Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039 |
Resumo: | We present a research based in the work The importance of the act of read and other texts of Paulo Freire. In a classroom with 16 youngs and adults pupils, mostly migrates of other states of Brazil, the reading of art, through images, musics and poems, also instigated them to read theirs life’s histories and the oppressive situations what they lived. When they recognize themselves in domination situations and overcome the naive and conformist view, while subject of own educative process and of own history, was possible to overcome the own limitations. |
id |
UNESP-7_a91a9be0364ed3cd8f732ba45dc059b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1039 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults educationTrabalho, Opressão e Transformação: diálogos na educação de jovens e adultosleitura de mundoEducação de Jovens e AdultostrabalhotransformaçãoWe present a research based in the work The importance of the act of read and other texts of Paulo Freire. In a classroom with 16 youngs and adults pupils, mostly migrates of other states of Brazil, the reading of art, through images, musics and poems, also instigated them to read theirs life’s histories and the oppressive situations what they lived. When they recognize themselves in domination situations and overcome the naive and conformist view, while subject of own educative process and of own history, was possible to overcome the own limitations.Apresentamos uma pesquisa fundamentada na obra A importância do ato de ler e outros textos de Paulo Freire. Numa sala de aula com 16 alunos jovens e adultos, em sua maioria migrantes de outros Estados do Brasil, a leitura da arte, em forma de imagens, músicas e poesias, instigou-os a ler também suas histórias de vida e as situações de opressão que vivenciaram. E reconhecendo suas situações de dominação e superando a visão ingênua e conformista, enquanto sujeitos do processo educativo e da própria história, foi-lhes possível adquirir uma visão mais crítica e superar as próprias limitações.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2008-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 No. 29 (2007); 121Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 Núm. 29 (2007); 121Educação: Teoria e Prática; v. 17 n. 29 (2007); 1211981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039/967Bacocina, Eliane Aparecidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:49:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1039Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:49:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education Trabalho, Opressão e Transformação: diálogos na educação de jovens e adultos |
title |
Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education |
spellingShingle |
Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education Bacocina, Eliane Aparecida leitura de mundo Educação de Jovens e Adultos trabalho transformação |
title_short |
Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education |
title_full |
Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education |
title_fullStr |
Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education |
title_full_unstemmed |
Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education |
title_sort |
Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education |
author |
Bacocina, Eliane Aparecida |
author_facet |
Bacocina, Eliane Aparecida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bacocina, Eliane Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
leitura de mundo Educação de Jovens e Adultos trabalho transformação |
topic |
leitura de mundo Educação de Jovens e Adultos trabalho transformação |
description |
We present a research based in the work The importance of the act of read and other texts of Paulo Freire. In a classroom with 16 youngs and adults pupils, mostly migrates of other states of Brazil, the reading of art, through images, musics and poems, also instigated them to read theirs life’s histories and the oppressive situations what they lived. When they recognize themselves in domination situations and overcome the naive and conformist view, while subject of own educative process and of own history, was possible to overcome the own limitations. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039/967 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 No. 29 (2007); 121 Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 Núm. 29 (2007); 121 Educação: Teoria e Prática; v. 17 n. 29 (2007); 121 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215810326659072 |