Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674 |
Resumo: | This qualitative study aims to analyze the poem “O último andar”, written by Cecília Meireles, in order to broaden the discussions about the aesthetic and artistic function of literature and its treatment in the classroom. For the analysis, structural, semantic and visual elements of the poem converge as potentializers of meaning. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni and Ramos (2020), and Ramos and Marangoni (2013) form the basis for reflection on the nature of the literary text and the relationship between the poem and the reader. Reading is thought of as a possibility of undergoing an experience. The analysis of the illustrated poem is constructed from an aesthetic and artistic point of view, exploring the symbolic potential of the literary writing, announcing it as a writable text. It is problematized that the sensitive mediation of the text can expand the possibilities of the reader’s perception of the text. |
id |
UNESP-7_7776621fa0caf42dd2b18e2040b262ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17674 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of sensesEducar a través de la experiencia de la lectura: el poema “O último andar” bajo un cielo de sentidosEducar pela experiência da leitura: o poema “O último andar” sob um céu de sentidosMediação de leitura do literário. Leitura poética. Poesia infantil.Literary Reading Mediation. Poetic Reading. Children’s Poetry.Mediación de la lectura literaria. Lectura poética. Poesía infantil.This qualitative study aims to analyze the poem “O último andar”, written by Cecília Meireles, in order to broaden the discussions about the aesthetic and artistic function of literature and its treatment in the classroom. For the analysis, structural, semantic and visual elements of the poem converge as potentializers of meaning. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni and Ramos (2020), and Ramos and Marangoni (2013) form the basis for reflection on the nature of the literary text and the relationship between the poem and the reader. Reading is thought of as a possibility of undergoing an experience. The analysis of the illustrated poem is constructed from an aesthetic and artistic point of view, exploring the symbolic potential of the literary writing, announcing it as a writable text. It is problematized that the sensitive mediation of the text can expand the possibilities of the reader’s perception of the text.Este estudio cualitativo tiene como objetivo analizar el poema “O último andar” , escrito por Cecília Meireles, con el fin de ampliar las discusiones sobre las funciones estética y artística de la literatura y su tratamiento en el aula. Para el análisis se confluyen elementos estructurales, semánticos y visuales del poema como potencializadores de sentido. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni y Ramos (2020) y Ramos y Marangoni (2013) constituyen la base para la reflexión sobre la naturaleza del texto literario y la relación entre el poema y el lector. La lectura es pensada como una posibilidad de hacerse una experiencia. El análisis del poema ilustrado se construye desde un punto de vista estético y artístico, explorando el potencial simbólico de la escritura literaria, anunciándolo como un texto escribible. Se problematiza que la mediación sensible del texto puede ampliar las posibilidades de percepción del texto por parte del lector.Este estudo qualitativo objetiva analisar o poema “O último andar”, escrito por Cecília Meireles, com o intuito de ampliar as discussões sobre as funções estética e artística da literatura e seu tratamento em sala de aula. Para a análise, convergem-se elementos estruturais, semânticos e visuais do poema como potencializadores do sentido. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni e Ramos (2020) e Ramos e Marangoni (2013) embasam a reflexão sobre a natureza do texto literário e a relação do poema com o leitor. A leitura é pensada como possibilidade de fazer-se uma experiência. A análise do poema ilustrado constrói-se pelo viés estético e artístico, explorando a potencialidade simbólica da escrita literária, anunciando-o como um texto escrevível. Problematiza-se que a mediação sensível do texto pode ampliar as possibilidades de percepção do leitor sobre o texto.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1767410.18675/1981-8106.v34.n.67.s17674Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024]Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024]Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674/12907Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Flávia BrocchettoMunhoz, Estella Maria BortoncelloMarangoni, Marli Cristina TascaNeitzel, Adair de Aguiar2023-12-12T13:11:19Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17674Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-12-12T13:11:19EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses Educar a través de la experiencia de la lectura: el poema “O último andar” bajo un cielo de sentidos Educar pela experiência da leitura: o poema “O último andar” sob um céu de sentidos |
title |
Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses |
spellingShingle |
Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses Ramos, Flávia Brocchetto Mediação de leitura do literário. Leitura poética. Poesia infantil. Literary Reading Mediation. Poetic Reading. Children’s Poetry. Mediación de la lectura literaria. Lectura poética. Poesía infantil. |
title_short |
Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses |
title_full |
Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses |
title_fullStr |
Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses |
title_full_unstemmed |
Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses |
title_sort |
Teaching through reading experience: the poem "O último andar" under a sky of senses |
author |
Ramos, Flávia Brocchetto |
author_facet |
Ramos, Flávia Brocchetto Munhoz, Estella Maria Bortoncello Marangoni, Marli Cristina Tasca Neitzel, Adair de Aguiar |
author_role |
author |
author2 |
Munhoz, Estella Maria Bortoncello Marangoni, Marli Cristina Tasca Neitzel, Adair de Aguiar |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Flávia Brocchetto Munhoz, Estella Maria Bortoncello Marangoni, Marli Cristina Tasca Neitzel, Adair de Aguiar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mediação de leitura do literário. Leitura poética. Poesia infantil. Literary Reading Mediation. Poetic Reading. Children’s Poetry. Mediación de la lectura literaria. Lectura poética. Poesía infantil. |
topic |
Mediação de leitura do literário. Leitura poética. Poesia infantil. Literary Reading Mediation. Poetic Reading. Children’s Poetry. Mediación de la lectura literaria. Lectura poética. Poesía infantil. |
description |
This qualitative study aims to analyze the poem “O último andar”, written by Cecília Meireles, in order to broaden the discussions about the aesthetic and artistic function of literature and its treatment in the classroom. For the analysis, structural, semantic and visual elements of the poem converge as potentializers of meaning. Barthes (1974, 1987, 2004), Bachelard (1978), Heidegger (2015), Marangoni and Ramos (2020), and Ramos and Marangoni (2013) form the basis for reflection on the nature of the literary text and the relationship between the poem and the reader. Reading is thought of as a possibility of undergoing an experience. The analysis of the illustrated poem is constructed from an aesthetic and artistic point of view, exploring the symbolic potential of the literary writing, announcing it as a writable text. It is problematized that the sensitive mediation of the text can expand the possibilities of the reader’s perception of the text. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674 10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17674 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v34.n.67.s17674 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17674/12907 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 No. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024] Educação: Teoria e Prática; Vol. 34 Núm. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024] Educação: Teoria e Prática; v. 34 n. 67 (2024): Publicação contínua; e22[2024] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215814381502464 |