Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Nidal Afif Obeid
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Campos, Luciana Maria Lunardi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381
Resumo: This article aims to present the epistemological contributions of Theodor Adorno's thought to the reflection of emancipatory teacher education, based on two concepts, enlightenment and self-reflection. Taking the dialectical perspective as a reference to think about society and its contradictions, as well as teacher education, it is intended to show that, despite the development of capitalism, a system capable of preventing attempts at equitable transformations, there is the possibility of developing an attitude of self-criticism and resistance, which can be put into action by individuals through enlightenment and self-reflection. Training the teacher in an emancipatory proposal requires the adoption of a consistent project that leads to overcome adaptation, unveil social contradictions so that the individual can consciously transit in the world, with the world and for its transformation.
id UNESP-7_c021e5b97c9e0488551a9a3708827c5e
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14381
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor AdornoFormación de profesores: esclarecimiento y autorreflexión para una educación emancipadora con base en Theodor AdornoFormação de professores: esclarecimento e autorreflexão para uma educação emancipatória com base em Theodor AdornoTeoria Crítica. Educação. Formação de Professores.Critical Theory. Education. Teacher Training.Teoría Crítica. Educación. Formación de Professores.This article aims to present the epistemological contributions of Theodor Adorno's thought to the reflection of emancipatory teacher education, based on two concepts, enlightenment and self-reflection. Taking the dialectical perspective as a reference to think about society and its contradictions, as well as teacher education, it is intended to show that, despite the development of capitalism, a system capable of preventing attempts at equitable transformations, there is the possibility of developing an attitude of self-criticism and resistance, which can be put into action by individuals through enlightenment and self-reflection. Training the teacher in an emancipatory proposal requires the adoption of a consistent project that leads to overcome adaptation, unveil social contradictions so that the individual can consciously transit in the world, with the world and for its transformation.Este artículo tiene como objetivo presentar las contribuciones epistemológicas del pensamiento de Theodor Adorno para la reflexión sobre la formación docente emancipadora desde los conceptos del esclarecimiento y de la autorreflexión. Considerándose la perspectiva dialéctica como referencia para pensar sobre la sociedad y sus contradicciones, así como la formación del profesor, se pretende demostrar que, a pesar del desarrollo del capitalismo, un sistema capaz de impedir intentos de transformaciones equitativas, hay la posibilidad del desarrollo de una actitud de autocrítica y resistencia que se puede poner en acción por los individuos mediante el esclarecimiento y la autorreflexión. Capacitar al docente a una propuesta emancipadora requiere la adopción de un proyecto consistente que pueda superar la adaptación e revelar contradicciones sociales para que el individuo pueda transitar conscientemente en el mundo, con el mundo y para su transformación.Este artigo tem por objetivo apresentar contribuições epistemológicas do pensamento de Theodor Adorno para a reflexão sobre formação docente emancipatória a partir dos conceitos de esclarecimento e autorreflexão. Tendo a perspectiva dialética como referência para pensar a sociedade e suas contradições, bem como a formação do professor, pretende-se evidenciar que, apesar do desenvolvimento do capitalismo, um sistema apto a impedir as tentativas de transformações equitativas, há a possibilidade de desenvolvimento de uma atitude de autocrítica e de resistência que pode ser posta em ação pelos indivíduos por meio do esclarecimento e da autorreflexão. Formar o docente em uma proposta emancipatória requer a adoção de um projeto consistente que leve a superar a adaptação e consiga desvelar as contradições sociais, a fim de que o indivíduo possa transitar conscientemente no mundo, com o mundo e para a sua transformação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1438110.18675/1981-8106.v31.n.64.s14381Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381/12074Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Nidal Afif ObeidCampos, Luciana Maria Lunardi2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14381Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno
Formación de profesores: esclarecimiento y autorreflexión para una educación emancipadora con base en Theodor Adorno
Formação de professores: esclarecimento e autorreflexão para uma educação emancipatória com base em Theodor Adorno
title Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno
spellingShingle Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno
Freitas, Nidal Afif Obeid
Teoria Crítica. Educação. Formação de Professores.
Critical Theory. Education. Teacher Training.
Teoría Crítica. Educación. Formación de Professores.
title_short Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno
title_full Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno
title_fullStr Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno
title_full_unstemmed Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno
title_sort Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno
author Freitas, Nidal Afif Obeid
author_facet Freitas, Nidal Afif Obeid
Campos, Luciana Maria Lunardi
author_role author
author2 Campos, Luciana Maria Lunardi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Nidal Afif Obeid
Campos, Luciana Maria Lunardi
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria Crítica. Educação. Formação de Professores.
Critical Theory. Education. Teacher Training.
Teoría Crítica. Educación. Formación de Professores.
topic Teoria Crítica. Educação. Formação de Professores.
Critical Theory. Education. Teacher Training.
Teoría Crítica. Educación. Formación de Professores.
description This article aims to present the epistemological contributions of Theodor Adorno's thought to the reflection of emancipatory teacher education, based on two concepts, enlightenment and self-reflection. Taking the dialectical perspective as a reference to think about society and its contradictions, as well as teacher education, it is intended to show that, despite the development of capitalism, a system capable of preventing attempts at equitable transformations, there is the possibility of developing an attitude of self-criticism and resistance, which can be put into action by individuals through enlightenment and self-reflection. Training the teacher in an emancipatory proposal requires the adoption of a consistent project that leads to overcome adaptation, unveil social contradictions so that the individual can consciously transit in the world, with the world and for its transformation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14381
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14381
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381/12074
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021]
Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215813527961600