From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675436 |
Resumo: | The study aims to outline the power, dependence, and exclusion relations in the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education and its implications at the organizational level and aspects of the composing institutions. This is documentary research, and its corpus consists of official documents, bills, laws, reports issued by federal bodies, electronic pages, and academic productions. The Eliasian theory was used, employing established and outsider categories. The 19 Schools of Apprentice Artificers represent the genesis of the Network, which, despite tensions, was politically expanded. The advance to higher levels of education materialized in institutional transformations has the Universidade Tecnológica Federal do Paraná as an inflection point. The Ministry of Education has been proposing policies to curb the individual application of Network members for higher levels of education. The most noticeable movement in this direction was the establishment of the Federal Institutes of Education, Science, and Technology. In conclusion, as a pulsating configuration, the network was built between the stigma of offering a species of second-class education aimed at the most disadvantaged classes (ÉRGA) and the search for a superior status (ÉPEA). |
id |
UNICAMP-18_023c7e577a35d82ac78cfb5613ef9574 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675436 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education Da formação de artífices à Rede Federal de Educação Profissional, Científica e TecnológicaDa formação de artífices à Rede Federal de Educação Profissional, Científica e TecnológicaSchool of apprentice artificersFederal network of professionalScientific, and technological educationTechnological educationEscola de Aprendizes ArtíficesRede federal de educação profissionalCientífica e tecnológicaEducação tecnológicaEscola de aprendizes artíficesRede federal de educação profissionalCientífica e tecnológicaEducação tecnológicaThe study aims to outline the power, dependence, and exclusion relations in the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education and its implications at the organizational level and aspects of the composing institutions. This is documentary research, and its corpus consists of official documents, bills, laws, reports issued by federal bodies, electronic pages, and academic productions. The Eliasian theory was used, employing established and outsider categories. The 19 Schools of Apprentice Artificers represent the genesis of the Network, which, despite tensions, was politically expanded. The advance to higher levels of education materialized in institutional transformations has the Universidade Tecnológica Federal do Paraná as an inflection point. The Ministry of Education has been proposing policies to curb the individual application of Network members for higher levels of education. The most noticeable movement in this direction was the establishment of the Federal Institutes of Education, Science, and Technology. In conclusion, as a pulsating configuration, the network was built between the stigma of offering a species of second-class education aimed at the most disadvantaged classes (ÉRGA) and the search for a superior status (ÉPEA).O estudo tem por objetivo estremar as relações de poder, dependência e exclusão existentes na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica e suas implicações nos níveis de sua organização e nos aspectos das instituições que a compõem. A pesquisa é documental, e seu corpus é formado por documentos oficiais, projetos de lei, leis, relatórios emitidos por órgãos federais, páginas eletrônicas e produções acadêmicas. A lente teórica utilizada, com o uso das categorias estabelecidos e outsiders, é a teoria eliasiana. Constatou-se que as 19 Escolas de Aprendizes Artífices representam a gênese da Rede, que, apesar das tensões, foi ampliada politicamente. O avanço para níveis mais elevados de ensino, materializado em transformações institucionais, tem como ponto de inflexão a Universidade Tecnológica Federal do Paraná. O Ministério da Educação vem propondo políticas para frear o pleito individual dos membros da Rede para níveis mais elevados de ensino. O movimento mais notório nesta direção foi a implantação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Conclui-se que a Rede, enquanto uma configuração pulsante, foi construída entre o estigma de ofertar uma espécie de ensino de segunda classe, destinada às classes mais desfavorecidas (ÉRGA) e a busca de um status superior (ÉPEA).O estudo tem por objetivo estremar as relações de poder, dependência e exclusão existentes na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica e suas implicações nos níveis de sua organização e nos aspectos das instituições que a compõem. A pesquisa é documental, e seu corpus é formado por documentos oficiais, projetos de lei, leis, relatórios emitidos por órgãos federais, páginas eletrônicas e produções acadêmicas. A lente teórica utilizada, com o uso das categorias estabelecidos e outsiders, é a teoria eliasiana. Constatou-se que as 19 Escolas de Aprendizes Artífices representam a gênese da Rede, que, apesar das tensões, foi ampliada politicamente. O avanço para níveis mais elevados de ensino, materializado em transformações institucionais, tem como ponto de inflexão a Universidade Tecnológica Federal do Paraná. O Ministério da Educação vem propondo políticas para frear o pleito individual dos membros da Rede para níveis mais elevados de ensino. O movimento mais notório nesta direção foi a implantação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Conclui-se que a Rede, enquanto uma configuração pulsante, foi construída entre o estigma de ofertar uma espécie de ensino de segunda classe, destinada às classes mais desfavorecidas (ÉRGA) e a busca de um status superior (ÉPEA).Universidade Estadual de Campinas2023-11-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675436Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210113Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210113Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e202101131980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675436/33351https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675436/33352Brazil, ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2023 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCechin, Marizete Righi Pilatti , Luiz Alberto2024-01-08T13:14:25Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8675436Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2024-01-08T13:14:25Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education Da formação de artífices à Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica Da formação de artífices à Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica |
title |
From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education |
spellingShingle |
From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education Cechin, Marizete Righi School of apprentice artificers Federal network of professional Scientific, and technological education Technological education Escola de Aprendizes Artífices Rede federal de educação profissional Científica e tecnológica Educação tecnológica Escola de aprendizes artífices Rede federal de educação profissional Científica e tecnológica Educação tecnológica |
title_short |
From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education |
title_full |
From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education |
title_fullStr |
From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education |
title_full_unstemmed |
From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education |
title_sort |
From the training of Artificers to the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education |
author |
Cechin, Marizete Righi |
author_facet |
Cechin, Marizete Righi Pilatti , Luiz Alberto |
author_role |
author |
author2 |
Pilatti , Luiz Alberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cechin, Marizete Righi Pilatti , Luiz Alberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School of apprentice artificers Federal network of professional Scientific, and technological education Technological education Escola de Aprendizes Artífices Rede federal de educação profissional Científica e tecnológica Educação tecnológica Escola de aprendizes artífices Rede federal de educação profissional Científica e tecnológica Educação tecnológica |
topic |
School of apprentice artificers Federal network of professional Scientific, and technological education Technological education Escola de Aprendizes Artífices Rede federal de educação profissional Científica e tecnológica Educação tecnológica Escola de aprendizes artífices Rede federal de educação profissional Científica e tecnológica Educação tecnológica |
description |
The study aims to outline the power, dependence, and exclusion relations in the Federal Network of Professional, Scientific, and Technological Education and its implications at the organizational level and aspects of the composing institutions. This is documentary research, and its corpus consists of official documents, bills, laws, reports issued by federal bodies, electronic pages, and academic productions. The Eliasian theory was used, employing established and outsider categories. The 19 Schools of Apprentice Artificers represent the genesis of the Network, which, despite tensions, was politically expanded. The advance to higher levels of education materialized in institutional transformations has the Universidade Tecnológica Federal do Paraná as an inflection point. The Ministry of Education has been proposing policies to curb the individual application of Network members for higher levels of education. The most noticeable movement in this direction was the establishment of the Federal Institutes of Education, Science, and Technology. In conclusion, as a pulsating configuration, the network was built between the stigma of offering a species of second-class education aimed at the most disadvantaged classes (ÉRGA) and the search for a superior status (ÉPEA). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675436 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675436 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675436/33351 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8675436/33352 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil, Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210113 Pro-Posições; Vol. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210113 Pro-Posições; v. 34 (2023): Publicação Contínua; e20210113 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190550470656 |