Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: CAPELETTI, Albina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: CARVALHO, Roberta Cajaseiras de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911
Resumo: The search for the promotion of inclusive education in Brazilian Federal Institutes has generated debates and the realization that there is still much to be done. In this context, this research sought to identify the perception of IFSC Chapecó teachers about the necessary conditions to teach the target audience of special education students. For this, it was based on a bibliographical and field research, characterizing itself as a case study. The empirical part of the investigation applied an online questionnaire to a sample of 21 teachers, with open and closed questions arranged through an online form. Among the results obtained, it is highlighted that almost half of the interviewees do not feel safe and able to organize activities for the target audience of special education students, and that more than half of the teachers feel partially prepared to work with these students. The data indicate that between the institutional intentions of inclusion and its realization, there is still a long way to go.
id UNESP-28_faabb3e6681737604cf142ce5168f11a
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/12911
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especialEducação especial. Atendimento educacional especializado. Formação docente.Special education. Specialized educational servisse. Teacher training.The search for the promotion of inclusive education in Brazilian Federal Institutes has generated debates and the realization that there is still much to be done. In this context, this research sought to identify the perception of IFSC Chapecó teachers about the necessary conditions to teach the target audience of special education students. For this, it was based on a bibliographical and field research, characterizing itself as a case study. The empirical part of the investigation applied an online questionnaire to a sample of 21 teachers, with open and closed questions arranged through an online form. Among the results obtained, it is highlighted that almost half of the interviewees do not feel safe and able to organize activities for the target audience of special education students, and that more than half of the teachers feel partially prepared to work with these students. The data indicate that between the institutional intentions of inclusion and its realization, there is still a long way to go.A busca pela promoção de uma educação inclusiva nos Institutos Federais brasileiros tem gerado debates e a constatação de que ainda há muito por ser feito. Nesse contexto, esta pesquisa buscou identificar a percepção dos docentes do IFSC Chapecó sobre as condições necessárias para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial. Para isso, baseou-se em uma pesquisa bibliográfica e de campo, caracterizando-se como um estudo de caso. A parte empírica da investigação aplicou um questionário on-line a uma amostra de 21 docentes, com perguntas abertas e fechadas dispostas através de formulário on-line. Entre os resultados obtidos, destaca-se que quase metade dos entrevistados não se sente segura e capaz de organizar atividades para os alunos público-alvo da educação especial, e que mais da metade dos docentes se sente parcialmente preparado para atuar com esses estudantes. Os dados indicam que entre as intenções institucionais de inclusão e a sua efetivação, ainda há um longo caminho a ser percorrido.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1291110.36311/2358-8845.2022.v9n1.p55-70Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-702764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911/9851Copyright (c) 2022 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCAPELETTI, AlbinaCARVALHO, Roberta Cajaseiras de2022-09-28T19:33:39Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/12911Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-09-28T19:33:39Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial
title Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial
spellingShingle Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial
CAPELETTI, Albina
Educação especial. Atendimento educacional especializado. Formação docente.
Special education. Specialized educational servisse. Teacher training.
title_short Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial
title_full Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial
title_fullStr Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial
title_full_unstemmed Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial
title_sort Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial
author CAPELETTI, Albina
author_facet CAPELETTI, Albina
CARVALHO, Roberta Cajaseiras de
author_role author
author2 CARVALHO, Roberta Cajaseiras de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv CAPELETTI, Albina
CARVALHO, Roberta Cajaseiras de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação especial. Atendimento educacional especializado. Formação docente.
Special education. Specialized educational servisse. Teacher training.
topic Educação especial. Atendimento educacional especializado. Formação docente.
Special education. Specialized educational servisse. Teacher training.
description The search for the promotion of inclusive education in Brazilian Federal Institutes has generated debates and the realization that there is still much to be done. In this context, this research sought to identify the perception of IFSC Chapecó teachers about the necessary conditions to teach the target audience of special education students. For this, it was based on a bibliographical and field research, characterizing itself as a case study. The empirical part of the investigation applied an online questionnaire to a sample of 21 teachers, with open and closed questions arranged through an online form. Among the results obtained, it is highlighted that almost half of the interviewees do not feel safe and able to organize activities for the target audience of special education students, and that more than half of the teachers feel partially prepared to work with these students. The data indicate that between the institutional intentions of inclusion and its realization, there is still a long way to go.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911
10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p55-70
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p55-70
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911/9851
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041696472563712