CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Cristiano Figueiredo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Rosimeire Martins Regis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029
Resumo: Considering the growing of diversities in discussions related to education, this article aims to highlight the challenges found in the effectiveness of teacher education in sexual diversity. The methodological option was for a qualitative bibliographical study. Therefore, we present a text divided in three parts discussing sexual diversity as a component of a difference curriculum, relations between sexuality, education and political aspects, and, ultimately, teacher education in sexual diversity with an emphasis on Biological Science. Our analyses indicate that insufficient attention has been given to non-heteronormative perspectives in the field of education and training. Teacher training in sexual diversity has been compromised and/or obstructed by a high investment from a mainly conservative group with fundamentalist religious ideals, which oppose to human rights and inclusive education agenda. When thinking about curriculum, cultural artifacts and speeches imbued with teacher education, it is essential to also think on the addition of approaches that don’t exclude the perspectives of sexual minorities. Keywords: Sexuality. Teacher education. Curriculum.
id UNESP-7_13ef1a735ef3dccb6ac70e65f42565c6
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13029
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITYDESAFÍOS EN LA FORMACIÓN DOCENTE EN DIVERSIDAD SEXUALDESAFIOS NA FORMAÇÃO DOCENTE EM DIVERSIDADE SEXUALSexualidadeFormação de professoresCurrículoConsidering the growing of diversities in discussions related to education, this article aims to highlight the challenges found in the effectiveness of teacher education in sexual diversity. The methodological option was for a qualitative bibliographical study. Therefore, we present a text divided in three parts discussing sexual diversity as a component of a difference curriculum, relations between sexuality, education and political aspects, and, ultimately, teacher education in sexual diversity with an emphasis on Biological Science. Our analyses indicate that insufficient attention has been given to non-heteronormative perspectives in the field of education and training. Teacher training in sexual diversity has been compromised and/or obstructed by a high investment from a mainly conservative group with fundamentalist religious ideals, which oppose to human rights and inclusive education agenda. When thinking about curriculum, cultural artifacts and speeches imbued with teacher education, it is essential to also think on the addition of approaches that don’t exclude the perspectives of sexual minorities. Keywords: Sexuality. Teacher education. Curriculum.Considerando la inclusión cada vez mayor de las diversidades en los debates del campo de la educación, el objetivo de este artículo es evidenciar los desafíos encontrados en la efectividad de la formación docente en diversidad sexual. La opción metodológica fue un estudio bibliográfico de abordaje cualitativo. Así, presentamos el texto dividido en tres partes que discuten la diversidad sexual como componente de un currículo de la diferencia, las relaciones entre sexualidad, educación y aspectos políticos y, por fin, la formación docente en diversidad sexual con especial enfoque en las ciencias biológicas. Nuestros análisis indican que se ha dedicado poca atención a perspectivas no heteronormativas en el campo formativo. En gran parte, la formación docente en diversidad sexual ha sido comprometida o impedida en función de la inversión activa de un grupo conservador mayoritariamente con ideales religiosos fundamentalistas que se oponen a derechos humanos y a agendas inclusivas en la educación. Al pensar en currículos, artefactos culturales y discursos invertidos en la formación docente, es imprescindible pensar también en la inclusión de enfoques que no excluyan perspectivas de las minorías. Palabras clave: Sexualidad. Formación de profesores. Currículo.Considerando a inclusão cada vez maior das diversidades nos debates do campo da educação, o objetivo deste artigo é evidenciar os desafios encontrados na efetivação da formação docente em diversidade sexual. A opção metodológica foi por um estudo bibliográfico de abordagem qualitativa. Assim, apresentamos o texto dividido em três partes que discutem a diversidade sexual enquanto componente de um currículo da diferença, as relações entre sexualidade, educação e aspectos políticos e, por fim, a formação docente em diversidade sexual com especial enfoque para as ciências biológicas. Nossas análises indicam que pouca atenção tem sido dispensada a perspectivas não-heteronormativas no campo formativo. Em grande parte, a formação docente em diversidade sexual tem sido comprometida e/ou impedida em função de investimento ativo de um grupo conservador majoritariamente com ideais religiosos fundamentalistas que se opõem a direitos humanos e agendas inclusivas na educação. Ao se pensar sobre currículos, artefatos culturais e discursos investidos na formação docente, é imprescindível pensar também na inclusão de abordagens que não excluam perspectivas das minorias sexuais. Palavras-chave: Sexualidade. Formação de professores. Currículo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1302910.18675/1981-8106.vol29.n60.p140-161Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 140-161Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 140-161Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 140-1611981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029/8849https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029/8850https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029/8828https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029/11115Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Cristiano FigueiredoSantos, Rosimeire Martins Regis2019-10-23T13:16:16Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/13029Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-23T13:16:16EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITY
DESAFÍOS EN LA FORMACIÓN DOCENTE EN DIVERSIDAD SEXUAL
DESAFIOS NA FORMAÇÃO DOCENTE EM DIVERSIDADE SEXUAL
title CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITY
spellingShingle CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITY
Santos, Cristiano Figueiredo
Sexualidade
Formação de professores
Currículo
title_short CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITY
title_full CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITY
title_fullStr CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITY
title_full_unstemmed CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITY
title_sort CHALLENGES IN TEACHER EDUCATION IN SEXUAL DIVERSITY
author Santos, Cristiano Figueiredo
author_facet Santos, Cristiano Figueiredo
Santos, Rosimeire Martins Regis
author_role author
author2 Santos, Rosimeire Martins Regis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Cristiano Figueiredo
Santos, Rosimeire Martins Regis
dc.subject.por.fl_str_mv Sexualidade
Formação de professores
Currículo
topic Sexualidade
Formação de professores
Currículo
description Considering the growing of diversities in discussions related to education, this article aims to highlight the challenges found in the effectiveness of teacher education in sexual diversity. The methodological option was for a qualitative bibliographical study. Therefore, we present a text divided in three parts discussing sexual diversity as a component of a difference curriculum, relations between sexuality, education and political aspects, and, ultimately, teacher education in sexual diversity with an emphasis on Biological Science. Our analyses indicate that insufficient attention has been given to non-heteronormative perspectives in the field of education and training. Teacher training in sexual diversity has been compromised and/or obstructed by a high investment from a mainly conservative group with fundamentalist religious ideals, which oppose to human rights and inclusive education agenda. When thinking about curriculum, cultural artifacts and speeches imbued with teacher education, it is essential to also think on the addition of approaches that don’t exclude the perspectives of sexual minorities. Keywords: Sexuality. Teacher education. Curriculum.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029
10.18675/1981-8106.vol29.n60.p140-161
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n60.p140-161
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029/8849
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029/8850
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029/8828
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/13029/11115
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 140-161
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 140-161
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 140-161
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812996333568