Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Allana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Backes, Ana Flávia, Manta, Sofia Wolker, Resende, Rui, Farias, Gelcemar Oliveira, Nascimento, Juarez Vieira do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Pro-Posições (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723
Resumo: This study aims to describe the offer of subjects in the Area of Dance in the curricular structures of the bachelor's and licentiate degree courses in Physical Education of Brazilian federal and state universities. This is a research of quantitative approach, of documentary type, in which its source is from the "e-MEC" database of Ministry of Education. Evidence has revealed the predominance of the offer of only one subject, of a mandatory nature, regardless of the course and geographic region. Rethinking curricular structures is recommended to leverage the application and expand the possibilities of theoretical-practical transposition in the Area of Dance in the initial training in Physical Education.
id UNICAMP-18_6de6ae07e2b56121574013ce6b924a74
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671723
network_acronym_str UNICAMP-18
network_name_str Pro-Posições (Online)
repository_id_str
spelling Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training CurriculumPassos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação físicaPassos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação físicaDançaEducação Física e treinamentoEducação superiorCurrículoDançaEducação física e treinamentoEducação superiorCurrículoDancePhysical education and trainingHigher educationCurriculumThis study aims to describe the offer of subjects in the Area of Dance in the curricular structures of the bachelor's and licentiate degree courses in Physical Education of Brazilian federal and state universities. This is a research of quantitative approach, of documentary type, in which its source is from the "e-MEC" database of Ministry of Education. Evidence has revealed the predominance of the offer of only one subject, of a mandatory nature, regardless of the course and geographic region. Rethinking curricular structures is recommended to leverage the application and expand the possibilities of theoretical-practical transposition in the Area of Dance in the initial training in Physical Education.O estudo objetiva descrever a oferta de disciplinas na Área da Dança nas estruturas curriculares dos cursos de bacharelado e de licenciatura em Educação Física de universidades federais e estaduais brasileiras. Trata-se de pesquisa de abordagem quantitativa, do tipo documental, que toma como fonte a base de dados “e-MEC” do Ministério da Educação. As evidências revelaram o predomínio da oferta de apenas uma disciplina, de caráter obrigatório, independente do curso e região geográfica. Repensar as estruturas curriculares é recomendado para potencializar a aplicação e ampliar as possibilidades de transposição teórico-prática na Área da Dança na formação inicial em Educação Física.O estudo objetiva descrever a oferta de disciplinas na Área da Dança nas estruturas curriculares dos cursos de bacharelado e de licenciatura em Educação Física de universidades federais e estaduais brasileiras. Trata-se de pesquisa de abordagem quantitativa, do tipo documental, que toma como fonte a base de dados “e-MEC” do Ministério da Educação. As evidências revelaram o predomínio da oferta de apenas uma disciplina, de caráter obrigatório, independente do curso e região geográfica. Repensar as estruturas curriculares é recomendado para potencializar a aplicação e ampliar as possibilidades de transposição teórico-prática na Área da Dança na formação inicial em Educação Física.Universidade Estadual de Campinas2022-11-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e202100231980-6248reponame:Pro-Posições (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723/30698https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723/30699Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporâneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2022 Pró-Posiçõeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlencar, AllanaBackes, Ana FláviaManta, Sofia WolkerResende, RuiFarias, Gelcemar OliveiraNascimento, Juarez Vieira do 2023-02-24T19:36:27Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8671723Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposicPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/oai||proposic@unicamp.br1980-62480103-7307opendoar:2023-02-24T19:36:27Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum
Passos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação física
Passos e descompassos: a dança nos currículos de formação inicial em educação física
title Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum
spellingShingle Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum
Alencar, Allana
Dança
Educação Física e treinamento
Educação superior
Currículo
Dança
Educação física e treinamento
Educação superior
Currículo
Dance
Physical education and training
Higher education
Curriculum
title_short Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum
title_full Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum
title_fullStr Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum
title_full_unstemmed Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum
title_sort Steps and Mismatches: dance in Initial Physical Education Training Curriculum
author Alencar, Allana
author_facet Alencar, Allana
Backes, Ana Flávia
Manta, Sofia Wolker
Resende, Rui
Farias, Gelcemar Oliveira
Nascimento, Juarez Vieira do
author_role author
author2 Backes, Ana Flávia
Manta, Sofia Wolker
Resende, Rui
Farias, Gelcemar Oliveira
Nascimento, Juarez Vieira do
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Allana
Backes, Ana Flávia
Manta, Sofia Wolker
Resende, Rui
Farias, Gelcemar Oliveira
Nascimento, Juarez Vieira do
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Educação Física e treinamento
Educação superior
Currículo
Dança
Educação física e treinamento
Educação superior
Currículo
Dance
Physical education and training
Higher education
Curriculum
topic Dança
Educação Física e treinamento
Educação superior
Currículo
Dança
Educação física e treinamento
Educação superior
Currículo
Dance
Physical education and training
Higher education
Curriculum
description This study aims to describe the offer of subjects in the Area of Dance in the curricular structures of the bachelor's and licentiate degree courses in Physical Education of Brazilian federal and state universities. This is a research of quantitative approach, of documentary type, in which its source is from the "e-MEC" database of Ministry of Education. Evidence has revealed the predominance of the offer of only one subject, of a mandatory nature, regardless of the course and geographic region. Rethinking curricular structures is recommended to leverage the application and expand the possibilities of theoretical-practical transposition in the Area of Dance in the initial training in Physical Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723/30698
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8671723/30699
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Pró-Posições
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporâneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023
Pro-Posições; Vol. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023
Pro-Posições; v. 33 (2022): Publicação Contínua; e20210023
1980-6248
reponame:Pro-Posições (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Pro-Posições (Online)
collection Pro-Posições (Online)
repository.name.fl_str_mv Pro-Posições (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ||proposic@unicamp.br
_version_ 1800217190201294848