Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993 |
Resumo: | The objective of this study was to design and evaluate the effectiveness of a theoretical/self-reflective intervention to streng then teachers' learning strategies in a double perspective: as a student and as a teacher. The sample was composed of three high school teachers. Data were collected using four qualitative instruments. The results showed that the intervention had positive effects. As students, teachers began to reflect more on their own learning and the strategies they use to learn. As teachers, they felt more capable and motivated to teach learning strategies to their students. It is hoped that this intervention can be reapplied in a higher number of teachers so that more students can learn strategically. |
id |
UNICAMP-18_14eaaacbc1ac0bd560cd025fc9310568 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668993 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers Efectos positivos de un programa de intervención para el fortalecimiento de las estrategias de aprendizaje de profesores del ensino médio brasileñoEfeitos positivos de um programa de intervenção para o fortalecimento das estratégias de aprendizagem de professores do ensino médio brasileiroTeacher educationCognitive and metacognitive strategiesSelf-reflectionHigh schoolFormación de profesoresEstrategias cognitivas y metacognitivasAutorreflexiónEnsino médioFormação de professoresEstratégias cognitivas e metacognitivasAutorreflexãoEnsino médioThe objective of this study was to design and evaluate the effectiveness of a theoretical/self-reflective intervention to streng then teachers' learning strategies in a double perspective: as a student and as a teacher. The sample was composed of three high school teachers. Data were collected using four qualitative instruments. The results showed that the intervention had positive effects. As students, teachers began to reflect more on their own learning and the strategies they use to learn. As teachers, they felt more capable and motivated to teach learning strategies to their students. It is hoped that this intervention can be reapplied in a higher number of teachers so that more students can learn strategically.El objetivo de este estudio fue construir y evaluar la eficacia de una intervención teórica y autorreflexiva para el fortalecimiento de las estrategias de aprendizaje de profesores por medio de un doble abordaje: el profesor como el estudiante y el profesor como el profesor. Participaron de la investigación tres profesores del Ensino Médio. Los datos fueron recolectados a través de cuatro instrumentos cualitativos. Los resultados mostraron que la intervención generó efectos positivos. Como estudiantes, los profesores empezaron a reflexionar más acerca del propio aprendizaje y de las estrategias que utilizan para aprender. Como profesores, se sintieron más capaces y motivados para enseñar las estrategias de aprendizaje a los alumnos. Se desea que la intervención sea utilizada con un número más grande de profesores para que más estudiantes puedan aprender de manera estratégica.O objetivo deste estudo foi construir e avaliar a eficácia de uma intervenção teórica/autorreflexiva para o fortalecimento das estratégias de aprendizagem de professores em dupla vertente: a de estudante e a de professor. Participaram da pesquisa três professores do Ensino Médio. Os dados foram coletados por quatro instrumentos qualitativos. Os resultados mostraram que a intervenção gerou efeitos positivos. Como estudantes, os professores passaram a refletir mais sobre a própria aprendizagem e as estratégias que utilizam para aprender. Como professores, sentiram-se mais capazes e motivados para ensinar as estratégias de aprendizagem aos alunos. Espera-se que a intervenção seja utilizada com um número maior de professores para que mais estudantes possam aprender de forma estratégica.Universidade Estadual de Campinas2022-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202001001980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993/28321https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993/28322Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pro-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGóes, Natália Moraes Boruchovitch, Evely 2022-11-22T12:08:33Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8668993Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-11-22T12:08:33Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers Efectos positivos de un programa de intervención para el fortalecimiento de las estrategias de aprendizaje de profesores del ensino médio brasileño Efeitos positivos de um programa de intervenção para o fortalecimento das estratégias de aprendizagem de professores do ensino médio brasileiro |
title |
Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers |
spellingShingle |
Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers Góes, Natália Moraes Teacher education Cognitive and metacognitive strategies Self-reflection High school Formación de profesores Estrategias cognitivas y metacognitivas Autorreflexión Ensino médio Formação de professores Estratégias cognitivas e metacognitivas Autorreflexão Ensino médio |
title_short |
Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers |
title_full |
Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers |
title_fullStr |
Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers |
title_full_unstemmed |
Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers |
title_sort |
Positive effects of an intervention program to strengthen the learning strategies of brazilian high school teachers |
author |
Góes, Natália Moraes |
author_facet |
Góes, Natália Moraes Boruchovitch, Evely |
author_role |
author |
author2 |
Boruchovitch, Evely |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Góes, Natália Moraes Boruchovitch, Evely |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher education Cognitive and metacognitive strategies Self-reflection High school Formación de profesores Estrategias cognitivas y metacognitivas Autorreflexión Ensino médio Formação de professores Estratégias cognitivas e metacognitivas Autorreflexão Ensino médio |
topic |
Teacher education Cognitive and metacognitive strategies Self-reflection High school Formación de profesores Estrategias cognitivas y metacognitivas Autorreflexión Ensino médio Formação de professores Estratégias cognitivas e metacognitivas Autorreflexão Ensino médio |
description |
The objective of this study was to design and evaluate the effectiveness of a theoretical/self-reflective intervention to streng then teachers' learning strategies in a double perspective: as a student and as a teacher. The sample was composed of three high school teachers. Data were collected using four qualitative instruments. The results showed that the intervention had positive effects. As students, teachers began to reflect more on their own learning and the strategies they use to learn. As teachers, they felt more capable and motivated to teach learning strategies to their students. It is hoped that this intervention can be reapplied in a higher number of teachers so that more students can learn strategically. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993/28321 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8668993/28322 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pro-Posições https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100 Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100 Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20200100 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217190067077120 |