THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Benites, Larissa Cerignoni
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Almeida, Sérgio Roberto, Custódio, Nicole Gonçalves, de Souza, Sabrina, Maciel, Larissa Fernanda Porto, Poulsen, Fernanda Feijó
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407
Resumo: It is an experience report that had as objective to present the reflective process of five trainees of Physical Education teaching education, during their interventions in the Practicum in High School. For this purpose, four stages were used as the source of registration: (1) to describe what is done, (2) inform the meaning of actions, (3) confronting, questioning oneself and (4) rebuilding, thinking about how to do differently and was used a simple coding and categorization process. As a result, it is pointed out that throughout the records one can observe aspects of learning to analyze one's own practice, highlighting the effort in concretizing the expected actions of a teacher and the contrast with the apprehensions of future teachers. In this way, it was possible to perceive that there was a relationship between the stages of the reflexive process and the same ones were shown as a possibility to systematize what the pedagogical practice brings in the day-to-day exercise of teaching. Keywords: Practicum Courses. Physical Education. Reflection. Teacher Training.
id UNESP-7_257f9cdec7d8625c961bb95b1dd1475c
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12407
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERSEL PROCESO DE REFLEXIÓN SOBRE PROPIA PRÁCTICA, DE FUTUROS PROFESORES DE LA EDUCACIÓN FÍSICAO PROCESSO DE REFLEXÃO SOBRE A PRÓPRIA PRÁTICA, DE FUTUROS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICAEstágio Curricular SupervisionadoEducação FísicaReflexãoFormação de ProfessoresFormação de professoressIt is an experience report that had as objective to present the reflective process of five trainees of Physical Education teaching education, during their interventions in the Practicum in High School. For this purpose, four stages were used as the source of registration: (1) to describe what is done, (2) inform the meaning of actions, (3) confronting, questioning oneself and (4) rebuilding, thinking about how to do differently and was used a simple coding and categorization process. As a result, it is pointed out that throughout the records one can observe aspects of learning to analyze one's own practice, highlighting the effort in concretizing the expected actions of a teacher and the contrast with the apprehensions of future teachers. In this way, it was possible to perceive that there was a relationship between the stages of the reflexive process and the same ones were shown as a possibility to systematize what the pedagogical practice brings in the day-to-day exercise of teaching. Keywords: Practicum Courses. Physical Education. Reflection. Teacher Training.Se trata de un relato de experiencia que tuvo como objetivo presentar el proceso reflexivo de cinco aprendices de una Licenciatura en Educación Física, durante sus intervenciones en prácticas supervisadas en la escuela secundaria. Se utilizó como origen de registros para las reflexiones cuatro pasos: (1) describir lo que haces, (2) informar al significado de las acciones, (3) confrontar, interrogar a sí mismo y (4) reconstruir, pensar en cómo hacerlo diferente, y se utilizó un proceso de codificación y categorización sencilla. Como resultado, se tomó nota de los aspectos del aprendizaje para analizar su propia práctica, destacando el esfuerzo para realizar las acciones que se esperan de un maestro y el contraste con las contraposiciones de los futuros maestros. Por lo tanto, fue posible ver que había una relación entre las etapas del proceso de reflexión y la misma se mostró como una posibilidad de sistematizar lo que trae la práctica pedagógica en el ejercicio cotidiano de la enseñanza. Palabras clave: Practicas supervisadas. Educación física. Reflexiones. Formación del profesorado.Trata-se de um relato de experiência que teve como objetivo apresentar o processo reflexivo de cinco estagiários de um curso de Licenciatura em Educação Física, ao longo de suas intervenções no âmbito do estágio curricular supervisionado no Ensino Médio. Para tal, utilizaram-se, como fonte de registro, quatro etapas: (1) descrever aquilo que se faz; (2) informar o significado das ações; (3) confrontar, interrogando-se a si mesmo; e (4) reconstruir, pensar em como fazer diferente. Analisou-se por meio da codificação e categorização simples. Como resultado, foram verificados, ao longo dos registros, aspectos da aprendizagem pela análise da própria prática, dando destaque ao esforço de concretizar as ações esperadas de um docente e à contraposição com as apreensões de futuros professores. Dessa forma, foi possível perceber que houve relação entre as etapas do processo reflexivo, que se mostraram como possibilidade para sistematizar aquilo que a prática pedagógica traz no dia a dia do exercício da docência. Palavras-chave: Estágio Curricular Supervisionado. Educação Física. Reflexão. Formação de Professores.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2019-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenthttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1240710.18675/1981-8106.vol29.n60.p98-120Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-1201981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8845https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8846https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8826https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/11055Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBenites, Larissa CerignoniAlmeida, Sérgio RobertoCustódio, Nicole Gonçalvesde Souza, SabrinaMaciel, Larissa Fernanda PortoPoulsen, Fernanda Feijó2019-10-23T13:20:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/12407Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2019-10-23T13:20:08EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
EL PROCESO DE REFLEXIÓN SOBRE PROPIA PRÁCTICA, DE FUTUROS PROFESORES DE LA EDUCACIÓN FÍSICA
O PROCESSO DE REFLEXÃO SOBRE A PRÓPRIA PRÁTICA, DE FUTUROS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA
title THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
spellingShingle THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
Benites, Larissa Cerignoni
Estágio Curricular Supervisionado
Educação Física
Reflexão
Formação de Professores
Formação de professoress
title_short THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
title_full THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
title_fullStr THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
title_full_unstemmed THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
title_sort THE PROCESS OF REFLECTION ON THE OWN PRACTICE, OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS
author Benites, Larissa Cerignoni
author_facet Benites, Larissa Cerignoni
Almeida, Sérgio Roberto
Custódio, Nicole Gonçalves
de Souza, Sabrina
Maciel, Larissa Fernanda Porto
Poulsen, Fernanda Feijó
author_role author
author2 Almeida, Sérgio Roberto
Custódio, Nicole Gonçalves
de Souza, Sabrina
Maciel, Larissa Fernanda Porto
Poulsen, Fernanda Feijó
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Benites, Larissa Cerignoni
Almeida, Sérgio Roberto
Custódio, Nicole Gonçalves
de Souza, Sabrina
Maciel, Larissa Fernanda Porto
Poulsen, Fernanda Feijó
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio Curricular Supervisionado
Educação Física
Reflexão
Formação de Professores
Formação de professoress
topic Estágio Curricular Supervisionado
Educação Física
Reflexão
Formação de Professores
Formação de professoress
description It is an experience report that had as objective to present the reflective process of five trainees of Physical Education teaching education, during their interventions in the Practicum in High School. For this purpose, four stages were used as the source of registration: (1) to describe what is done, (2) inform the meaning of actions, (3) confronting, questioning oneself and (4) rebuilding, thinking about how to do differently and was used a simple coding and categorization process. As a result, it is pointed out that throughout the records one can observe aspects of learning to analyze one's own practice, highlighting the effort in concretizing the expected actions of a teacher and the contrast with the apprehensions of future teachers. In this way, it was possible to perceive that there was a relationship between the stages of the reflexive process and the same ones were shown as a possibility to systematize what the pedagogical practice brings in the day-to-day exercise of teaching. Keywords: Practicum Courses. Physical Education. Reflection. Teacher Training.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407
10.18675/1981-8106.vol29.n60.p98-120
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.vol29.n60.p98-120
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8845
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8846
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/8826
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/12407/11055
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 No. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120
Educação: Teoria e Prática; Vol. 29 Núm. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120
Educação: Teoria e Prática; v. 29 n. 60 (2019): Janeiro-Abril de 2019; 98-120
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215812937613312