Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861 |
Resumo: | Grounded on a seminal work from the field of Physical Education this article contends that education is a social practice directly related to historical events that still affect the development of educational practices. It follows on from a qualitative bibliographical survey that focuses on the critical-overcoming approach, proposed in 1992 by a Coletivo de Autores and which offers elements for attaining a solid, democratic, public, and emancipatory education. It is concluded that endorsing the elements of body culture introduced by this theoretical framework amounts to demystifying Physical Education and education in general as a field of class struggle and disputes. Moreover, it is concluded that education is being treated as a commodity which operates under a neoliberal logic, hence promoting and naturalising social inequality and school failure. |
id |
UNESP-7_8aa6e543baa423940c85811d2bee47e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15861 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social realityAbordaje crítico-superador: un análisis de la Educación Física como práctica transformadora de la realidad socialAbordagem crítico-superadora: o trato da Educação Física como prática transformadora da realidade socialEducação Física. Abordagem Crítico-superadora. Luta de Classes.Physical Education. Critical-overcoming Approach. Class Struggle.Educación Física. Abordaje Crítico-superador. Lucha de Clases.Grounded on a seminal work from the field of Physical Education this article contends that education is a social practice directly related to historical events that still affect the development of educational practices. It follows on from a qualitative bibliographical survey that focuses on the critical-overcoming approach, proposed in 1992 by a Coletivo de Autores and which offers elements for attaining a solid, democratic, public, and emancipatory education. It is concluded that endorsing the elements of body culture introduced by this theoretical framework amounts to demystifying Physical Education and education in general as a field of class struggle and disputes. Moreover, it is concluded that education is being treated as a commodity which operates under a neoliberal logic, hence promoting and naturalising social inequality and school failure. Este artículo trata de destacar, basado en una obra clásica del campo de la Educación Física, que la educación es una práctica social directamente asociada con fatos históricos que influenciaron y todavía influencian los caminos de las prácticas educativas. Resulta de una investigación bibliográfica cualitativa que enfatiza el abordaje crítico-superador propuesto, en 1992, por un Coletivo de Autores y que presenta elementos para una formación humana sólida, democrática, pública y emancipadora. Concluyese que adoptar los elementos de la cultura corporal introducidos por ese abordaje teórico representa desmitificar la Educación Física y la Educación en general como un campo de embates y disputas de clases y, sobretodo, actualmente, que la Educación ha sido tratada como mercadoría condicionada por la lógica neoliberal, favoreciendo y naturalizando la desigualdad social y el fracaso escolar. O objetivo deste trabalho é destacar, com base em uma obra clássica da área da Educação Física, a educação como uma prática social que está explicitamente relacionada com os fatos históricos que nortearam e que ainda influenciam os caminhos das práticas educativas. Essa produção é fruto de uma pesquisa bibliográfica com enfoque qualitativo que enfatiza a abordagem crítico-superadora publicada em 1992 por um coletivo de autores apresentando elementos para a formação humana verdadeiramente de qualidade, democrática, pública e emancipatória. Conclui-se, portanto, que trabalhar com os elementos da cultura corporal apresentados por essa abordagem teórica representa desmistificar a Educação Física e toda a educação como um campo de embates e disputas de classes e, sobretudo, atualmente, elucidar que a Educação está sendo tratada como mercadoria condicionada pela lógica neoliberal, favorecendo e naturalizando a desigualdade social e o fracasso escolar.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1586110.18675/1981-8106.v32.n.65.s15861Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861/12385Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Wanderson Pereira 2022-06-29T17:47:07Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15861Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-06-29T17:47:07EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality Abordaje crítico-superador: un análisis de la Educación Física como práctica transformadora de la realidad social Abordagem crítico-superadora: o trato da Educação Física como prática transformadora da realidade social |
title |
Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality |
spellingShingle |
Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality Lima, Wanderson Pereira Educação Física. Abordagem Crítico-superadora. Luta de Classes. Physical Education. Critical-overcoming Approach. Class Struggle. Educación Física. Abordaje Crítico-superador. Lucha de Clases. |
title_short |
Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality |
title_full |
Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality |
title_fullStr |
Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality |
title_full_unstemmed |
Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality |
title_sort |
Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality |
author |
Lima, Wanderson Pereira |
author_facet |
Lima, Wanderson Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Wanderson Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física. Abordagem Crítico-superadora. Luta de Classes. Physical Education. Critical-overcoming Approach. Class Struggle. Educación Física. Abordaje Crítico-superador. Lucha de Clases. |
topic |
Educação Física. Abordagem Crítico-superadora. Luta de Classes. Physical Education. Critical-overcoming Approach. Class Struggle. Educación Física. Abordaje Crítico-superador. Lucha de Clases. |
description |
Grounded on a seminal work from the field of Physical Education this article contends that education is a social practice directly related to historical events that still affect the development of educational practices. It follows on from a qualitative bibliographical survey that focuses on the critical-overcoming approach, proposed in 1992 by a Coletivo de Autores and which offers elements for attaining a solid, democratic, public, and emancipatory education. It is concluded that endorsing the elements of body culture introduced by this theoretical framework amounts to demystifying Physical Education and education in general as a field of class struggle and disputes. Moreover, it is concluded that education is being treated as a commodity which operates under a neoliberal logic, hence promoting and naturalising social inequality and school failure. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15861 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861/12385 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022] Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022] Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813753405440 |