Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Inácio, Monique Louise Cassimiro
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Anabele Pires, Pereira, Rafaela Corrêa, Pereira, Michel Cardoso de Angelis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489
Resumo: Food and Nutrition Education (FNE) has become an important strategy designed to promote better food choices and to prevent diseases. The aim of this study was to evaluate three pedagogical resources used in FNE interventions. Fifty-six children were invited to participate. They were divided into three groups. After applying exclusion criteria, the group division were A (n = 20), B (n = 12) and C (n = 13). The study consisted of: initial assessment (t = 0), interventions, second assessment (t = 1) and third assessment performed three weeks later (t = 2). To evaluate the interventions outcomes, it were used 24h food recall and questionnaire. Each group received an intervention based on different theory. The lecture represented the traditional pedagogy. Workshop for juice elaboration was developed through bases of Johaan Henrich Pestalozzi’s theory and the history book, contemplated bases of theoretical framework of Paulo Freire. The results showed, in general, all interventions got great outcomes in increasing the level of knowledge about food and nutrition, however the lecture and the development of a juice using the bases of the intuitive method proposed by Pestalozzi, respectively, showed lower levels of forgetfulness.
id UNICAMP-16_c56108207993123608a8c46058f64981
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658489
network_acronym_str UNICAMP-16
network_name_str Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
repository_id_str
spelling Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with childrenComparação de recursos pedagógicos em ações de educação alimentar e nutricional com criançasComparação de recursos pedagógicos em ações de educação alimentar e nutricional com criançasHealth promotionFood intakeFeeding behaviourDisease preventionPromoção da saúdeConsumo alimentarComportamento alimentarPrevenção de doençasPromoción de la saludConsumo de comidaComportamiento alimentarioPrevención de enfermedadesFood and Nutrition Education (FNE) has become an important strategy designed to promote better food choices and to prevent diseases. The aim of this study was to evaluate three pedagogical resources used in FNE interventions. Fifty-six children were invited to participate. They were divided into three groups. After applying exclusion criteria, the group division were A (n = 20), B (n = 12) and C (n = 13). The study consisted of: initial assessment (t = 0), interventions, second assessment (t = 1) and third assessment performed three weeks later (t = 2). To evaluate the interventions outcomes, it were used 24h food recall and questionnaire. Each group received an intervention based on different theory. The lecture represented the traditional pedagogy. Workshop for juice elaboration was developed through bases of Johaan Henrich Pestalozzi’s theory and the history book, contemplated bases of theoretical framework of Paulo Freire. The results showed, in general, all interventions got great outcomes in increasing the level of knowledge about food and nutrition, however the lecture and the development of a juice using the bases of the intuitive method proposed by Pestalozzi, respectively, showed lower levels of forgetfulness.A Educação Alimentar e Nutricional (EAN) tem se tornado uma estratégia importante para a promoção de melhores escolhas alimentares e prevenção de doenças. O objetivo deste estudo foi avaliar o uso de três recursos pedagógicos em ações de EAN. Cinquenta e seis crianças foram convidadas a participar da pesquisa e foram divididas em três grupos. Após a aplicação dos critérios de exclusão, os grupos foram compostos por: A (n=20), B (n=12) e C (n=13). O estudo consistiu em: avaliação inicial (t = 0), intervenções, segunda avaliação (t = 1) e terceira avaliação realizada três semanas após o fim (t = 2). Para avaliar os resultados das intervenções, foram utilizados o recordatório alimentar de 24 horas e questionário. Cada grupo recebeu uma intervenção baseada em uma distinta base metodológica. A palestra representou a pedagogia tradicional de ensino. O curso prático para a elaboração de suco foi desenvolvido por meio de bases da teoria de Johaan Henrich Pestalozzi e o livro de história, contemplou bases da metodologia de Paulo Freire. Os resultados demonstraram que, todas as intervenções atingiram bons resultados aumentando o nível de conhecimento sobre alimentação e nutrição, entretanto, a palestra e o desenvolvimento do suco, respectivamente, apresentaram menores níveis de esquecimento.A Educação Alimentar e Nutricional (EAN) tem se tornado uma estratégia importante para a promoção de melhores escolhas alimentares e prevenção de doenças. O objetivo deste estudo foi avaliar o uso de três recursos pedagógicos em ações de EAN. Cinquenta e seis crianças foram convidadas a participar da pesquisa e foram divididas em três grupos. Após a aplicação dos critérios de exclusão, os grupos foram compostos por: A (n=20), B (n=12) e C (n=13). O estudo consistiu em: avaliação inicial (t = 0), intervenções, segunda avaliação (t = 1) e terceira avaliação realizada três semanas após o fim (t = 2). Para avaliar os resultados das intervenções, foram utilizados o recordatório alimentar de 24 horas e questionário. Cada grupo recebeu uma intervenção baseada em uma distinta base metodológica. A palestra representou a pedagogia tradicional de ensino. O curso prático para a elaboração de suco foi desenvolvido por meio de bases da teoria de Johaan Henrich Pestalozzi e o livro de história, contemplou bases da metodologia de Paulo Freire. Os resultados demonstraram que, todas as intervenções atingiram bons resultados aumentando o nível de conhecimento sobre alimentação e nutrição, entretanto, a palestra e o desenvolvimento do suco, respectivamente, apresentaram menores níveis de esquecimento.Universidade Estadual de Campinas2022-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/865848910.20396/san.v29i00.8658489Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 29 (2022): Continous Publication; e022017Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 29 (2022): Publicación Contínua; e022017Segurança Alimentar e Nutricional; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e0220172316-297Xreponame:Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489/30529Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Segurança Alimentar e Nutricionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessInácio, Monique Louise CassimiroSantos, Anabele PiresPereira, Rafaela CorrêaPereira, Michel Cardoso de Angelis2022-12-07T21:25:42Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8658489Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/indexPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/oai||revnepa@gmail.com|| suporterevsan@gmail.com2316-297X1808-8023opendoar:2022-12-07T21:25:42Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children
Comparação de recursos pedagógicos em ações de educação alimentar e nutricional com crianças
Comparação de recursos pedagógicos em ações de educação alimentar e nutricional com crianças
title Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children
spellingShingle Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children
Inácio, Monique Louise Cassimiro
Health promotion
Food intake
Feeding behaviour
Disease prevention
Promoção da saúde
Consumo alimentar
Comportamento alimentar
Prevenção de doenças
Promoción de la salud
Consumo de comida
Comportamiento alimentario
Prevención de enfermedades
title_short Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children
title_full Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children
title_fullStr Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children
title_full_unstemmed Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children
title_sort Comparison of pedagogical resources in food and nutrition education actions with children
author Inácio, Monique Louise Cassimiro
author_facet Inácio, Monique Louise Cassimiro
Santos, Anabele Pires
Pereira, Rafaela Corrêa
Pereira, Michel Cardoso de Angelis
author_role author
author2 Santos, Anabele Pires
Pereira, Rafaela Corrêa
Pereira, Michel Cardoso de Angelis
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Inácio, Monique Louise Cassimiro
Santos, Anabele Pires
Pereira, Rafaela Corrêa
Pereira, Michel Cardoso de Angelis
dc.subject.por.fl_str_mv Health promotion
Food intake
Feeding behaviour
Disease prevention
Promoção da saúde
Consumo alimentar
Comportamento alimentar
Prevenção de doenças
Promoción de la salud
Consumo de comida
Comportamiento alimentario
Prevención de enfermedades
topic Health promotion
Food intake
Feeding behaviour
Disease prevention
Promoção da saúde
Consumo alimentar
Comportamento alimentar
Prevenção de doenças
Promoción de la salud
Consumo de comida
Comportamiento alimentario
Prevención de enfermedades
description Food and Nutrition Education (FNE) has become an important strategy designed to promote better food choices and to prevent diseases. The aim of this study was to evaluate three pedagogical resources used in FNE interventions. Fifty-six children were invited to participate. They were divided into three groups. After applying exclusion criteria, the group division were A (n = 20), B (n = 12) and C (n = 13). The study consisted of: initial assessment (t = 0), interventions, second assessment (t = 1) and third assessment performed three weeks later (t = 2). To evaluate the interventions outcomes, it were used 24h food recall and questionnaire. Each group received an intervention based on different theory. The lecture represented the traditional pedagogy. Workshop for juice elaboration was developed through bases of Johaan Henrich Pestalozzi’s theory and the history book, contemplated bases of theoretical framework of Paulo Freire. The results showed, in general, all interventions got great outcomes in increasing the level of knowledge about food and nutrition, however the lecture and the development of a juice using the bases of the intuitive method proposed by Pestalozzi, respectively, showed lower levels of forgetfulness.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489
10.20396/san.v29i00.8658489
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489
identifier_str_mv 10.20396/san.v29i00.8658489
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/san/article/view/8658489/30529
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Segurança Alimentar e Nutricional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Segurança Alimentar e Nutricional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 29 (2022): Continous Publication; e022017
Segurança Alimentar e Nutricional; Vol. 29 (2022): Publicación Contínua; e022017
Segurança Alimentar e Nutricional; v. 29 (2022): Publicação Contínua; e022017
2316-297X
reponame:Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
collection Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Segurança Alimentar e Nutricional (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||revnepa@gmail.com|| suporterevsan@gmail.com
_version_ 1824498812559818752