Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bacocina, Eliane Aparecida
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039
Resumo: We present a research based in the work The importance of the act of read and other texts of Paulo Freire. In a classroom with 16 youngs and adults pupils, mostly migrates of other states of Brazil, the reading of art, through images, musics and poems, also instigated them to read theirs life’s histories and the oppressive situations what they lived. When they recognize themselves in domination situations and overcome the naive and conformist view, while subject of own educative process and of own history, was possible to overcome the own limitations.
id UNESP-7_a91a9be0364ed3cd8f732ba45dc059b2
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1039
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults educationTrabalho, Opressão e Transformação: diálogos na educação de jovens e adultosleitura de mundoEducação de Jovens e AdultostrabalhotransformaçãoWe present a research based in the work The importance of the act of read and other texts of Paulo Freire. In a classroom with 16 youngs and adults pupils, mostly migrates of other states of Brazil, the reading of art, through images, musics and poems, also instigated them to read theirs life’s histories and the oppressive situations what they lived. When they recognize themselves in domination situations and overcome the naive and conformist view, while subject of own educative process and of own history, was possible to overcome the own limitations.Apresentamos uma pesquisa fundamentada na obra A importância do ato de ler e outros textos de Paulo Freire. Numa sala de aula com 16 alunos jovens e adultos, em sua maioria migrantes de outros Estados do Brasil, a leitura da arte, em forma de imagens, músicas e poesias, instigou-os a ler também suas histórias de vida e as situações de opressão que vivenciaram. E reconhecendo suas situações de dominação e superando a visão ingênua e conformista, enquanto sujeitos do processo educativo e da própria história, foi-lhes possível adquirir uma visão mais crítica e superar as próprias limitações.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2008-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 No. 29 (2007); 121Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 Núm. 29 (2007); 121Educação: Teoria e Prática; v. 17 n. 29 (2007); 1211981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039/967Bacocina, Eliane Aparecidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:49:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/1039Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:49:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education
Trabalho, Opressão e Transformação: diálogos na educação de jovens e adultos
title Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education
spellingShingle Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education
Bacocina, Eliane Aparecida
leitura de mundo
Educação de Jovens e Adultos
trabalho
transformação
title_short Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education
title_full Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education
title_fullStr Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education
title_full_unstemmed Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education
title_sort Work, Oppression and Transformation: dialogues in the youngs and adults education
author Bacocina, Eliane Aparecida
author_facet Bacocina, Eliane Aparecida
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bacocina, Eliane Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv leitura de mundo
Educação de Jovens e Adultos
trabalho
transformação
topic leitura de mundo
Educação de Jovens e Adultos
trabalho
transformação
description We present a research based in the work The importance of the act of read and other texts of Paulo Freire. In a classroom with 16 youngs and adults pupils, mostly migrates of other states of Brazil, the reading of art, through images, musics and poems, also instigated them to read theirs life’s histories and the oppressive situations what they lived. When they recognize themselves in domination situations and overcome the naive and conformist view, while subject of own educative process and of own history, was possible to overcome the own limitations.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1039/967
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 No. 29 (2007); 121
Educação: Teoria e Prática; Vol. 17 Núm. 29 (2007); 121
Educação: Teoria e Prática; v. 17 n. 29 (2007); 121
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215810326659072