THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407 |
Resumo: | It is an experience report that had as objective to present the reflective process of five trainees of Physical Education teaching education, during their interventions in the Practicum in High School. For this purpose, four stages were used as the source of registration: (1) to describe what is done, (2) inform the meaning of actions, (3) confronting, questioning oneself and (4) rebuilding, thinking about how to do differently and was used a simple coding and categorization process. As a result, it is pointed out that throughout the records one can observe aspects of learning to analyze one's own practice, highlighting the effort in concretizing the expected actions of a teacher and the contrast with the apprehensions of future teachers. In this way, it was possible to perceive that there was a relationship between the stages of the reflexive process and the same ones were shown as a possibility to systematize what the pedagogical practice brings in the day-to-day exercise of teaching. Keywords: Practicum Courses. Physical Education. Reflection. Teacher Training. |
id |
UNESP-7_257f9cdec7d8625c961bb95b1dd1475c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12407 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERSEL PROCESO DE REFLEXIÓN SOBRE PROPIA PRÁCTICA, DE FUTUROS PROFESORES DE LA EDUCACIÓN FÍSICAO PROCESSO DE REFLEXÃO SOBRE A PRÓPRIA PRÁTICA, DE FUTUROS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICAEstágio Curricular SupervisionadoEducação FísicaReflexãoFormação de ProfessoresFormação de professoressIt is an experience report that had as objective to present the reflective process of five trainees of Physical Education teaching education, during their interventions in the Practicum in High School. For this purpose, four stages were used as the source of registration: (1) to describe what is done, (2) inform the meaning of actions, (3) confronting, questioning oneself and (4) rebuilding, thinking about how to do differently and was used a simple coding and categorization process. As a result, it is pointed out that throughout the records one can observe aspects of learning to analyze one's own practice, highlighting the effort in concretizing the expected actions of a teacher and the contrast with the apprehensions of future teachers. In this way, it was possible to perceive that there was a relationship between the stages of the reflexive process and the same ones were shown as a possibility to systematize what the pedagogical practice brings in the day-to-day exercise of teaching. Keywords: Practicum Courses. Physical Education. Reflection. Teacher Training.Se trata de un relato de experiencia que tuvo como objetivo presentar el proceso reflexivo de cinco aprendices de una Licenciatura en Educación Física, durante sus intervenciones en prácticas supervisadas en la escuela secundaria. Se utilizó como origen de registros para las reflexiones cuatro pasos: (1) describir lo que haces, (2) informar al significado de las acciones, (3) confrontar, interrogar a sí mismo y (4) reconstruir, pensar en cómo hacerlo diferente, y se utilizó un proceso de codificación y categorización sencilla. Como resultado, se tomó nota de los aspectos del aprendizaje para analizar su propia práctica, destacando el esfuerzo para realizar las acciones que se esperan de un maestro y el contraste con las contraposiciones de los futuros maestros. Por lo tanto, fue posible ver que había una relación entre las etapas del proceso de reflexión y la misma se mostró como una posibilidad de sistematizar lo que trae la práctica pedagógica en el ejercicio cotidiano de la enseñanza. Palabras clave: Practicas supervisadas. Educación física. Reflexiones. Formación del profesorado.Trata-se de um relato de experiência que teve como objetivo apresentar o processo reflexivo de cinco estagiários de um curso de Licenciatura em Educação Física, ao longo de suas intervenções no âmbito do estágio curricular supervisionado no Ensino Médio. Para tal, utilizaram-se, como fonte de registro, quatro etapas: (1) descrever aquilo que se faz; (2) informar o significado das ações; (3) confrontar, interrogando-se a si mesmo; e (4) reconstruir, pensar em como fazer diferente. Analisou-se por meio da codificação e categorização simples. Como resultado, foram verificados, ao longo dos registros, aspectos da aprendizagem pela análise da própria prática, dando destaque ao esforço de concretizar as ações esperadas de um docente e à contraposição com as apreensões de futuros professores. Dessa forma, foi possível perceber que houve relação entre as etapas do processo reflexivo, que se mostraram como possibilidade para sistematizar aquilo que a prática pedagógica traz no dia a dia do exercício da docência. Palavras-chave: Estágio Curricular Supervisionado. Educação Física. Reflexão. Formação de Professores.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1240710.18675/1981-8106.vol29.n60.p98-120Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-1201981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8845https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8846https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8826https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/11055Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBenites, Larissa CerignoniAlmeida, Sérgio RobertoCustódio, Nicole Gonçalvesde Souza, SabrinaMaciel, Larissa Fernanda PortoPoulsen, Fernanda Feijó2019-10-23T13:20:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12407Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-23T13:20:08EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS EL PROCESO DE REFLEXIÓN SOBRE PROPIA PRÁCTICA, DE FUTUROS PROFESORES DE LA EDUCACIÓN FÍSICA O PROCESSO DE REFLEXÃO SOBRE A PRÓPRIA PRÁTICA, DE FUTUROS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA |
title |
THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
spellingShingle |
THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS Benites, Larissa Cerignoni Estágio Curricular Supervisionado Educação Física Reflexão Formação de Professores Formação de professoress |
title_short |
THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
title_full |
THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
title_fullStr |
THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
title_full_unstemmed |
THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
title_sort |
THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS |
author |
Benites, Larissa Cerignoni |
author_facet |
Benites, Larissa Cerignoni Almeida, Sérgio Roberto Custódio, Nicole Gonçalves de Souza, Sabrina Maciel, Larissa Fernanda Porto Poulsen, Fernanda Feijó |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Sérgio Roberto Custódio, Nicole Gonçalves de Souza, Sabrina Maciel, Larissa Fernanda Porto Poulsen, Fernanda Feijó |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Benites, Larissa Cerignoni Almeida, Sérgio Roberto Custódio, Nicole Gonçalves de Souza, Sabrina Maciel, Larissa Fernanda Porto Poulsen, Fernanda Feijó |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio Curricular Supervisionado Educação Física Reflexão Formação de Professores Formação de professoress |
topic |
Estágio Curricular Supervisionado Educação Física Reflexão Formação de Professores Formação de professoress |
description |
It is an experience report that had as objective to present the reflective process of five trainees of Physical Education teaching education, during their interventions in the Practicum in High School. For this purpose, four stages were used as the source of registration: (1) to describe what is done, (2) inform the meaning of actions, (3) confronting, questioning oneself and (4) rebuilding, thinking about how to do differently and was used a simple coding and categorization process. As a result, it is pointed out that throughout the records one can observe aspects of learning to analyze one's own practice, highlighting the effort in concretizing the expected actions of a teacher and the contrast with the apprehensions of future teachers. In this way, it was possible to perceive that there was a relationship between the stages of the reflexive process and the same ones were shown as a possibility to systematize what the pedagogical practice brings in the day-to-day exercise of teaching. Keywords: Practicum Courses. Physical Education. Reflection. Teacher Training. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407 10.18675/1981-8106.vol29.n60.p98-120 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.vol29.n60.p98-120 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8845 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8846 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8826 https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/11055 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120 Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120 Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215812937613312 |