Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680 |
Resumo: | The process of including people with special needs, especially in higher education, is still marked by uncertainty, despite the fact that many institutions are receptive to the arrival of these people. The purpose of this article is to analyze the challenges and perspectives in the inclusion of people with disabilities in Brazilian Higher Education. It was a bibliographic study, thus making use of qualitative research, bringing the history-of-life method. The work points out that despite the evolution in policies regarding inclusion, there is still a lot to do for complete inclusion to occur. |
id |
UNESP-28_c2851a3e87f3748c6418a20624d5f9eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10680 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience reportDesafios e perspectivas na inclusão das pessoas com deficiência no ensino superior brasileiro: um relato de experiênciaPessoas com DeficiênciaEnsino SuperiorInclusãoLegislaçãoPeople With DisabilituesHigher EducationInclusionLegislationThe process of including people with special needs, especially in higher education, is still marked by uncertainty, despite the fact that many institutions are receptive to the arrival of these people. The purpose of this article is to analyze the challenges and perspectives in the inclusion of people with disabilities in Brazilian Higher Education. It was a bibliographic study, thus making use of qualitative research, bringing the history-of-life method. The work points out that despite the evolution in policies regarding inclusion, there is still a lot to do for complete inclusion to occur.O processo de inclusão de pessoas com necessidades especiais, sobretudo, no ensino superior, ainda se encontra marcado por indefinições, apesar de muitas instituições se mostrarem receptivas à chegada dessas pessoas. O objetivo deste artigo, é analisar os desafios e perspectivas na inclusão de pessoas com deficiências no Ensino Superior brasileiro. Tratou-se de um estudo bibliográfico, fazendo dessa maneira o uso da pesquisa qualitativa, trazendo o método história de vida. O trabalho ressalta que apesar da evolução nas políticas que dizem respeito a inclusão, ainda se tem muito o que fazer para que ocorra uma completa inclusão.Faculdade de Filosofia e Ciências2020-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1068010.36311/2358-8845.2020.v7n2.p129Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 2 (2020); 129-138Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 2 (2020); 129-138Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 2 (2020); 129-1382764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680/7315Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Chirlene Oliveira de Jesus Santos, Ticiane Santana2021-06-25T17:44:56Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/10680Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2021-06-25T17:44:56Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report Desafios e perspectivas na inclusão das pessoas com deficiência no ensino superior brasileiro: um relato de experiência |
title |
Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report |
spellingShingle |
Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report Pereira, Chirlene Oliveira de Jesus Pessoas com Deficiência Ensino Superior Inclusão Legislação People With Disabilitues Higher Education Inclusion Legislation |
title_short |
Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report |
title_full |
Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report |
title_fullStr |
Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report |
title_full_unstemmed |
Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report |
title_sort |
Challenges and perspectives on the inclusion of people with disabilities in brazilian higher education: an experience report |
author |
Pereira, Chirlene Oliveira de Jesus |
author_facet |
Pereira, Chirlene Oliveira de Jesus Santos, Ticiane Santana |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Ticiane Santana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Chirlene Oliveira de Jesus Santos, Ticiane Santana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pessoas com Deficiência Ensino Superior Inclusão Legislação People With Disabilitues Higher Education Inclusion Legislation |
topic |
Pessoas com Deficiência Ensino Superior Inclusão Legislação People With Disabilitues Higher Education Inclusion Legislation |
description |
The process of including people with special needs, especially in higher education, is still marked by uncertainty, despite the fact that many institutions are receptive to the arrival of these people. The purpose of this article is to analyze the challenges and perspectives in the inclusion of people with disabilities in Brazilian Higher Education. It was a bibliographic study, thus making use of qualitative research, bringing the history-of-life method. The work points out that despite the evolution in policies regarding inclusion, there is still a lot to do for complete inclusion to occur. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680 10.36311/2358-8845.2020.v7n2.p129 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2020.v7n2.p129 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/10680/7315 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 2 (2020); 129-138 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 2 (2020); 129-138 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 2 (2020); 129-138 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041697660600320 |