ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: VERETA, Crislaine
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: STREIECHEN , Eliziane Manosso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227
Resumo: This research aims to analyse deaf students’ access to higher education. It is a qualitative research, and it was developed from a literature review of theses and dissertations held in the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Theses and Dissertations Repository, between the years of 2017 and 2020. The following keywords were used to identify the topic: access, higher education, deaf. Five dissertations and two theses were selected, and their emphasis on the admission and permanence of the deaf subject at university was invoked as a selection criterion. The results show that there is a long way to go until a deaf applicant enters the university and stays there so that they enjoy the benefits granted by legal order, since this student needs strategies deployed at universities entrance examinations – such as an exam in Brazilian sign language – and sign language interpreters to mediate communication during the entire process of education. This will provide accessibility in an inclusive system grounded in pedagogic practices suitable for bilingual education.
id UNESP-28_3a9c46f936e78c5168b0260dc754fbbd
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/13227
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATIONAcesso e permanência do aluno surdo no ensino superiorSurdoAcessibilidade InclusãoPolíticas PúblicasDeafAccessibilityInclusionPublic PolicyThis research aims to analyse deaf students’ access to higher education. It is a qualitative research, and it was developed from a literature review of theses and dissertations held in the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Theses and Dissertations Repository, between the years of 2017 and 2020. The following keywords were used to identify the topic: access, higher education, deaf. Five dissertations and two theses were selected, and their emphasis on the admission and permanence of the deaf subject at university was invoked as a selection criterion. The results show that there is a long way to go until a deaf applicant enters the university and stays there so that they enjoy the benefits granted by legal order, since this student needs strategies deployed at universities entrance examinations – such as an exam in Brazilian sign language – and sign language interpreters to mediate communication during the entire process of education. This will provide accessibility in an inclusive system grounded in pedagogic practices suitable for bilingual education.Esta pesquisa tem como objetivo analisar o acesso e a permanência do aluno surdo no ensino superior. A pesquisa, de cunho qualitativo e do tipo exploratória, foi desenvolvida a partir de um levantamento bibliográfico de dissertações e teses do Banco de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior(Capes), dentro do recorte temporal dos anos de 2017 e 2020.Utilizou-se as seguintes palavras chave na identificação da temática: acesso, ensino superior, surdo. Foram selecionadas cinco dissertações e duas teses, em que se empregou o critério de escolha por produções que voltassem suas discussões tanto no ingresso, quanto na permanência do sujeito surdo na universidade.Os resultados apontam que há um longo caminho para que o candidato surdo consiga ingressar à universidade e nela permanecer de forma a usufruir dos direitos garantidos pelo ordenamento legal, já que esse aluno necessita de estratégias adotadas nos vestibulares - como a prova inteiramente em Libras - e de intérpretes de língua de sinais para mediar a comunicação durante todo o processo de formação, propiciando, assim, a acessibilidade em um sistema inclusivo, que norteia-se na prática pedagógica capacitada em trabalhar com o ensino bilíngue.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1322710.36311/2358-8845.2022.v9n1.p149-162Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-1622764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227/10009Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especialhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVERETA, CrislaineSTREIECHEN , Eliziane Manosso2022-11-11T19:45:47Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/13227Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-11-11T19:45:47Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
Acesso e permanência do aluno surdo no ensino superior
title ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
spellingShingle ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
VERETA, Crislaine
Surdo
Acessibilidade
Inclusão
Políticas Públicas
Deaf
Accessibility
Inclusion
Public Policy
title_short ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
title_full ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
title_fullStr ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
title_sort ACCESS AND PERMANENCE OF DEAF STUDENTS IN HIGHER EDUCATION
author VERETA, Crislaine
author_facet VERETA, Crislaine
STREIECHEN , Eliziane Manosso
author_role author
author2 STREIECHEN , Eliziane Manosso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv VERETA, Crislaine
STREIECHEN , Eliziane Manosso
dc.subject.por.fl_str_mv Surdo
Acessibilidade
Inclusão
Políticas Públicas
Deaf
Accessibility
Inclusion
Public Policy
topic Surdo
Acessibilidade
Inclusão
Políticas Públicas
Deaf
Accessibility
Inclusion
Public Policy
description This research aims to analyse deaf students’ access to higher education. It is a qualitative research, and it was developed from a literature review of theses and dissertations held in the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) Theses and Dissertations Repository, between the years of 2017 and 2020. The following keywords were used to identify the topic: access, higher education, deaf. Five dissertations and two theses were selected, and their emphasis on the admission and permanence of the deaf subject at university was invoked as a selection criterion. The results show that there is a long way to go until a deaf applicant enters the university and stays there so that they enjoy the benefits granted by legal order, since this student needs strategies deployed at universities entrance examinations – such as an exam in Brazilian sign language – and sign language interpreters to mediate communication during the entire process of education. This will provide accessibility in an inclusive system grounded in pedagogic practices suitable for bilingual education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227
10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p149-162
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p149-162
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/13227/10009
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Educação Inclusiva; 149-162
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696495632384