Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Tamara
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Nunes, Eduardo Fernando, Souza, Fernanda Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265
Resumo: The present study aimed to evaluate the accessibility conditions to various campus environments of a public education institution and the satisfaction of special needs students (hearing and physical) enrolled in higher education with regard to structural, operational, psycho-affective and attitudinal. The study is justified since the accessibility conditions and student satisfaction can directly impact the permanence and success in the course of studies. To achieve the proposed objectives, two research instruments were used: the Satisfaction and Attitudes Scale and the Protocol for Accessibility Assessment in Higher Education Institutions. The research is a quantitative and qualitative approach, case study type. The results showed that student satisfaction varies according to their specific needs. The psycho-affective satisfaction received the highest rating from the students, indicating that they feel included in the institution and supported by teachers and classmates. In addition, a number of accessible elements were verified in the institution, but there was a need for some adjustments. Recebido em: 16 de setembro de 2019Modificado em: 02 de dezembro de 2019Aceito em: 12 de dezembro de 2019
id UNESP-28_104e52eeef9543a4a9cc1d863faa50a6
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9265
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case studyAvaliação das condições de acessibilidade e satisfação de estudantes com deficiência no ensino superior: um estudo de casoAcessibilidade. Ensino superior. Estudantes com deficiência. Satisfação.Accessibility. Higher education. Special needs studens. Satisfaction.The present study aimed to evaluate the accessibility conditions to various campus environments of a public education institution and the satisfaction of special needs students (hearing and physical) enrolled in higher education with regard to structural, operational, psycho-affective and attitudinal. The study is justified since the accessibility conditions and student satisfaction can directly impact the permanence and success in the course of studies. To achieve the proposed objectives, two research instruments were used: the Satisfaction and Attitudes Scale and the Protocol for Accessibility Assessment in Higher Education Institutions. The research is a quantitative and qualitative approach, case study type. The results showed that student satisfaction varies according to their specific needs. The psycho-affective satisfaction received the highest rating from the students, indicating that they feel included in the institution and supported by teachers and classmates. In addition, a number of accessible elements were verified in the institution, but there was a need for some adjustments. Recebido em: 16 de setembro de 2019Modificado em: 02 de dezembro de 2019Aceito em: 12 de dezembro de 2019 O presente estudo teve como objetivo avaliar as condições de acessibilidade a diversos ambientes do campus de uma instituição de ensino pública e a satisfação de alunos com deficiência (auditiva e física) matriculados no ensino superior no que diz respeito aos aspectos estruturais, operacionais, psicoafetivos e atitudinais. O estudo justifica-se uma vez que as condições de acessibilidade e a satisfação dos alunos podem impactar diretamente na permanência e êxito no curso. Para a consecução dos objetivos propostos foram utilizados dois instrumentos de pesquisa: a Escala de Satisfação e Atitudes e o Protocolo para Avaliação de Acessibilidade em Instituições de Ensino Superior. A pesquisa é de abordagem quanti-qualitativa, do tipo estudo de caso. Os resultados evidenciaram que a satisfação dos estudantes variaram de acordo com as necessidades específicas de cada um. A satisfação psicoafetiva foi a que recebeu a melhor avaliação por parte dos estudantes, o que indica que eles se sentem incluídos na instituição e apoiados por professores e colegas. Além disso, foram verificados bastantes elementos acessíveis na instituição, mas se evidenciou a necessidade de algumas adequações. Recebido em: 16 de setembro de 2019Modificado em: 02 de dezembro de 2019Aceito em: 12 de dezembro de 2019 Faculdade de Filosofia e Ciências2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/926510.36311/2358-8845.2019.v6n2.07.p93Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 6 n. 2 (2019); 93-108Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 No. 2 (2019); 93-108Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 93-1082764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265/6276Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, TamaraNunes, Eduardo FernandoSouza, Fernanda Cristina2020-03-25T10:55:38Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9265Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2020-03-25T10:55:38Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study
Avaliação das condições de acessibilidade e satisfação de estudantes com deficiência no ensino superior: um estudo de caso
title Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study
spellingShingle Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study
Lima, Tamara
Acessibilidade. Ensino superior. Estudantes com deficiência. Satisfação.
Accessibility. Higher education. Special needs studens. Satisfaction.
title_short Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study
title_full Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study
title_fullStr Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study
title_full_unstemmed Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study
title_sort Evaluation of accessibility and satisfaction conditions of higher education students: a case study
author Lima, Tamara
author_facet Lima, Tamara
Nunes, Eduardo Fernando
Souza, Fernanda Cristina
author_role author
author2 Nunes, Eduardo Fernando
Souza, Fernanda Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Tamara
Nunes, Eduardo Fernando
Souza, Fernanda Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Acessibilidade. Ensino superior. Estudantes com deficiência. Satisfação.
Accessibility. Higher education. Special needs studens. Satisfaction.
topic Acessibilidade. Ensino superior. Estudantes com deficiência. Satisfação.
Accessibility. Higher education. Special needs studens. Satisfaction.
description The present study aimed to evaluate the accessibility conditions to various campus environments of a public education institution and the satisfaction of special needs students (hearing and physical) enrolled in higher education with regard to structural, operational, psycho-affective and attitudinal. The study is justified since the accessibility conditions and student satisfaction can directly impact the permanence and success in the course of studies. To achieve the proposed objectives, two research instruments were used: the Satisfaction and Attitudes Scale and the Protocol for Accessibility Assessment in Higher Education Institutions. The research is a quantitative and qualitative approach, case study type. The results showed that student satisfaction varies according to their specific needs. The psycho-affective satisfaction received the highest rating from the students, indicating that they feel included in the institution and supported by teachers and classmates. In addition, a number of accessible elements were verified in the institution, but there was a need for some adjustments. Recebido em: 16 de setembro de 2019Modificado em: 02 de dezembro de 2019Aceito em: 12 de dezembro de 2019
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265
10.36311/2358-8845.2019.v6n2.07.p93
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2019.v6n2.07.p93
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9265/6276
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 6 n. 2 (2019); 93-108
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 No. 2 (2019); 93-108
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 93-108
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697608171520