School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Jéssica
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Tessaro, Mônica, Pedron, Mariluce
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15690
Resumo: The article presents the results of an experience report that aimed to promote pedagogical strategies that can help in the reduction of bullying involving elementary school students, from a basic education school located in western Santa Catarina. Studies indicate that pedagogical actions to prevent bullying, to be effective, need to be continuous and systematic, aiming to guarantee the involvement of all students, encouraging protagonism, care and respect for differences. Therefore, the theme of bullying was incorporated into the programmed content of the Portuguese language discipline. Among the results, it is indicated that the use of problem situations, which are part of the educational context and the coexistence between students, are innovative pedagogical strategies that have the potential for (trans) formation of the school context, as they provide the reflection-action of the teaching, as well as stimulating collectivity and cooperation.
id UNESP-7_bf9de6ecc79c5b82929f0d95f21b3da1
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15690
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school childrenEstrategias de prevención del bullying escolar: informe de intervención con niños de escuela primariaEstratégias de prevenção do bullying escolar: relato de intervenção com crianças do Ensino Fundamental IBullying. Práticas Pedagógicas. Ensino Fundamental.Bullying. Pedagogical Practice. Elementary School.Bullying. Práctica Pedagógica. Enseñanza Primaria.The article presents the results of an experience report that aimed to promote pedagogical strategies that can help in the reduction of bullying involving elementary school students, from a basic education school located in western Santa Catarina. Studies indicate that pedagogical actions to prevent bullying, to be effective, need to be continuous and systematic, aiming to guarantee the involvement of all students, encouraging protagonism, care and respect for differences. Therefore, the theme of bullying was incorporated into the programmed content of the Portuguese language discipline. Among the results, it is indicated that the use of problem situations, which are part of the educational context and the coexistence between students, are innovative pedagogical strategies that have the potential for (trans) formation of the school context, as they provide the reflection-action of the teaching, as well as stimulating collectivity and cooperation. Este artículo presenta los resultados de un relato de experiencia que tuvo como objetivo promover estrategias pedagógicas que puedan ayudar en la reducción del bullying que involucra a estudiantes de enseñanza primaria de una escuela de educación básica ubicada en el occidente de Santa Catarina. Investigaciones indican que las acciones pedagógicas para prevenir el bullying escolar, para que sean efectivas, deben ser continuas y sistemáticas, con el objetivo de garantizar la participación de todos los estudiantes, fomentando el protagonismo, el cuidado y el respeto por las diferencias. Por ello, fue incorporado el tema del bullying escolar en el contenido programado de la disciplina de Lengua Portuguesa. Entre los resultados, se indica que el uso de situaciones problema que son parte del contexto educativo y de la convivencia entre estudiantes es una estrategia pedagógica innovadora que tiene el potencial de (trans)formación del contexto escolar, ya que brinda la reflexión-acción del quehacer pedagógico, así como estimula la colectividad y la cooperación.Este artigo apresenta os resultados de um relato de experiência que teve por objetivo apresentar estratégias pedagógicas que podem auxiliar na diminuição do bullying envolvendo estudantes do ensino fundamental I de uma escola de educação básica localizada no oeste catarinense. Estudos indicam que as ações pedagógicas de prevenção ao bullying, para serem efetivas, precisam ser contínuas e sistemáticas, visando a garantir o envolvimento de crianças e adolescentes, estimulando o protagonismo, o cuidado e o respeito às diferenças. Diante disso, incorporou-se o tema bullying ao conteúdo programado da disciplina de Língua Portuguesa. Entre os resultados, indica-se que a utilização das situações-problema que fazem parte do contexto educacional e da convivência entre os estudantes é uma estratégia pedagógica inovadora que tem potencial de (trans)formação do contexto escolar, pois proporciona a reflexão-ação do quefazer pedagógico, bem como estimula coletividade e cooperação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2022-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1569010.18675/1981-8106.v32.n.65.s15690Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e32[2022]Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e32[2022]Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e32[2022]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15690/12396Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessPires, JéssicaTessaro, MônicaPedron, Mariluce2022-06-29T17:46:22Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15690Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-06-29T17:46:22EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school children
Estrategias de prevención del bullying escolar: informe de intervención con niños de escuela primaria
Estratégias de prevenção do bullying escolar: relato de intervenção com crianças do Ensino Fundamental I
title School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school children
spellingShingle School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school children
Pires, Jéssica
Bullying. Práticas Pedagógicas. Ensino Fundamental.
Bullying. Pedagogical Practice. Elementary School.
Bullying. Práctica Pedagógica. Enseñanza Primaria.
title_short School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school children
title_full School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school children
title_fullStr School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school children
title_full_unstemmed School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school children
title_sort School bullying prevention strategies: report of interventions with primary school children
author Pires, Jéssica
author_facet Pires, Jéssica
Tessaro, Mônica
Pedron, Mariluce
author_role author
author2 Tessaro, Mônica
Pedron, Mariluce
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Jéssica
Tessaro, Mônica
Pedron, Mariluce
dc.subject.por.fl_str_mv Bullying. Práticas Pedagógicas. Ensino Fundamental.
Bullying. Pedagogical Practice. Elementary School.
Bullying. Práctica Pedagógica. Enseñanza Primaria.
topic Bullying. Práticas Pedagógicas. Ensino Fundamental.
Bullying. Pedagogical Practice. Elementary School.
Bullying. Práctica Pedagógica. Enseñanza Primaria.
description The article presents the results of an experience report that aimed to promote pedagogical strategies that can help in the reduction of bullying involving elementary school students, from a basic education school located in western Santa Catarina. Studies indicate that pedagogical actions to prevent bullying, to be effective, need to be continuous and systematic, aiming to guarantee the involvement of all students, encouraging protagonism, care and respect for differences. Therefore, the theme of bullying was incorporated into the programmed content of the Portuguese language discipline. Among the results, it is indicated that the use of problem situations, which are part of the educational context and the coexistence between students, are innovative pedagogical strategies that have the potential for (trans) formation of the school context, as they provide the reflection-action of the teaching, as well as stimulating collectivity and cooperation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15690
10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15690
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15690
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v32.n.65.s15690
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15690/12396
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 No. 65 (2022): Publicação Contínua; e32[2022]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 32 Núm. 65 (2022): Publicação Contínua; e32[2022]
Educação: Teoria e Prática; v. 32 n. 65 (2022): Publicação Contínua; e32[2022]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813725093888