Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Chirlene Oliveira de Jesus
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Ticiane Santana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680
Resumo: The process of including people with special needs, especially in higher education, is still marked by uncertainty, despite the fact that many institutions are receptive to the arrival of these people. The purpose of this article is to analyze the challenges and perspectives in the inclusion of people with disabilities in Brazilian Higher Education. It was a bibliographic study, thus making use of qualitative research, bringing the history-of-life method. The work points out that despite the evolution in policies regarding inclusion, there is still a lot to do for complete inclusion to occur.
id UNESP-28_c2851a3e87f3748c6418a20624d5f9eb
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10680
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience reportDesafios e perspectivas na inclusão das pessoas com deficiência no ensino superior brasileiro: um relato de experiênciaPessoas com DeficiênciaEnsino SuperiorInclusãoLegislaçãoPeople With DisabilituesHigher EducationInclusionLegislationThe process of including people with special needs, especially in higher education, is still marked by uncertainty, despite the fact that many institutions are receptive to the arrival of these people. The purpose of this article is to analyze the challenges and perspectives in the inclusion of people with disabilities in Brazilian Higher Education. It was a bibliographic study, thus making use of qualitative research, bringing the history-of-life method. The work points out that despite the evolution in policies regarding inclusion, there is still a lot to do for complete inclusion to occur.O processo de inclusão de pessoas com necessidades especiais, sobretudo, no ensino superior, ainda se encontra marcado por indefinições, apesar de muitas instituições se mostrarem receptivas à chegada dessas pessoas. O objetivo deste artigo, é analisar os desafios e perspectivas na inclusão de pessoas com deficiências no Ensino Superior brasileiro. Tratou-se de um estudo bibliográfico, fazendo dessa maneira o uso da pesquisa qualitativa, trazendo o método história de vida. O trabalho ressalta que apesar da evolução nas políticas que dizem respeito a inclusão, ainda se tem muito o que fazer para que ocorra uma completa inclusão.Faculdade de Filosofia e Ciências2020-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1068010.36311/2358-8845.2020.v7n2.p129Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 2 (2020); 129-138Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 2 (2020); 129-138Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 2 (2020); 129-1382764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680/7315Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Chirlene Oliveira de Jesus Santos, Ticiane Santana2021-06-25T17:44:56Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10680Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2021-06-25T17:44:56Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report
Desafios e perspectivas na inclusão das pessoas com deficiência no ensino superior brasileiro: um relato de experiência
title Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report
spellingShingle Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report
Pereira, Chirlene Oliveira de Jesus
Pessoas com Deficiência
Ensino Superior
Inclusão
Legislação
People With Disabilitues
Higher Education
Inclusion
Legislation
title_short Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report
title_full Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report
title_fullStr Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report
title_full_unstemmed Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report
title_sort Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report
author Pereira, Chirlene Oliveira de Jesus
author_facet Pereira, Chirlene Oliveira de Jesus
Santos, Ticiane Santana
author_role author
author2 Santos, Ticiane Santana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Chirlene Oliveira de Jesus
Santos, Ticiane Santana
dc.subject.por.fl_str_mv Pessoas com Deficiência
Ensino Superior
Inclusão
Legislação
People With Disabilitues
Higher Education
Inclusion
Legislation
topic Pessoas com Deficiência
Ensino Superior
Inclusão
Legislação
People With Disabilitues
Higher Education
Inclusion
Legislation
description The process of including people with special needs, especially in higher education, is still marked by uncertainty, despite the fact that many institutions are receptive to the arrival of these people. The purpose of this article is to analyze the challenges and perspectives in the inclusion of people with disabilities in Brazilian Higher Education. It was a bibliographic study, thus making use of qualitative research, bringing the history-of-life method. The work points out that despite the evolution in policies regarding inclusion, there is still a lot to do for complete inclusion to occur.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680
10.36311/2358-8845.2020.v7n2.p129
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2020.v7n2.p129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680/7315
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 2 (2020); 129-138
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 2 (2020); 129-138
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 2 (2020); 129-138
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697660600320