The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pro-Posições (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797 |
Resumo: | This article presents a theoretical essay, motivated by the desire to know what elements and actions can be considered in a work that proposes to discuss the professional identity (PI) of teachers who teach mathematics (PEM). The results presented are the result of studies carried out in recent years with the aim of contributing to the construction of a non-prescriptive proposal, based on the quadripolar research model and on a characterization of IP, which can be considered in future investigations about IP of PEM. It is hoped, therefore, that this work can offer subsidies for reflection to those interested in the theme of IP of PEM, willing to broaden the debate about this investigative field. |
id |
UNICAMP-18_52492c8b1712e7bf6d86b2feac4473c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666797 |
network_acronym_str |
UNICAMP-18 |
network_name_str |
Pro-Posições (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future researchIdentidad profesional de los docentes que enseñan matemáticas: elementos y acciones para construir una propuesta para futuras investigacionesIdentidade profissional de professores que ensinam matemática: elementos e ações para a construção de uma proposta para futuras investigaçõesProfessional identityFormation of teacher who teaches mathematicsResearch on the professional identity of mathematics teacherMathematical educationIdentidad profesionalFormación para profesores que enseñan matemáticasInvestigación sobre la identidad profesional de los profesores que enseñan matemáticasEducación matemáticaIdentidade profissionalFormação de professores que ensinam matemáticaInvestigação sobre identidade profissional de professores que ensinam matemáticaEducação matemáticaThis article presents a theoretical essay, motivated by the desire to know what elements and actions can be considered in a work that proposes to discuss the professional identity (PI) of teachers who teach mathematics (PEM). The results presented are the result of studies carried out in recent years with the aim of contributing to the construction of a non-prescriptive proposal, based on the quadripolar research model and on a characterization of IP, which can be considered in future investigations about IP of PEM. It is hoped, therefore, that this work can offer subsidies for reflection to those interested in the theme of IP of PEM, willing to broaden the debate about this investigative field.Este artículo presenta un ensayo teórico, motivado por el deseo de conocer qué elementos y acciones se pueden considerar en un trabajo que propone discutir la identidad profesional (IP) de los docentes que enseñan matemáticas (PEM). Los resultados presentados son fruto de estudios realizados en los últimos años con el objetivo de contribuir a la construcción de una propuesta no prescriptiva, basada en el modelo de investigación cuadripolar y en una caracterización de la PI, que pueda ser considerada en futuras investigaciones sobre PI. de PEM. Se espera, por tanto, que este trabajo pueda ofrecer subvenciones para la reflexión a aquellos interesados en la temática de PI de PEM, dispuestos a ampliar el debate sobre este campo de investigación.O presente artigo apresenta um ensaio teórico, motivado pelo desejo de conhecer que elementos e ações podem ser considerados em um trabalho que se propõe a discutir a identidade profissional (IP) de professores que ensinam matemática (PEM). Os resultados apresentados são fruto de estudos realizados nos últimos anos com o objetivo de contribuir para a construção de uma proposta, não prescritiva, pautada no modelo quadripolar de investigação e em uma caracterização de IP, que podem ser considerados em futuras investigações a respeito da IP de PEM. Espera-se, assim, que este trabalho possa oferecer subsídios para reflexão aos interessados na temática da IP de PEM, dispostos a ampliar o debate a respeito desse campo investigativo.Universidade Estadual de Campinas2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e201801091980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797/27205Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Enio Freire de Paula, Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Enio Freire de Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade 2022-03-18T18:45:02Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8666797Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2022-03-18T18:45:02Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research Identidad profesional de los docentes que enseñan matemáticas: elementos y acciones para construir una propuesta para futuras investigaciones Identidade profissional de professores que ensinam matemática: elementos e ações para a construção de uma proposta para futuras investigações |
title |
The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research |
spellingShingle |
The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research Paula, Enio Freire de Professional identity Formation of teacher who teaches mathematics Research on the professional identity of mathematics teacher Mathematical education Identidad profesional Formación para profesores que enseñan matemáticas Investigación sobre la identidad profesional de los profesores que enseñan matemáticas Educación matemática Identidade profissional Formação de professores que ensinam matemática Investigação sobre identidade profissional de professores que ensinam matemática Educação matemática |
title_short |
The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research |
title_full |
The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research |
title_fullStr |
The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research |
title_full_unstemmed |
The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research |
title_sort |
The professional identity in educators who teach mathematics: elements and actions to build a proposal for future research |
author |
Paula, Enio Freire de |
author_facet |
Paula, Enio Freire de Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade |
author_role |
author |
author2 |
Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paula, Enio Freire de Cyrino, Márcia Cristina de Costa Trindade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professional identity Formation of teacher who teaches mathematics Research on the professional identity of mathematics teacher Mathematical education Identidad profesional Formación para profesores que enseñan matemáticas Investigación sobre la identidad profesional de los profesores que enseñan matemáticas Educación matemática Identidade profissional Formação de professores que ensinam matemática Investigação sobre identidade profissional de professores que ensinam matemática Educação matemática |
topic |
Professional identity Formation of teacher who teaches mathematics Research on the professional identity of mathematics teacher Mathematical education Identidad profesional Formación para profesores que enseñan matemáticas Investigación sobre la identidad profesional de los profesores que enseñan matemáticas Educación matemática Identidade profissional Formação de professores que ensinam matemática Investigação sobre identidade profissional de professores que ensinam matemática Educação matemática |
description |
This article presents a theoretical essay, motivated by the desire to know what elements and actions can be considered in a work that proposes to discuss the professional identity (PI) of teachers who teach mathematics (PEM). The results presented are the result of studies carried out in recent years with the aim of contributing to the construction of a non-prescriptive proposal, based on the quadripolar research model and on a characterization of IP, which can be considered in future investigations about IP of PEM. It is hoped, therefore, that this work can offer subsidies for reflection to those interested in the theme of IP of PEM, willing to broaden the debate about this investigative field. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8666797/27205 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Enio Freire de Paula, Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Enio Freire de Paula, Márcia Cristina de Costa Trindade Cyrino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109 Pro-Posições; Vol. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109 Pro-Posições; v. 32 (2021): Publicação Contínua; e20180109 1980-6248 reponame:Pro-Posições (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Pro-Posições (Online) |
collection |
Pro-Posições (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||proposic@unicamp.br |
_version_ |
1800217189557469184 |