Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489 |
Resumo: | Food and Nutrition Education (FNE) has become an important strategy designed to promote better food choices and to prevent diseases. The aim of this study was to evaluate three pedagogical resources used in FNE interventions. Fifty-six children were invited to participate. They were divided into three groups. After applying exclusion criteria, the group division were A (n = 20), B (n = 12) and C (n = 13). The study consisted of: initial assessment (t = 0), interventions, second assessment (t = 1) and third assessment performed three weeks later (t = 2). To evaluate the interventions outcomes, it were used 24h food recall and questionnaire. Each group received an intervention based on different theory. The lecture represented the traditional pedagogy. Workshop for juice elaboration was developed through bases of Johaan Henrich Pestalozzi’s theory and the history book, contemplated bases of theoretical framework of Paulo Freire. The results showed, in general, all interventions got great outcomes in increasing the level of knowledge about food and nutrition, however the lecture and the development of a juice using the bases of the intuitive method proposed by Pestalozzi, respectively, showed lower levels of forgetfulness. |
id |
UNICAMP-16_c56108207993123608a8c46058f64981 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658489 |
network_acronym_str |
UNICAMP-16 |
network_name_str |
Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with childrenComparação de recursos pedagógicos em ações de educação alimentar e nutricional com criançasComparação de recursos pedagógicos em ações de educação alimentar e nutricional com criançasHealth promotionFood intakeFeeding behaviourDisease preventionPromoção da saúdeConsumo alimentarComportamento alimentarPrevenção de doençasPromoción de la saludConsumo de comidaComportamiento alimentarioPrevención de enfermedadesFood and Nutrition Education (FNE) has become an important strategy designed to promote better food choices and to prevent diseases. The aim of this study was to evaluate three pedagogical resources used in FNE interventions. Fifty-six children were invited to participate. They were divided into three groups. After applying exclusion criteria, the group division were A (n = 20), B (n = 12) and C (n = 13). The study consisted of: initial assessment (t = 0), interventions, second assessment (t = 1) and third assessment performed three weeks later (t = 2). To evaluate the interventions outcomes, it were used 24h food recall and questionnaire. Each group received an intervention based on different theory. The lecture represented the traditional pedagogy. Workshop for juice elaboration was developed through bases of Johaan Henrich Pestalozzi’s theory and the history book, contemplated bases of theoretical framework of Paulo Freire. The results showed, in general, all interventions got great outcomes in increasing the level of knowledge about food and nutrition, however the lecture and the development of a juice using the bases of the intuitive method proposed by Pestalozzi, respectively, showed lower levels of forgetfulness.A Educação Alimentar e Nutricional (EAN) tem se tornado uma estratégia importante para a promoção de melhores escolhas alimentares e prevenção de doenças. O objetivo deste estudo foi avaliar o uso de três recursos pedagógicos em ações de EAN. Cinquenta e seis crianças foram convidadas a participar da pesquisa e foram divididas em três grupos. Após a aplicação dos critérios de exclusão, os grupos foram compostos por: A (n=20), B (n=12) e C (n=13). O estudo consistiu em: avaliação inicial (t = 0), intervenções, segunda avaliação (t = 1) e terceira avaliação realizada três semanas após o fim (t = 2). Para avaliar os resultados das intervenções, foram utilizados o recordatório alimentar de 24 horas e questionário. Cada grupo recebeu uma intervenção baseada em uma distinta base metodológica. A palestra representou a pedagogia tradicional de ensino. O curso prático para a elaboração de suco foi desenvolvido por meio de bases da teoria de Johaan Henrich Pestalozzi e o livro de história, contemplou bases da metodologia de Paulo Freire. Os resultados demonstraram que, todas as intervenções atingiram bons resultados aumentando o nível de conhecimento sobre alimentação e nutrição, entretanto, a palestra e o desenvolvimento do suco, respectivamente, apresentaram menores níveis de esquecimento.A Educação Alimentar e Nutricional (EAN) tem se tornado uma estratégia importante para a promoção de melhores escolhas alimentares e prevenção de doenças. O objetivo deste estudo foi avaliar o uso de três recursos pedagógicos em ações de EAN. Cinquenta e seis crianças foram convidadas a participar da pesquisa e foram divididas em três grupos. Após a aplicação dos critérios de exclusão, os grupos foram compostos por: A (n=20), B (n=12) e C (n=13). O estudo consistiu em: avaliação inicial (t = 0), intervenções, segunda avaliação (t = 1) e terceira avaliação realizada três semanas após o fim (t = 2). Para avaliar os resultados das intervenções, foram utilizados o recordatório alimentar de 24 horas e questionário. Cada grupo recebeu uma intervenção baseada em uma distinta base metodológica. A palestra representou a pedagogia tradicional de ensino. O curso prático para a elaboração de suco foi desenvolvido por meio de bases da teoria de Johaan Henrich Pestalozzi e o livro de história, contemplou bases da metodologia de Paulo Freire. Os resultados demonstraram que, todas as intervenções atingiram bons resultados aumentando o nível de conhecimento sobre alimentação e nutrição, entretanto, a palestra e o desenvolvimento do suco, respectivamente, apresentaram menores níveis de esquecimento.Universidade Estadual de Campinas2022-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/865848910.20396/san.v29i00.8658489Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 29 (2022): Continous Publication; e022017Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 29 (2022): Publicación Contínua; e022017Segurança Alimentar e Nutricional; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e0220172316-297Xreponame:Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489/30529Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Segurança Alimentar e Nutricionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessInácio, Monique Louise CassimiroSantos, Anabele PiresPereira, Rafaela CorrêaPereira, Michel Cardoso de Angelis2022-12-07T21:25:42Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658489Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/oai||revnepa@gmail.com|| suporterevsan@gmail.com2316-297X1808-8023opendoar:2022-12-07T21:25:42Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children Comparação de recursos pedagógicos em ações de educação alimentar e nutricional com crianças Comparação de recursos pedagógicos em ações de educação alimentar e nutricional com crianças |
title |
Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children |
spellingShingle |
Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children Inácio, Monique Louise Cassimiro Health promotion Food intake Feeding behaviour Disease prevention Promoção da saúde Consumo alimentar Comportamento alimentar Prevenção de doenças Promoción de la salud Consumo de comida Comportamiento alimentario Prevención de enfermedades |
title_short |
Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children |
title_full |
Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children |
title_fullStr |
Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children |
title_full_unstemmed |
Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children |
title_sort |
Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children |
author |
Inácio, Monique Louise Cassimiro |
author_facet |
Inácio, Monique Louise Cassimiro Santos, Anabele Pires Pereira, Rafaela Corrêa Pereira, Michel Cardoso de Angelis |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Anabele Pires Pereira, Rafaela Corrêa Pereira, Michel Cardoso de Angelis |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inácio, Monique Louise Cassimiro Santos, Anabele Pires Pereira, Rafaela Corrêa Pereira, Michel Cardoso de Angelis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health promotion Food intake Feeding behaviour Disease prevention Promoção da saúde Consumo alimentar Comportamento alimentar Prevenção de doenças Promoción de la salud Consumo de comida Comportamiento alimentario Prevención de enfermedades |
topic |
Health promotion Food intake Feeding behaviour Disease prevention Promoção da saúde Consumo alimentar Comportamento alimentar Prevenção de doenças Promoción de la salud Consumo de comida Comportamiento alimentario Prevención de enfermedades |
description |
Food and Nutrition Education (FNE) has become an important strategy designed to promote better food choices and to prevent diseases. The aim of this study was to evaluate three pedagogical resources used in FNE interventions. Fifty-six children were invited to participate. They were divided into three groups. After applying exclusion criteria, the group division were A (n = 20), B (n = 12) and C (n = 13). The study consisted of: initial assessment (t = 0), interventions, second assessment (t = 1) and third assessment performed three weeks later (t = 2). To evaluate the interventions outcomes, it were used 24h food recall and questionnaire. Each group received an intervention based on different theory. The lecture represented the traditional pedagogy. Workshop for juice elaboration was developed through bases of Johaan Henrich Pestalozzi’s theory and the history book, contemplated bases of theoretical framework of Paulo Freire. The results showed, in general, all interventions got great outcomes in increasing the level of knowledge about food and nutrition, however the lecture and the development of a juice using the bases of the intuitive method proposed by Pestalozzi, respectively, showed lower levels of forgetfulness. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489 10.20396/san.v29i00.8658489 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489 |
identifier_str_mv |
10.20396/san.v29i00.8658489 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489/30529 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Segurança Alimentar e Nutricional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Segurança Alimentar e Nutricional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporâneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 29 (2022): Continous Publication; e022017 Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 29 (2022): Publicación Contínua; e022017 Segurança Alimentar e Nutricional; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e022017 2316-297X reponame:Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) |
collection |
Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revnepa@gmail.com|| suporterevsan@gmail.com |
_version_ |
1824498812559818752 |