Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911 |
Resumo: | The search for the promotion of inclusive education in Brazilian Federal Institutes has generated debates and the realization that there is still much to be done. In this context, this research sought to identify the perception of IFSC Chapecó teachers about the necessary conditions to teach the target audience of special education students. For this, it was based on a bibliographical and field research, characterizing itself as a case study. The empirical part of the investigation applied an online questionnaire to a sample of 21 teachers, with open and closed questions arranged through an online form. Among the results obtained, it is highlighted that almost half of the interviewees do not feel safe and able to organize activities for the target audience of special education students, and that more than half of the teachers feel partially prepared to work with these students. The data indicate that between the institutional intentions of inclusion and its realization, there is still a long way to go. |
id |
UNESP-28_faabb3e6681737604cf142ce5168f11a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/12911 |
network_acronym_str |
UNESP-28 |
network_name_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especialEducação especial. Atendimento educacional especializado. Formação docente.Special education. Specialized educational servisse. Teacher training.The search for the promotion of inclusive education in Brazilian Federal Institutes has generated debates and the realization that there is still much to be done. In this context, this research sought to identify the perception of IFSC Chapecó teachers about the necessary conditions to teach the target audience of special education students. For this, it was based on a bibliographical and field research, characterizing itself as a case study. The empirical part of the investigation applied an online questionnaire to a sample of 21 teachers, with open and closed questions arranged through an online form. Among the results obtained, it is highlighted that almost half of the interviewees do not feel safe and able to organize activities for the target audience of special education students, and that more than half of the teachers feel partially prepared to work with these students. The data indicate that between the institutional intentions of inclusion and its realization, there is still a long way to go.A busca pela promoção de uma educação inclusiva nos Institutos Federais brasileiros tem gerado debates e a constatação de que ainda há muito por ser feito. Nesse contexto, esta pesquisa buscou identificar a percepção dos docentes do IFSC Chapecó sobre as condições necessárias para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial. Para isso, baseou-se em uma pesquisa bibliográfica e de campo, caracterizando-se como um estudo de caso. A parte empírica da investigação aplicou um questionário on-line a uma amostra de 21 docentes, com perguntas abertas e fechadas dispostas através de formulário on-line. Entre os resultados obtidos, destaca-se que quase metade dos entrevistados não se sente segura e capaz de organizar atividades para os alunos público-alvo da educação especial, e que mais da metade dos docentes se sente parcialmente preparado para atuar com esses estudantes. Os dados indicam que entre as intenções institucionais de inclusão e a sua efetivação, ainda há um longo caminho a ser percorrido.Faculdade de Filosofia e Ciências2022-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/1291110.36311/2358-8845.2022.v9n1.p55-70Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-702764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911/9851Copyright (c) 2022 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCAPELETTI, AlbinaCARVALHO, Roberta Cajaseiras de2022-09-28T19:33:39Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/12911Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2022-09-28T19:33:39Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial |
title |
Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial |
spellingShingle |
Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial CAPELETTI, Albina Educação especial. Atendimento educacional especializado. Formação docente. Special education. Specialized educational servisse. Teacher training. |
title_short |
Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial |
title_full |
Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial |
title_fullStr |
Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial |
title_full_unstemmed |
Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial |
title_sort |
Formação docente para lecionar aos alunos público-alvo da educação especial |
author |
CAPELETTI, Albina |
author_facet |
CAPELETTI, Albina CARVALHO, Roberta Cajaseiras de |
author_role |
author |
author2 |
CARVALHO, Roberta Cajaseiras de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
CAPELETTI, Albina CARVALHO, Roberta Cajaseiras de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação especial. Atendimento educacional especializado. Formação docente. Special education. Specialized educational servisse. Teacher training. |
topic |
Educação especial. Atendimento educacional especializado. Formação docente. Special education. Specialized educational servisse. Teacher training. |
description |
The search for the promotion of inclusive education in Brazilian Federal Institutes has generated debates and the realization that there is still much to be done. In this context, this research sought to identify the perception of IFSC Chapecó teachers about the necessary conditions to teach the target audience of special education students. For this, it was based on a bibliographical and field research, characterizing itself as a case study. The empirical part of the investigation applied an online questionnaire to a sample of 21 teachers, with open and closed questions arranged through an online form. Among the results obtained, it is highlighted that almost half of the interviewees do not feel safe and able to organize activities for the target audience of special education students, and that more than half of the teachers feel partially prepared to work with these students. The data indicate that between the institutional intentions of inclusion and its realization, there is still a long way to go. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911 10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p55-70 |
url |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911 |
identifier_str_mv |
10.36311/2358-8845.2022.v9n1.p55-70 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/12911/9851 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia e Ciências |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 9 n. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 No. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70 Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 9 Núm. 1 (2022): Educação Inclusiva; 55-70 2764-6440 2358-8845 reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
collection |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br |
_version_ |
1797041696472563712 |