Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381 |
Resumo: | This article aims to present the epistemological contributions of Theodor Adorno's thought to the reflection of emancipatory teacher education, based on two concepts, enlightenment and self-reflection. Taking the dialectical perspective as a reference to think about society and its contradictions, as well as teacher education, it is intended to show that, despite the development of capitalism, a system capable of preventing attempts at equitable transformations, there is the possibility of developing an attitude of self-criticism and resistance, which can be put into action by individuals through enlightenment and self-reflection. Training the teacher in an emancipatory proposal requires the adoption of a consistent project that leads to overcome adaptation, unveil social contradictions so that the individual can consciously transit in the world, with the world and for its transformation. |
id |
UNESP-7_c021e5b97c9e0488551a9a3708827c5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14381 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor AdornoFormación de profesores: esclarecimiento y autorreflexión para una educación emancipadora con base en Theodor AdornoFormação de professores: esclarecimento e autorreflexão para uma educação emancipatória com base em Theodor AdornoTeoria Crítica. Educação. Formação de Professores.Critical Theory. Education. Teacher Training.Teoría Crítica. Educación. Formación de Professores.This article aims to present the epistemological contributions of Theodor Adorno's thought to the reflection of emancipatory teacher education, based on two concepts, enlightenment and self-reflection. Taking the dialectical perspective as a reference to think about society and its contradictions, as well as teacher education, it is intended to show that, despite the development of capitalism, a system capable of preventing attempts at equitable transformations, there is the possibility of developing an attitude of self-criticism and resistance, which can be put into action by individuals through enlightenment and self-reflection. Training the teacher in an emancipatory proposal requires the adoption of a consistent project that leads to overcome adaptation, unveil social contradictions so that the individual can consciously transit in the world, with the world and for its transformation.Este artículo tiene como objetivo presentar las contribuciones epistemológicas del pensamiento de Theodor Adorno para la reflexión sobre la formación docente emancipadora desde los conceptos del esclarecimiento y de la autorreflexión. Considerándose la perspectiva dialéctica como referencia para pensar sobre la sociedad y sus contradicciones, así como la formación del profesor, se pretende demostrar que, a pesar del desarrollo del capitalismo, un sistema capaz de impedir intentos de transformaciones equitativas, hay la posibilidad del desarrollo de una actitud de autocrítica y resistencia que se puede poner en acción por los individuos mediante el esclarecimiento y la autorreflexión. Capacitar al docente a una propuesta emancipadora requiere la adopción de un proyecto consistente que pueda superar la adaptación e revelar contradicciones sociales para que el individuo pueda transitar conscientemente en el mundo, con el mundo y para su transformación.Este artigo tem por objetivo apresentar contribuições epistemológicas do pensamento de Theodor Adorno para a reflexão sobre formação docente emancipatória a partir dos conceitos de esclarecimento e autorreflexão. Tendo a perspectiva dialética como referência para pensar a sociedade e suas contradições, bem como a formação do professor, pretende-se evidenciar que, apesar do desenvolvimento do capitalismo, um sistema apto a impedir as tentativas de transformações equitativas, há a possibilidade de desenvolvimento de uma atitude de autocrítica e de resistência que pode ser posta em ação pelos indivíduos por meio do esclarecimento e da autorreflexão. Formar o docente em uma proposta emancipatória requer a adoção de um projeto consistente que leve a superar a adaptação e consiga desvelar as contradições sociais, a fim de que o indivíduo possa transitar conscientemente no mundo, com o mundo e para a sua transformação.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1438110.18675/1981-8106.v31.n.64.s14381Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021]Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021]Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381/12074Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Nidal Afif ObeidCampos, Luciana Maria Lunardi2022-02-15T19:46:39Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/14381Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2022-02-15T19:46:39EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno Formación de profesores: esclarecimiento y autorreflexión para una educación emancipadora con base en Theodor Adorno Formação de professores: esclarecimento e autorreflexão para uma educação emancipatória com base em Theodor Adorno |
title |
Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno |
spellingShingle |
Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno Freitas, Nidal Afif Obeid Teoria Crítica. Educação. Formação de Professores. Critical Theory. Education. Teacher Training. Teoría Crítica. Educación. Formación de Professores. |
title_short |
Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno |
title_full |
Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno |
title_fullStr |
Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno |
title_full_unstemmed |
Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno |
title_sort |
Teacher training: clarification and self-reflection for emancipatory education based on Theodor Adorno |
author |
Freitas, Nidal Afif Obeid |
author_facet |
Freitas, Nidal Afif Obeid Campos, Luciana Maria Lunardi |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Luciana Maria Lunardi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Nidal Afif Obeid Campos, Luciana Maria Lunardi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria Crítica. Educação. Formação de Professores. Critical Theory. Education. Teacher Training. Teoría Crítica. Educación. Formación de Professores. |
topic |
Teoria Crítica. Educação. Formação de Professores. Critical Theory. Education. Teacher Training. Teoría Crítica. Educación. Formación de Professores. |
description |
This article aims to present the epistemological contributions of Theodor Adorno's thought to the reflection of emancipatory teacher education, based on two concepts, enlightenment and self-reflection. Taking the dialectical perspective as a reference to think about society and its contradictions, as well as teacher education, it is intended to show that, despite the development of capitalism, a system capable of preventing attempts at equitable transformations, there is the possibility of developing an attitude of self-criticism and resistance, which can be put into action by individuals through enlightenment and self-reflection. Training the teacher in an emancipatory proposal requires the adoption of a consistent project that leads to overcome adaptation, unveil social contradictions so that the individual can consciously transit in the world, with the world and for its transformation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381 10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14381 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/14381/12074 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 No. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021] Educação: Teoria e Prática; Vol. 31 Núm. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021] Educação: Teoria e Prática; v. 31 n. 64 (2021): Publicação Contínua; e16[2021] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1800215813527961600 |