Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Wanderson Pereira
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861
Resumo: Grounded on a seminal work from the field of Physical Education this article contends that education is a social practice directly related to historical events that still affect the development of educational practices. It follows on from a qualitative bibliographical survey that focuses on the critical-overcoming approach, proposed in 1992 by a Coletivo de Autores and which offers elements for attaining a solid, democratic, public, and emancipatory education. It is concluded that endorsing the elements of body culture introduced by this theoretical framework amounts to demystifying Physical Education and education in general as a field of class struggle and disputes. Moreover, it is concluded that education is being treated as a commodity which operates under a neoliberal logic, hence promoting and naturalising social inequality and school failure.
id UNESP-7_8aa6e543baa423940c85811d2bee47e7
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15861
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social realityAbordaje crítico-superador: un análisis de la Educación Física como práctica transformadora de la realidad socialAbordagem crítico-superadora: o trato da Educação Física como prática transformadora da realidade socialEducação Física. Abordagem Crítico-superadora. Luta de Classes.Physical Education. Critical-overcoming Approach. Class Struggle.Educación Física. Abordaje Crítico-superador. Lucha de Clases.Grounded on a seminal work from the field of Physical Education this article contends that education is a social practice directly related to historical events that still affect the development of educational practices. It follows on from a qualitative bibliographical survey that focuses on the critical-overcoming approach, proposed in 1992 by a Coletivo de Autores and which offers elements for attaining a solid, democratic, public, and emancipatory education. It is concluded that endorsing the elements of body culture introduced by this theoretical framework amounts to demystifying Physical Education and education in general as a field of class struggle and disputes. Moreover, it is concluded that education is being treated as a commodity which operates under a neoliberal logic, hence promoting and naturalising social inequality and school failure. Este artículo trata de destacar, basado en una obra clásica del campo de la Educación Física, que la educación es una práctica social directamente asociada con fatos históricos que influenciaron y todavía influencian los caminos de las prácticas educativas. Resulta de una investigación bibliográfica cualitativa que enfatiza el abordaje crítico-superador propuesto, en 1992, por un Coletivo de Autores y que presenta elementos para una formación humana sólida, democrática, pública y emancipadora. Concluyese que adoptar los elementos de la cultura corporal introducidos por ese abordaje teórico representa desmitificar la Educación Física y la Educación en general como un campo de embates y disputas de clases y, sobretodo, actualmente, que la Educación ha sido tratada como mercadoría condicionada por la lógica neoliberal, favoreciendo y naturalizando la desigualdad social y el fracaso escolar. O objetivo deste trabalho é destacar, com base em uma obra clássica da área da Educação Física, a educação como uma prática social que está explicitamente relacionada com os fatos históricos que nortearam e que ainda influenciam os caminhos das práticas educativas. Essa produção é fruto de uma pesquisa bibliográfica com enfoque qualitativo que enfatiza a abordagem crítico-superadora publicada em 1992 por um coletivo de autores apresentando elementos para a formação humana verdadeiramente de qualidade, democrática, pública e emancipatória. Conclui-se, portanto, que trabalhar com os elementos da cultura corporal apresentados por essa abordagem teórica representa desmistificar a Educação Física e toda a educação como um campo de embates e disputas de classes e, sobretudo, atualmente, elucidar que a Educação está sendo tratada como mercadoria condicionada pela lógica neoliberal, favorecendo e naturalizando a desigualdade social e o fracasso escolar.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1586110.18675/1981-8106.v32.n.65.s15861Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861/12385Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Wanderson Pereira 2022-06-29T17:47:07Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15861Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-06-29T17:47:07EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality
Abordaje crítico-superador: un análisis de la Educación Física como práctica transformadora de la realidad social
Abordagem crítico-superadora: o trato da Educação Física como prática transformadora da realidade social
title Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality
spellingShingle Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality
Lima, Wanderson Pereira
Educação Física. Abordagem Crítico-superadora. Luta de Classes.
Physical Education. Critical-overcoming Approach. Class Struggle.
Educación Física. Abordaje Crítico-superador. Lucha de Clases.
title_short Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality
title_full Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality
title_fullStr Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality
title_full_unstemmed Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality
title_sort Critical-overcoming approach: the treatment of Physical Education as a transforming practice of social reality
author Lima, Wanderson Pereira
author_facet Lima, Wanderson Pereira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Wanderson Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física. Abordagem Crítico-superadora. Luta de Classes.
Physical Education. Critical-overcoming Approach. Class Struggle.
Educación Física. Abordaje Crítico-superador. Lucha de Clases.
topic Educação Física. Abordagem Crítico-superadora. Luta de Classes.
Physical Education. Critical-overcoming Approach. Class Struggle.
Educación Física. Abordaje Crítico-superador. Lucha de Clases.
description Grounded on a seminal work from the field of Physical Education this article contends that education is a social practice directly related to historical events that still affect the development of educational practices. It follows on from a qualitative bibliographical survey that focuses on the critical-overcoming approach, proposed in 1992 by a Coletivo de Autores and which offers elements for attaining a solid, democratic, public, and emancipatory education. It is concluded that endorsing the elements of body culture introduced by this theoretical framework amounts to demystifying Physical Education and education in general as a field of class struggle and disputes. Moreover, it is concluded that education is being treated as a commodity which operates under a neoliberal logic, hence promoting and naturalising social inequality and school failure.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15861
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15861/12385
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e21[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813753405440