Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265 |
Resumo: | The present study aimed to evaluate the accessibility conditions to various campus environments of a public education institution and the satisfaction of special needs students (hearing and physical) enrolled in higher education with regard to structural, operational, psycho-affective and attitudinal. The study is justified since the accessibility conditions and student satisfaction can directly impact the permanence and success in the course of studies. To achieve the proposed objectives, two research instruments were used: the Satisfaction and Attitudes Scale and the Protocol for Accessibility Assessment in Higher Education Institutions. The research is a quantitative and qualitative approach, case study type. The results showed that student satisfaction varies according to their specific needs. The psycho-affective satisfaction received the highest rating from the students, indicating that they feel included in the institution and supported by teachers and classmates. In addition, a number of accessible elements were verified in the institution, but there was a need for some adjustments. Recebido em: 16 de setembro de 2019Modificado em: 02 de dezembro de 2019Aceito em: 12 de dezembro de 2019 |
id |
UNESP-28_104e52eeef9543a4a9cc1d863faa50a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9265 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case studyAvaliação das condições de acessibilidade e satisfação de estudantes com deficiência no ensino superior: um estudo de casoAcessibilidade. Ensino superior. Estudantes com deficiência. Satisfação.Accessibility. Higher education. Special needs studens. Satisfaction.The present study aimed to evaluate the accessibility conditions to various campus environments of a public education institution and the satisfaction of special needs students (hearing and physical) enrolled in higher education with regard to structural, operational, psycho-affective and attitudinal. The study is justified since the accessibility conditions and student satisfaction can directly impact the permanence and success in the course of studies. To achieve the proposed objectives, two research instruments were used: the Satisfaction and Attitudes Scale and the Protocol for Accessibility Assessment in Higher Education Institutions. The research is a quantitative and qualitative approach, case study type. The results showed that student satisfaction varies according to their specific needs. The psycho-affective satisfaction received the highest rating from the students, indicating that they feel included in the institution and supported by teachers and classmates. In addition, a number of accessible elements were verified in the institution, but there was a need for some adjustments. Recebido em: 16 de setembro de 2019Modificado em: 02 de dezembro de 2019Aceito em: 12 de dezembro de 2019 O presente estudo teve como objetivo avaliar as condições de acessibilidade a diversos ambientes do campus de uma instituição de ensino pública e a satisfação de alunos com deficiência (auditiva e física) matriculados no ensino superior no que diz respeito aos aspectos estruturais, operacionais, psicoafetivos e atitudinais. O estudo justifica-se uma vez que as condições de acessibilidade e a satisfação dos alunos podem impactar diretamente na permanência e êxito no curso. Para a consecução dos objetivos propostos foram utilizados dois instrumentos de pesquisa: a Escala de Satisfação e Atitudes e o Protocolo para Avaliação de Acessibilidade em Instituições de Ensino Superior. A pesquisa é de abordagem quanti-qualitativa, do tipo estudo de caso. Os resultados evidenciaram que a satisfação dos estudantes variaram de acordo com as necessidades específicas de cada um. A satisfação psicoafetiva foi a que recebeu a melhor avaliação por parte dos estudantes, o que indica que eles se sentem incluídos na instituição e apoiados por professores e colegas. Além disso, foram verificados bastantes elementos acessíveis na instituição, mas se evidenciou a necessidade de algumas adequações. Recebido em: 16 de setembro de 2019Modificado em: 02 de dezembro de 2019Aceito em: 12 de dezembro de 2019 Faculdade de Filosofia e Ciências2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/926510.36311/2358-8845.2019.v6n2.07.p93Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 6 n. 2 (2019); 93-108Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 No. 2 (2019); 93-108Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 93-1082764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265/6276Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, TamaraNunes, Eduardo FernandoSouza, Fernanda Cristina2020-03-25T10:55:38Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9265Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-25T10:55:38Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study Avaliação das condições de acessibilidade e satisfação de estudantes com deficiência no ensino superior: um estudo de caso |
title |
Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study |
spellingShingle |
Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study Lima, Tamara Acessibilidade. Ensino superior. Estudantes com deficiência. Satisfação. Accessibility. Higher education. Special needs studens. Satisfaction. |
title_short |
Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study |
title_full |
Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study |
title_fullStr |
Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study |
title_full_unstemmed |
Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study |
title_sort |
Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study |
author |
Lima, Tamara |
author_facet |
Lima, Tamara Nunes, Eduardo Fernando Souza, Fernanda Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Nunes, Eduardo Fernando Souza, Fernanda Cristina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Tamara Nunes, Eduardo Fernando Souza, Fernanda Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acessibilidade. Ensino superior. Estudantes com deficiência. Satisfação. Accessibility. Higher education. Special needs studens. Satisfaction. |
topic |
Acessibilidade. Ensino superior. Estudantes com deficiência. Satisfação. Accessibility. Higher education. Special needs studens. Satisfaction. |
description |
The present study aimed to evaluate the accessibility conditions to various campus environments of a public education institution and the satisfaction of special needs students (hearing and physical) enrolled in higher education with regard to structural, operational, psycho-affective and attitudinal. The study is justified since the accessibility conditions and student satisfaction can directly impact the permanence and success in the course of studies. To achieve the proposed objectives, two research instruments were used: the Satisfaction and Attitudes Scale and the Protocol for Accessibility Assessment in Higher Education Institutions. The research is a quantitative and qualitative approach, case study type. The results showed that student satisfaction varies according to their specific needs. The psycho-affective satisfaction received the highest rating from the students, indicating that they feel included in the institution and supported by teachers and classmates. In addition, a number of accessible elements were verified in the institution, but there was a need for some adjustments. Recebido em: 16 de setembro de 2019Modificado em: 02 de dezembro de 2019Aceito em: 12 de dezembro de 2019 |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265 10.36311/2358-8845.2019.v6n2.07.p93 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2019.v6n2.07.p93 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265/6276 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 6 n. 2 (2019); 93-108 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 No. 2 (2019); 93-108 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 93-108 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041697608171520 |