado em tendências não lineares, tendo no jogo a principal ferramenta pedagógica para o ensino dos esportes coletivos. Assim, este estudo busca apresentar as características e a lógica comuns dos esportes coletivos, evidenciando que estes podem ser considerados como a uma mesma categoria de jogos. Essas semelhanças funcionais formam uma grande “família de jogos esportivos coletivos”, cujas a aprendizagem pode ser transferida ao nível da lógica do jogo com a prática de outras modalidades esportivas coletivas, jogos em geral e da prática da própria modalidade esportiva. Palavras-Chave: Pedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade.Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro2009-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por ParesPesquisa Bibliográfica. Forma Propositivaapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/217710.5016/2177Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 2 (2009); 236-246Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 2 (2009); 236-2461980-6574reponame:Motriz (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177/2285Leonardo, LucasScaglia, Alcides JoséReverdito, Riller Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-12-16T16:07:54Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/2177Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motrizPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpmotriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br1980-65741415-9805opendoar:2013-12-16T16:07:54Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games La enseñanza de los deportes colectivos: metodología basada en la familia de los juegos O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos |
title |
The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games |
spellingShingle |
The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games Leonardo, Lucas Pedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade. |
title_short |
The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games |
title_full |
The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games |
title_fullStr |
The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games |
title_full_unstemmed |
The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games |
title_sort |
The Teaching of Collective Sports: Methodology Based on the Family of Games |
author |
Leonardo, Lucas |
author_facet |
Leonardo, Lucas Scaglia, Alcides José Reverdito, Riller Silva |
author_role |
author |
author2 |
Scaglia, Alcides José Reverdito, Riller Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leonardo, Lucas Scaglia, Alcides José Reverdito, Riller Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade. |
topic |
Pedagogia do Esporte. Jogo. Jogos Coletivos. Complexidade. |
description |
New trends about the sport teaching has concentrated his studies to understanding the collective sports organizational logic. This trend rejects the approach of technical education and enhances the understanding of collective sports as a complex system which education should be based on non-linear trends, taking in the game the educational tool for the collective sports teaching. Therefore, this study aims to present the game with their characteristics and logic, showing that the collective sports can be considered as a category of games. These functional similarities creates a great “collective sports family”, whose learning can be transferred at the logic of the game from the practice of other collective sports, games and practice of specific sport. Key Words: Sports Pedagogy. Game. Collective Games. Complexity. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares Pesquisa Bibliográfica. Forma Propositiva |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177 10.5016/2177 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177 |
identifier_str_mv |
10.5016/2177 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2177/2285 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista - Câmpus de Rio Claro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motriz. Journal of Physical Education. UNESP; V. 15, N. 2 (2009); 236-246 Motriz Revista de Educação Física; V. 15, N. 2 (2009); 236-246 1980-6574 reponame:Motriz (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Motriz (Online) |
collection |
Motriz (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Motriz (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
motriz@rc.unesp.br||mauerber@rc.unesp.br||azanesco@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215769818071040 |